Oroszország;háború;vállalatok;

Bár az orosz propaganda minden korrekt információtól megfosztja a polgárokat, azt mindenki érzékeli: nagy a baj

Az Ukrajna elleni háború két és fél hete rendkívül súlyosan érintette nem csak az ukrán, hanem az orosz lakosságot is a nyugati vállalatok tömeges kivonulása miatt.

A minap megdöbbentő felvételt tett közzé egy orosz felhasználó az egyik közösségi oldalra. Egy moszkvai bevásárlóközpontból jelentkezett. A máskor pezsgő hely ezúttal kongott az ürességtől. S a felvétel jól illusztrálta, hogy az oroszok már most mennyire megérzik az Ukrajna elleni agresszió gazdasági következményeit: már több mint kétszáz külföldi cég hagyta el Oroszországot, számos üzlet zárta be kapuit. Másfél hete milliók látták az a felvételt, amely többszáz méteres, kígyózó sort mutatott a moszkvai Ikea bejárata előtt: az emberek megrohamozták a világhírű svéd cég üzletét, amely aznap jelentette be: másnap már nem nyit ki.

Bár az orosz propaganda minden korrekt információtól megfosztja az ország polgárait, azt mindenki érzékeli, nagy a baj. Egy 700 moszkvai megkérdezésével készült felmérés szerint február 25. és március 3. között 40 százalékról 60-ra emelkedett azok száma, akik "katasztrofális összeomlásként" értékelik az invázió gazdasági hatásait. Nincs olyan szektor, amelyet nem érintene a külföldi cégek kivonulása. Már több mint 250 vállalatról van szó, de számuk napról napra nő.

Ami az autóipari cégeket illeti, a Volkswagen-csoport leállította az Oroszországba irányuló exportot. A kalugai és a nyizsnyij novgorodi üzemekben felfüggesztette a termelést. A Daimler Truck megszüntette oroszországi üzleti tevékenységét és együttműködését az orosz Kamaz tehergépkocsi-gyártóval. A Mercedes-Benz Group el kívánja adni 15 százalékos, a Kamaz gyárban lévő részesedését. Ezen kívül a csoport leállította a személygépkocsik és kisteherautók oroszországi exportját. Hasonlóképpen döntött a BMW, amely leállította oroszországi gyártását. Ugyanilyen döntést hozott a Renault. A francia cég Oroszország legnagyobb autógyártója, az Avtovaz legfőbb részvényese. A Ford Motor tájékoztatta közös vállalati partnerét, a Sollers-t, hogy felfüggeszti oroszországi üzletágát. Ez a cég gyártja az orosz Aurus Senat modellt, amelyet Vlagyimir Putyin orosz elnök külön kérésére fejlesztettek ki. A japán Mitsubishi azt fontolgatja, hogy leállítja autóinak gyártását és értékesítését Oroszországban, mivel a szankciók fennakadásokat okozhatnak a japán vállalat ellátási láncaiban.

Elektronikai cégek sora vonult ki az országból, a fiatalokat érzékenyen érinti, hogy a japán Sony felfüggesztette Playstation konzolja szállítását és az ehhez tartozó játékokat Oroszországba. A Playstation áruházak is bezártak. A japán versenytárs Nintendo is bejelentette, egyelőre nem szállít több terméket Oroszországba.

Az energetikát illetően a brit BP eladja közel 20 százalékos részesedését a Rosznyeft orosz olajvállalatban. A Shell nem kíván több olajat és gázt vásárolni Oroszországtól, és nem kívánja megújítani a meglévő szerződéseket. Ezenkívül az összes oroszországi benzinkutat bezárják, és az ottani egyéb üzleti tevékenységeket is megszüntetik. Az amerikai Exxon Mobil olajvállalat kivonul az orosz olaj- és gázüzletágból, és a továbbiakban nem hajt végre új beruházásokat, a francia Total olajipari óriáscég pedig nem kíván többé tőkét biztosítani új oroszországi projektekhez. Az OMV osztrák energiaipari csoport lemondott a Gazprom egyik gázmező-projektjében való részvételről, és felülvizsgálja az Északi Áramlat 2 gázvezetékben betöltött szerepét.

Kivonul több ikonikus élelmiszeripari vállalat, így a McDonald's, amely 1990-ben nyitotta meg első üzletét. A Starbucks és a Coca-Cola is bejelentették, egyelőre beszüntetik működésüket Oroszországban. A PepsiCo is erősen korlátozni akarja tevékenységét, az olyan üdítőitalok, mint a Pepsi, a 7Up és a Mirinda értékesítését és gyártását ideiglenesen felfüggesztik. A Danone francia élelmiszeripari vállalat felfüggeszti minden oroszországi befektetését, ugyanakkor fenntartja a "friss tejtermékek és csecsemőtápszerek gyártását és forgalmazását”. A holland Heineken sörgyár, amely 1800 embert foglalkoztat itt, megszünteti márkáinak gyártását, reklámozását és értékesítését Oroszországban.

A pénzügyi szektort illetően is népes a lista, csökkenti együttműködését az orosz pénzintézetekkel a HSBC bank, illetve több befektetéssel foglalkozó vállalat. A Visa, a Mastercard és az American Express felfüggesztette az Oroszországgal folytatott üzleti tevékenységét. Így a nem orosz bankok által kibocsátott kártyák nem működnek Oroszországban. A nagy könyvvizsgálók, a KPMG és a PwC megválnak oroszországi üzletáguktól.

A kereskedelmi vállalatok közül az Oroszországban eddig 15 ezer embert foglalkoztató Ikeán kívül leállította oroszországi tevékenységét az Obi barkácsáruházlánc, amely 4900 alkalmazottal rendelkezik.

Emellett több ipari vállalat (Siemens, Knorr-Bremse, General Elecric) is felfüggesztette tevékenységét, továbbá számos ruha- és luxuscikk gyártó, így a Nike, Puma. A svéd Electrolux háztartási gépgyártó megszüntette minden oroszországi tevékenységét. A francia Hermès luxusáruház ideiglenesen bezárta három oroszországi üzletét, köztük a moszkvai Vörös téren lévő híres Gum áruházban találhatót is. Az LVMH francia luxusmárka cég ideiglenesen bezárta 124 oroszországi üzletét. Több csomagküldő szolgálat is felfüggesztette oroszországi tevékenységét, (UPS, FedEx, DHL), s a dán Maersk hajózási vállalat is felfüggeszti az Oroszországba irányuló és onnan induló konténerszállításokat.

A fenti lista  csak a kivonuló cégek töredékét nevesíti. Az orosz kormányzat e cégek államosításával fenyeget, de egy ilyen lépés rendkívül kockázatos és még nagyobb összeomlást idézhet elő. A McDonald’s tovább fizeti oroszországi alkalmazottait, hogy elkerüljön egy ilyen döntést. Egyes kritikusok szerint a nyugati cégek azon döntése, hogy megszakítják kapcsolataikat Oroszországgal, csak az egyszerű polgárokat bünteti, akik közül sokan nem feltétlenül támogatják az agressziót.