Szerdától a benzin piaci átlagára 20 forinttal 738, a gázolajé pedig 15 forinttal 721 forintra emelkedhet – számítottuk ki a Holtankoljak által közzétett adatok alapján. Adatbázisunk tanúsága szerint ez rekordszint.
Az „elvi” piaci benzinár a 480 forintos ársapka tavaly november közepi bevezetése óta – a korábbi évtizedek során megszokotthoz képest gyakorta két számjegyű változásokkal - javarészt 500-600 forint körül ingadozott. Igaz, miután a kormány múlt hét pénteki hatállyal immáron az összes külföldi rendszámú autót eltiltotta a 480-as benzintől, a szakportál a korábban becsült átlagnál több mint ötven forinttal magasabb szinten frissítette piaci átlagár-becslését. Ugyanez igaz a piaci gázolajra is, amelynek becsült átlagtarifája március elején egyszer már „benézett” a 700 forintos szint fölé.
A benzinnel ellentétben ráadásul a dízel piaci ára már március második fele óta kőkemény gyakorlati tapasztalat is azoknak a nehézgépjárműveknek, amelyeket a kabinet akkori hatállyal eltiltott a hatósági áras tankolástól. A portál számításait alapul véve az „ársapkás” üzemanyagon szerdától a piaci árakhoz képest literenként átlag 258-241 forintot fog a hazai (illetve veszít a külföldi) autós.
„Azt kellene odaállítani a pultba, aki ezt kitalálta!” – Káoszt hozott a kettős ár, van, aki kannában külföldieknek is 480-ért adja a benzintA piaci drágulás hátterében az olajár erőteljes emelkedése áll: az Európában irányadó, Brent típusú nyersanyag hordónkénti ára a tőzsdén két hetes „menetelés” után hétfőn ismét átlépte a 120 dollárt, amire az Ukrajna elleni orosz katonai támadást követő két árugrási hullám óta nem akadt példa.
A magyarországi Shell-kutak üzemeltetője a kiemelkedő üzemanyag-keresletre hivatkozva elismerte, hogy egyes töltőállomásain átmeneti készlethiány tapasztalható. Egyszersmind cáfolták, hogy bármely egységük bezárt volna. Az OMV pedig arról tájékoztatott, hogy a hatósági áras tankolás után informatikai okok miatt egyelőre nem tudnak SuperShop-pontot elszámolni.