Előrebocsájtom, Budapesten döntően a belső kerületekben és BKV-val közlekedem, hiszen nem lehet nem egyetérteni azzal, hogy a fővárosban az emberek autó helyett lehetőleg a tömegközlekedést vegyék igénybe, és ahol adottak feltételek - de csak ott - a kerékpárt, rollert.
Olvasom a sajtóban: az Autóklub kéri a főpolgármestert, legyen szakmai-társadalmi vita a pesti alsórakpartnak a Lánchíd és az Erzsébet híd közötti végleges lezárásáról. Nos, ahogy nem volt semmilyen demokratikus vita többek között a Nagykörút és számtalan másik út kerékpár sávjainak kialakításáról, aminek egyenes következménye lett a fővárosban az eddiginél is nagyobb zaj és légszennyezés, ebben is hajthatatlan a főváros vezetése. Különben még mielőtt kategorikusan eldöntötték volna akár csak az időszakos lezárást is, egyeztettek volna többek között az Autóklubbal, a taxisokkal, a városi fuvarozókkal, az autós társadalommal, a közlekedés egyéb szereplőivel.
Ha az a kérdés, miért nem volt társadalmi-szakmai vita többek között kerékpársáv ügyben vagy éppen az alsórakpart e szakaszának végleges lezárása ügyében, nos, akkor nem lehet mást valószínűsíteni, mint hogy Karácsony és munkatársai olyannyira nincsenek tisztában a valósággal, és olyannyira beleélték magukat egy olyan tervbe, amelynek jelen pillanatban nincs létjogosultsága, hogy nem létezik számukra semmilyen demokratikus vita, mások meghallgatása, pláne egy helyi népszavazás. Karácsonyék pontosan úgy viselkednek, csak kicsiben, mint nagyban Orbánék: ha valamibe beleszeretnek, azt addig mondogatják önmaguknak és egymásnak, míg el is hiszik annak hasznosságát és létjogosultságát. Még akkor is, ha az köszönő viszonyban sincs a valósággal.
E terv ráadásul a belső kerületek - döntően az V. - lakói közül még azoknak is kárt okoz, akik vehemensen autóellenesek, hiszen a még jobban koncentrált forgalmi dugók az egészségre nagyobb kárt okozó zajjal és légszennyezéssel is járnak. Mindezt a gőgöt és hajthatatlanságot - hasonlóan a Fideszhez - Karácsonyék a választási legitimációjukra hivatkozva tanúsítják, vagyis az ellenzéknek is csak akkor fáj a demokrácia megcsúfolása, ha azt más - konkrétan a Fidesz - követi el.
Nincs ma ember Budapesten, aki ne értene egyet azzal, hogy drasztikusan csökkenteni kell a személyautó forgalmat, különösen a belső kerületekben, de ezt számtalan beruházásnak kell megelőznie, amelyek valóban lehetővé tennék az élhetőbb, tisztább városi környezetet. Nincs, illetve majdnem nulla a főváros szélein a P+R lehetőség és vele a kötöttpályás tömegközlekedés, ezáltal döntően hétköznapokon reggelente az autópályákon, autóutakon 10 kilométeres autós sorok döcögnek a belső kerületek felé, délután meg kifelé. Míg nem készül el az M0 északi szakasza, addig az ország kelet-nyugat, észak-dél irányban áthaladó személyautós forgalmának döntő részben a fővároson át – így a két alsórakparton - kell bonyolódnia, egyszerűen azért, mert jóval nagyobb a távolság, és az M0 déli szakaszán gyakorlatilag óránként történnek balesetek. Ezáltal ha mondjuk az M3-ról valaki az M7-es felé a körgyűrűn akar eljutni, az akár jó 3 órával hosszabban teszi meg ezt az utat, mintha a városon hajtana át, habár a külső körút és a Nagykörút is teljesen telített.
Mindaddig, míg ezek a beruházások nem valósulnak meg, és nem lehet elrendelni a dugódíjat, valamint a belső kerületekből nem tiltják ki a személyautók döntő részét, Karácsonyék kerékpáros, alsórakpartos mániájának egyenes következménye a Nagykörúton belüli közlekedési, zaj és légszennyezési csőd.
Karácsony azt állítja, felméréseik szerint a budapestiek döntő hányada támogatja az alsórakpart e szakaszának lezárását, amire az Index hírportál gyorsan lefolytatott egy - értelemszerűen nem reprezentatív - szavazást, és ott a szavazók 97 százaléka ellenezte a rakpart lezárását. Egyébként önmagában a felmérésre való hivatkozás egyenértékű az ellenzék által joggal elutasított Fidesz-féle nemzeti konzultációkkal, merthogy a „felmérés” ugyancsak nem demokratikus és nem legitim, arról nem beszélve, hogy a kapott eredmény hiteltelen.
Karácsony az alsórakpart egy szakaszának végleges lezárása ügyében a választási programját is felhozta. Amelyben kétségkívül benne voltak ezek az intézkedések, de meglátásom szerint azzal számolnia kell: nem a programja nyert (amit a választók többségének amúgy sem szokása tanulmányozni), hanem az a tény, hogy a főváros lakóinak többsége oly mértékben elutasította a legutóbbi önkormányzati választáson (és idén április 3-án is) a Fideszt, hogy talán ha az ellenzék egy köztéri szobrot indított volna, az is megnyerte volna a főpolgármester-választást.
Azt gondolom, az Autóklub vezetése azzal tenné a legjobbat a fővárosnak, ha megszervezne egy aláírásgyűjtést a helyi népszavazás érdekében. Azzal egyértelműen kiderülne, milyen a főpolgármester ezen tervének valós és főleg jogilag legitim támogatottsága. Persze csak akkor, ha erre Karácsonyék nem azt teszik, mint a Fidesz az olimpiával, vagyis látva a készülő és számukra kockázatot jelentő eredményt, gyorsan lemondanak a várost még élhetetlenebbé és szennyezettebbé tevő tervükről.
—
A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.