Nagy Márton közgazdász pontosan tudja, hogy zsibbasztó butaságot beszél, amikor arról elmélkedik, hogy az „extraprofit adóval” sújtott szolgáltatók, pláne a két éve masszívan veszteséges légitársaságok majd nem fogják áthárítani az egészet cakk um pakk a fogyasztókra. Képzeljük már el: a fapadosoknak például Magyarországon mindjárt át kellene alakulniuk nonprofit Zrt-vé, sőt, jószolgálati misszióvá.
Eddig egyik-másik repülőjegyük került annyiba, mint maga az új adóteher. Azaz, ha nem emelnek sürgősen jegyárat, innentől ők fizetnek azért, hogy a tisztelt magyarokat elszállíthassák mondjuk Eindhovenbe. Az pedig, hogy a valamiféle „fogyasztóvédelemnek” csúfolt illiberális árkommandót állítanak rá a cégekre, ahogy ez most az adót az utasaikkal demonstratíve kifizettető Ryanair esetében történt, az maga a röhej.
Ok, kivonul egy céghez a fővárosi kormányhivatal két öltönyös szuperhőse. Mit fognak csinálni? Az évi több ezer járat esetében szúrós szemmel szétválogatják, hogy a jegyárból mennyi az üzemanyag, a munkaköltség a repcsik fenntartása, a különféle repülőtéri bérletek. Meg még úgy kétszáz egyéb költségtétel, osztva-szorozva a közben ideglelősen hullámzó forint-euró árfolyammal? Vagy mondjuk hasra ütve kiszabnak egy méretes bírságot a piaci cégekre? Mert piaci cégként viselkedtek? Nos, a magyar állam az első útba eső nemzetközi bíróságon orral fúródik majd bele a kifutói betonba.
Természetesen Nagy Márton politikus direkt beszél butaságot. A rezsiharc népmeséjére vevő híveknek bábozzák el, hogy ők az infláció csokifejű ördögét kupán csapó Vitéz László. A hívek többsége úgysem repül sehová, garantáltan nem fogja őket érdekelni, ha a nagy purparlé végén csöndben árat emelnek a légitársaságok.
Sebaj, ilyen az illiberál siker: Malévunk ugyan már nincsen, ám Orbán Viktor egy csapásra versenyképessé tette a MÁV-ot. Újra olcsóbb lesz Pécsre eljutni, mint Londonba.