forgalom;Webáruház;online kiskereskedelem;

- Az élelmiszer is a netről érkezik

Sokkal rendszeresebbé vált az online vásárlás: ma már mintegy 5,1 millió magyar rendel a webáruházakból, ráadásul egyre többször, egyre több mindent. 

Harmadával bővült tavaly a magyar online kiskereskedelem, amely 1203 milliárd forintos forgalommal zárta a 2021-es évet, immár bő 10 százalékot kihasítva ezzel a teljes hazai kiskereskedelemből – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös elemzéséből. A koronavírusjárvány és az amiatti korlátozások enyhülésével ugyan ez lassabb bővülést jelent, mint a 2020-as csúcsévben, de még így is kétszerolyan gyors volt az ütem, mint a Covid előtti években. 

Egy évvel ezelőtt még nem is volt ennyire magától értetődő a 30 százalék feletti növekedés – fogalmazott Rácz Csaba, az Árukereső.hu ügyvezető igazgatója. Sok kereskedő a járvány hullámait követően visszarendeződésre számított, de ez csak részben – például a kijárási korlátozások alatt nagy számban online vásárolt bútorok és barkács termékek - esetében alakult így.

A járványhelyzet tehát összességében az online kiskereskedelem javára formálta át a vásárlási szokásokat. Sokkal rendszeresebbé vált az online vásárlás: ma már mintegy 5,1 millió magyar rendel a webáruházakból, ráadásul egyre többször, egyre több mindent. Az egy főre eső éves rendelési gyakoriság a járvány előtti 12-13 alkalomról 2021 végére 19-20 rendelésre nőtt.

Az online vásárlás terjedését jól mutatja az élelmiszerek, háztartási cikkek és drogériai termékek (FMCG-termékek) piaca. A pandémia előtt ilyesmit alig rendeltek a netről az emberek, az elmúlt két évben azonban ez megváltozott. Az FMCG-termékek internetes értékesítési forgalma tavaly 53,7 százalékkal nőtt, ezzel a leggyorsabban bővülő, és a negyedik legnagyobb terület lett az online kiskereskedelmen belül – közölte Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. 

Az online vásárlások terén fokozatosan csökken a készpénz súlya: tavaly már csak a rendelések 30 százalékát fizették ki így, ami 6 százalékos visszaesés. Az utánvétes fizetés ezzel együtt továbbra is népszerű a magyar vásárlók körében, de már minden második utánvétes tranzakció elektronikus.

Az utóbbi két év megváltozott életmódja kedvezett a házhoz szállításnak is, tavaly az online rendelések háromnegyede így jutott el a vásárlókhoz. A házhoz szállítás mellett  egyre több figyelmet szentelnek a futárszolgálatok és a kereskedők is a csomagautomatáknak. Tavaly több mint 800 új automatát üzemeltek be, így ezekből immár 1250 van az országban.    

Az ellenzék szakértője azt mondja, nem lehet a szerződéseket módosítani, így nem is biztos, hogy lesz bármi Vlagyimir Putyin elképzeléséből.