lopás;katalizátor;

- Új üzletág a katalizátorlopás

A tolvajok számára az alkatrészben található kevés, de értékes nemesfém értékesítése az üzlet. A palládium világpiaci ára az utóbbi öt évben a hatsorosára emelkedett.

Egy egész telepre való járművet tettek tönkre a katalizátortolvajok Tápiószecsőn, a Budakörnyéki Járásbíróság nyomozási bírája elrendelte a több mint nyolcmillió forintos kárt okozó gyanúsítottak letartóztatását - derült ki a napokban. Ez két embert érint, akik társaikkal együtt több mint 120 honvédségi jármű katalizátorát tulajdonították el, 8,65 millió forintos kárt okozva. De érkezett hír arról is, hogy az USA Missouri államában élő James Spicket azzal vádolják, hogy 2018 és 2022 között több mint 11 millió dollárt (3,3 milliárd forintot) keresett lopott katalizátorok eladásával. Az angol hatóságoknak már vannak adatelemzései arról, amelyek szerint csak tavaly több, mint 13 ezer katalizátort loptak el az országban - főleg hibridautókét -, ami hatszoros emelkedés az előző évihez képest.

A kiszerelt, használt katalizátorok is jó áron adhatók el, de nem alkatrészként, hanem azért, mert olyan  ritka és értékes fémeket tartalmaznak, mint például a platina, a palládium - noha csak milligrammokról van szó. A használt alkatrész feldolgozására szakosodott üzemek a nemesfémeket kémiai eljárással kinyerik, és a kerámiát, illetve a katalizátorházat újrahasznosítják. Az olyan dízelautók, kisteherautók vannak elsősorban veszélyben, amelyek magasabb építésűek, könnyű alájuk beférni, és kivágni vagy kiszerelni belőlük az alkatrészt.

Egy benzines autó katalizátorában - a méretétől, típusától függően - 3-7 gramm palládium van, a dízelekben inkább a platina használatos. ,,A hetvenes évektől kezdve léteznek a hivatalos nevükön katalitikus reaktorokkal ellátott autók, először az USA-ban jelentek meg, nálunk csak a kilencvenes években egyre nagyobb számban megjelenő ,,nyugati” típusokban vált ismertté. A lényege egy kerámiaváz, amely rengeteg apró járatot - kapillárist - tartalmaz, ezek növelik a felületét, amelyre azokat a fémeket felvizik, amelyek elvégzik a káros gázok lebontását, semlegesítését. Ezek a platina, palládium és ródium. A palládium ára 2016-tól 2021 év végéig ötszörösére-hatszorosára növekedett, ez indította el nálunk is az egyre gyakoribb katalizátorlopást” - magyarázta Rusznák András igazságügyi szakértő. Mint lapunknak elmondta, őt tavaly kérték fel szakértőként először egy nagyobb volumenű lopási ügyben. Az okozott kár becslése volt feladata. Úgy véli, egy-másfél éve indulhatott el hazánkban ez az ,,üzletág”.

Az, hogy a feketepiacon eredetükre való tekintettel nyomott áron kelnek el ezek az alkatrészek nyilvánvaló, de mekkora kára származik a tulajdonosnak, ha meglopják? “Egy középkategóriás autó esetében, ha új gyári alkatrészt kell beszerezni, az többszázezer forintra is rúghat, nem beszélve a plusz költségekről, a megrongált kipufogócsőről, a szervízdíjról. De ne kísérletezzen senki azzal, hogy úgy állítja helyre az autót, hogy kihagyja ezt az alkatrészt, ez ugyanis bűncselekmény. Sajnos régebbi, egyszerűbb autókból könnyű egy akkumulátoros vágóeszközzel kiszerelni a katalizátort. Hasznos lehet a későbbi azonosítás érdekében az alvázszámot beütni valahová, vagy valamilyen pánttal megerősíteni őket, hogy nehezebb legyen hozzájuk férni, ez elrettentheti a tolvajokat. És ne csak a katalizátort féltsük: a kerekeiket sokan védik már speciális csavarral, de a visszapillantótükrök is - a beléjük szerelt elektronikákkal együtt - kelendőek” - tudtuk meg Rusznák Andrástól.

Azt, hogy milyen biztosítás fedezheti kárunkat, Tallárom Tamástól, a KöBE biztosítási kárigazgatójától kérdeztük. ,,A kárt a casco biztosítások fedezik. Legjobb teljeskörű biztosítást kötni, a magyar piacon mindegyik ilyen térít rész-lopáskárt is. Mivel a katalizátor az autó működéséhez elengedhetetlenül szükséges gyárilag beszerelt alkatrész, ezért az ennek ellopásából származó károkat az ilyen biztosítások fedezik. Az a biztosítási terméktől függ, hogy a kárt milyen mértékben térítik, vagyis mennyire veszik figyelembe az alkatrész avulását, de mivel a katalizátor nem kopó-forgó alkatrész, hosszú idő után csökkenhet csak jelentősen az értéke. Most inkább az okozhat gondot, hogy a járvány miatti gyártási visszaesések, szállítási nehézségek következtében egyes típusok esetén előfordulhat, hogy akár egy évet is várni kell, amíg megérkezik az új alkatrész. Ami mindenképpen szükséges az, hogy legyen rendőrségi feljelentés” - mondta a biztosítási szakember.

Az, hogy egy bántalmazó ellen megindul-e az eljárás, kizárólag a sértetten múlik. A hazai rendszer nem veszi figyelembe, hogy félelem, esetleg zsarolás miatt nem lép az áldozat.