Szlovénia;média;Fidesz;Orbán Viktor;

2022-06-01 15:34:00

Megbukott Orbán Viktor szövetségese, Szlovénia máris megszűnt vonzó lenni a Fidesz-közeli cégeknek

A Demokracija hetilap magyar tulajdonosa eladta a lap kiadójában, a Nova obzorja nevű cégben lévő részesedését a Nova24TV műsorszolgáltatónak – írta a helyi média. Minden jel szerint a magyar kormánypárthoz közel álló vállalatok egyre inkább feladhatják szlovéniai érdekeltségeiket.

Pénteken szavazhatja meg a szlovén parlament az új, liberális-balközép kormányt, amelyet az áprilisi voksoláson győztes Szabadság Mozgalom (GS), a szociáldemokraták, valamint a Baloldali Párt alkot. A kormányalakítással megbízott Robert Golob többször jelezte, teljesen szakít elődje, Janez Jansa populista politikájával. Ez pedig azt eredményezheti, hogy a Fidesz közeli vállalkozások számára mind kevésbé lesz vonzó a szlovén piac. A magyar kivonulás első fecskéje a Demokracija nevű hetilap kiadója. Az Orbán Viktorhoz közel álló Schatz Péter tulajdonában lévő R-Post-eladta a Nova obzorja kiadóban lévő tulajdonát, így az új többségi tulajdonos az egyébként veszteséges Nova24TV csatorna lesz, 65,84 százalékban, írja a Delo című napilap. A jobboldali populista Janez Jansa által irányított Szlovén Demokrata Párt (SDS) a vállalat valamivel több mint 30 százalékát ellenőrzi, míg Dejan Kaloh, a legnagyobb ellenzéki párt tagja a fennmaradó 4 százalékot mondhatja magáénak.

Mint a szlovén média már hetekkel korábban jelezte, az SDS választási veresége kétségessé tette azon médiaapparátus gazdasági létjogosultságát, amelyet a magyar korányhoz közeli tőke segítségével építettek fel és a szélsőjobboldali tábort segítette.

Orbán Viktor az áprilisi voksoláson megbukott Janez Jansa szövetségese volt az európai politikában. A két politikus gyakran bukkant fel egymás társaságában, sokszor tartottak kétoldalú találkozókat, Orbán rendszeres vendég volt a leköszönő szlovén miniszterelnök pártja, az SDS kongresszusain. Jansa nem is titkolta a magyar kormányfőért érzett rajongását. Az oroszok Ukrajna elleni agressziójának megkezdése, február 24. óta azonban mind ritkábban jelentek meg együtt, és már nem is dicsérik olyan lelkesen egymást. Két hónappal az ukrajnai háború kitörése után Jansa SDS-e elvesztette a parlamenti választásokat, és minden jel szerint a szlovén médiában érdekelt magyar befektetőknek nem sok okuk maradt arra, hogy kitartsanak a piacunkon.

Míg a Demokracija tavaly rekord eredményt ért el, 1,5 millió eurós bevételt és tisztességes nyereséget, addig a televíziózás sokkal költségigényesebb. A Demokracija abban reménykedett: a magyar tulajdonosok a médiapiacról való kivonulásukat úgy hajtják végre, hogy a veszteséges Nova24TV-től elkülönülten működhessenek tovább. Ez azonban nem valósult meg. Joze Biscak, a Nova obzorija igazgatója és a Demokracija főszerkesztője lemondott mindkét pozíciójáról, és a Delo nem hivatalos információi szerint kollégái máshol keresnek munkát. A Demokracija tavalyi üzleti sikereiben nem kis részük volt az állami vállalatoktól származó hirdetési bevételeknek. Robert Golob és partnerei azt követelték, hogy a parlament vizsgálja ki az SDS médiájának magyar cégek általi finanszírozását.

Mint a Szabad Európa korábban beszámolt róla, a Nova24TV-ben is van magyar tőke, így arról még egyelőre nincs szó, hogy a Fidesz közeli vállalkozások teljesen feladnák a szlovéniai jelenlétet.