Szombat este nyílt meg hivatalosan a felújított Magyar Állami Operaház. Az eseményre a főként kormányközeli kulturális és politikai elit tagjai és külföldi kulturális diplomaták kaptak meghívást, de jelen volt több fővárosi vezető, köztük Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is. A királyi páholyban a jelenlegi köztársasági elnök, Áder János és a megválasztott köztársasági elnök, Novák Katalin is helyet foglalt.
Áder János háborús párhuzammal kezdte beszédét. Budapest világháborús ostroma idején az Operaház színpada és nézőtere üres volt, pincerendszere azonban egyetlen, hatalmas óvóhellyé változott, ahol több százan várták a háború végét, ám a "pincelakó művészek" időnként rögtönzött koncerteket adtak - idézte fel. Később beszélt a kulturális beruházások jelentőségéről és operatörténeti eszmefuttatásba is bocsátkozott. Ókovács Szilveszter, az Opera főigazgatója megköszönte a szintén jelenlévő miniszterelnöknek, Orbán Viktornak a „huzamos bizalmát” és hozzátette lassan tizenkét éve vezeti az intézményt, ennyi idő után, bár nem szeretne ötleteket adni, de általában már az elődeinek menniük kellett.
A műsor első részében vezényelt Plácido Domingo is, aki áprilisban a Simon Boccanegra főszerepét énekli majd az Ybl Palotában. A második részben Kodály Zoltán Háry Jánosának keresztmetszetét láthatta a közönség, közben kissé meglepő rendezői gesztusként az új színpadtechnikát bemutató elemként lámpák és más műszaki berendezések ereszkedtek le a színpadtérbe, nem könnyű helyzetbe hozva a koncertszerű előadásra berendezkedett énekeseket. Előfordult, hogy díszletelemeket a díszletezők kézi erővel gurítottak be a színpadra.
Az est talán legmeghatóbb pillanatait az jelentette, amikor a Makrancos Kata című balett egyik jelenetét az orosz Melnik Tatiana és az ukrán Kekalo Iurii táncolták. Az ő színpadi ölelésük, csókjaik a jelenlegi helyzetben sokkal többet jelentettek egy érzelmes színházi mozzanatnál.