üzemanyag;MOL;benzinár;üzemanyagár;

- Lépett a kormány: 480 forintban maximálja az üzemanyagok nagykereskedelmi árát

A kabinet mától 480 forintban maximálja a hazai benzin és gázolaj nagykereskedelmi árát, 5-5 forinttal csökkenti a nettó jövedéki adót és felfüggeszti a hasonló mértékű készletezési díj alkalmazását is. A november óta érvényes, 480 forintos "árstop" miatt mára a csőd szélére került kis kutak ezzel sem elégedettek.

Ma 13 órától 480 forintban maximálta az üzemanyagok nagykereskedelmi árát a kormány - derül ki a (szokatlan időpontban, délben) megjelent Magyar Közlönyből. Emellett 5 forinttal csökkentették a benzin és a gázolaj jövedékiadó-szintjét is. Így a benzin esetében a nettó, literenkénti sarc 120 forintről 115 forintra, a gázolajnál pedig 110 forint 35 fillérről 105 forint 35 fillérre csökken. Emellett a március és május közötti időszakra a biztonsági olajkészletezés literenként bruttó 5-5,2 forintos díját is eltörölték. Az intézkedések a 480 forintos üzemanyagár-stop május 15-i hatályáig, illetve a koronavírus miatti veszélyhelyzet hatályáig érvényesek.

A döntés nyilvánvalóan a november 15-én bevezetett, ám azóta is rendkívül elnagyoltnak tűnő kormányintézkedések miatt egyre hangosabban és szervezettebben tiltakozó kis hazai kutasok érdekképviseletei, illetve a kormány közötti, múlt szerdai tárgyalások következménye. Az elmúlt három és fél hónap során ugyanis a kabinet csak annyit szabott meg, hogy a hazai kiskereskedők nem értékesíthetik az alapüzemanyagokat 480 forintnál drágábban. Mivel a kereskedelmi lánc többi eleméhez - így a nagykereskedelmi árhoz vagy épp az adókhoz - nem nyúltak, a nagykereskedelmi árak pedig nyersolajárral együtt kilőttek, az elmúlt hónapok során a kutasok literenként átlag 40 forintos árrése teljesen elapadt. Olyannyira, hogy ma már túlnyomó többségük a 480 forintos maximált árnál drágábban veszi a terméket a nagykereskedőtől. A hazai töltőállomások nagy részét ellátó Mol nagykereskedelmi listaára iparági forrásaink szerint a benzin és a gázolaj esetében valamivel több mint 480, illetve 493 forint literenként.

Piaci értékelések szerint, míg a nagy hazai láncok a helyzetet "kibírják", addig a több száz, jellemzően kis, helyi kutat üzemeltető kisvállalkozó mára a tönk szélére került. Mivel a kormány az eredeti határidőként megjelölt február 15-i hatállyal a már akkor is hallható panaszokra teljességgel érzéketlenül egyszerűen csak negyed évvel meghosszabbította a 480 forintos üzemanyagár-plafont, sorra jelentek meg híradások a rolót lehúzó kis - ugyanakkor saját térségük ellátásában kulcsszerepű - töltőállomások bezárásáról. Bár a kormány váltig azt hangoztatta, hogy a Mol bejelentkezett a bezáró kutak továbbműködtetésére, az elmúlt hónapok során ennek kapcsán csak ködös, ellentmondásos hírek jelentek meg. Így máig legalábbis tisztázatlan - mások szerint inkább lehetetlen - egy ilyen átadás-átvétel lebonyolítása. A hírek, illetve az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ellentmondó közlései alapján az sem világos, hány töltőállomás kapcsán indult meg ilyen eljárás.

Szintén figyelemre méltó, hogy a kormány szerdán kihirdetett intézkedéscsomagjából a mostani rendelet többet nem tartalmaz. A kabinet az érintett kutasoknak hitelmoratóriumot, vissza nem térítendő beruházási támogatást, áthidaló kölcsönt, a szociális hozzájárulási adó eltörlését, illetve az üzemanyag-behozatalra ez év elején kivetett különadó eltörlését is ígérte. Ez utóbbi intézkedés, illetve a készletezési díj (akkor még februártól, visszamenőleg ígért) eltörlése kapcsán hangsúlyozták, hogy ezek csak további intézkedésekkel csökkentik a töltőállomások költségeit. Egyes kutas forrásaink a szerdai - a lényeget, vagyis a nagykereskedelmi árbefagyasztást és a jövedéki adócsökkentést nem tartalmazó - kormánybejelentést rendkívüli mértékben kevesellték.

Szakértők szerint a mostani intézkedés a hazai piac túlnyomó többségét ellátó Molnak jelenthet érvágást. Igaz, első körben a jövedéki adó és a készletezési díj literenként 5-5 forintos csökkentése is a nagykereskedő kiadásait csökkenti. A benzin esetében a mostani rendelet lényegében a jelenlegi nagykereskedelmi eladási árat rögzíti és csak a gázolaj esetében jelent tényleges . Megjegyzendő: az olajcsoport a tavalyi évre minden eddigit jelentősen túlszárnyaló, 526 milliárdos nettó nyereséggel örvendeztette - többek között NER-közeli alapítványi - tulajdonosait. Emellett OMV is jelentős mennyiséget szállít Schwechatról. Illetve, ha megéri, szabványos terméket bármely hazai kiskereskedő bármikor vásárolhat máshonnan is.

Értesülésünk szerint a kis kutasok érdekképviseletei jelenleg is egyeztetnek az ITM-mel. Ugyanakkor úgy tudjuk, a most elfogadott módosításokkal is elégedetlenek. Úgy látják ugyanis, hogy a jövedéki adócsökkentés és a készletezési díj mintegy 5-5 forintos csökkentése nem csökkenti a most 480 forinton maximált beszerzési tarifáikat. Vagyis a működtetésre így sem jutnak árréshez. A múlt héten alakult Független Benzinkutak Szövetségétől lapunknak esti tájékoztatást ígértek. Információink szerint a kis kutak első körben 24 órás leállást sem tartanak kizártnak.

Szakértők szerint a jövedéki adócsökkentés uniós jogot is sérthet, mivel a hazai szint már eddig is a megengedhető minimumon (pontosabban az alatt), illetve unió-szerte a legalacsonyabb szinten állt.

A Magyar Nemzeti Bank két napra felfüggesztette az orosz tulajdonban lévő Sberbank Magyarország Zrt. működését. A magyar középbank eladása már folyamatban volt hónapok óta, amikor is kiderültek az orosz tulajdonos fizetési problémai.