gyermekvédelem;dohányzás;

- Nyuszifröccs

Undok dolog tud lenni a piac, az a bizonyos láthatatlan keze időnként bizony ocsmány karmokat is növeszt és keresi a fogást, hogy hol tud az élő húsba marni. Egyáltalán nem ördögtől való, hogy az állam időnként elővegye a körömvágót és a reszelőt. Jelen esetben azért, hogy a kifejezetten gyerekeknek kifejlesztett, nikotinos „elf bar” nevű, eldobható e-cigarettát és többi hasonló leleményt valahogy eltakarítsa a piacról.

A kormány kevés valódi sikerének az egyike, hogy a korábban nagyhatalmú dohánylobbit sikerült megtörnie. A vendéglátóhelyekről kitiltották a pöfékelést, a dohányreklámokat eltüntették a gyerekek szeme elől, és ismételt áremelésekkel sikerült valamelyest lejjebb szorítani a még így is kiemelkedően magas magyar dohányzást. Ez még akkor is siker, ha a Fidesz a dohánytermékek trafikba száműzését is ordenáré, primitív korrupcióra, a hívek zsebének gátlástalan megtömésére használta.

Azonban most jó esély van rá, hogy ez a pozitív tendencia megfordul, és kétséges, hogy a magyar állam egymagában idejekorán ki tudja szorítani a piacról az „elf bart” a többi, hasonszőrű terméket.

A témával csak most ismerkedők számára: az elf bar az elektromos cigaretta kifejezetten gyerekek számára feltalált és csomagolt verziója. Mert mondhatnak, amit akarnak a gyártók, a termék önmagáért beszél. Fiatalos színek, ízvilág. Az sem véletlen, hogy ezek a nikotinos rudak jobbára a fiatalok által látogatott online oldalakon pörögnek, tizenéves kis hatökrök osztják az észt a házivideóikban, hogy melyik „manórúd” a fincsibb. És persze olcsó és eldobható. Ideális a jövő nikotinfüggő táborának kineveléséhez.

Nem árt tudni, hogy a dohánytermékek gyártói egyben a marketing igazi nagyágyúi. Pontosan tudják, hogy milyen színvilággal, körítéssel melyik fogyasztói csoportot lehet megszólítani. Elsősorban a gyerekeket. Mert a gyártónak mindig abba kell beruháznia, hogy felépítse ezt a függő közösséget, és gondoskodjon az utánpótlásról. Tulajdonképpen nincs másról szó, mintha a leleményes kínai gyártó feltalálta volna a bubival felütött, fincsi málnaízű házipálinkát, amit mondjuk „nyuszifröccs” néven, fiatalos köntösben dobott volna piacra. Miután a fiatalok rákaptak az alkoholra, utána simán el lehet adni nekik a bundapálinkát is.

Nos, ez zajlik most itt, az orrunk előtt, most akarják felépíteni a jövő milliárdokat hozó e-cigarettás nemzedékét.

A probléma az, hogy Magyarország - bármennyire központi téma is itt a gyermekvédelem - ezt egyedül nem fogja megoldani. A környező országok közül Szlovákiában, Romániában legális a kiskereskedelme is, ergo postai úton Magyarországon is az vesz, aki akar, vagy éppen egyenesen a kínai gyártótól is megrendelheti. Ahogy a magyar kormány önmagában pláne kevés lesz ahhoz, hogy fellépjen a nagy közösségi portálokkal szemben, és valahogy a Youtube-ot, Facebookot, TikTokot és társait rávegye arra, hogy ugyan, szíveskedjenek már letiltani a nikotinfogyasztást a gyerekeknek népszerűsítő videókat.

Na, ebben kellene sürgősen szövetségeseket keresnünk. Ebben is.