Klasszikus értelemben vett fotóriporterként indult, de az Egyesült Államokat elhagyva Roger Ballen egyedi művésszé vált, leghatásosabb munkái új otthonában, Dél-Afrikában, Johannesburgban születtek. Képei az amerikai álom ellenében születnek, a szegénység és a zsigeri lét megrendezett dokumentumai. Minden modellje a főváros külterületéről származik, szinte belesimul a groteszk kompozícióba, Ballen a leszakadó társadalmi rétegek képviselőit fotózta utánozhatatlan stílusban. Alanyai nem modellek, hiszen nem kapnak pénzt munkájukért, a kiválasztott személyek mégsem a klasszikus értelemben vett szociofotó szereplői, hiszen a képek mindegyike beállított. Egyik leghíresebb fotója, a Macskafogó, egy olyan fiatalról készült például, akinek az a foglalkozása, hogy a kóbormacskákat összegyűjti és eladja a helyi boszorkányoknak. Ballen egyfajta szociális munkásként is működik Johannesburgban, emiatt egyrészt alanyai készségesen együttműködnek vele, másrészt kapcsolatrendszere biztosította számára, hogy személyes terekbe jusson el.
Az alkotások a megszokottól eltérően beszélnek a nyomorról, nem szánalomkeltő, szomorkás képek ezek, inkább riasztóak, meghökkentőek. A tárlat minden darabja fekete-fehér, ugyanis Roger Ballen 2016-ig csak fekete-fehérben gondolkodott, ekkor vásárolta meg első digitális fényképezőgépét. Addig úgy gondolta, az ő világában a színek csak zavaróak lehetnek, ugyanis minden alkotásában koncentráltan akar fogalmazni, a színek csak megnehezítik a befogadást.
Fényképeinek meghatározó témája az arcnélküliség, az arctalanság: vagy maszk fedi a modell fejét, vagy – ahogy egy emblematikus alkotásán látható – az alak a fejére húzza a pólóját. Az arctalanság témáját erősíti, hogy alanyai vagy névtelenül, vagy csak a keresztnevükkel szerepelnek. Híres képe a Dresie és Casie, ikrek is ebbe a kategóriába tartozik.
Számos fotón láthatók állatok, mellyel Ballen az emberek állatok ellen elkövetett kegyetlenségére akarja felhívni a figyelmet. A legjobban a patkány léte foglalkoztatja, a patkány egyébként a többször díjazott Die Antwoord-videoklipben, az I Fink U Freeky-ben is megjelenik, melyet a Ballen rendezett a dél-afrikai rap-rave együttesnek. A patkány az európai kultúrában megvetett állat, Roger Ballen számára – aki pszichológia szakot is végzett – valamiképp a tudatalattink szimbolikus élőlénye. A Roger, a patkány című sorozatában, melyhez kisfilmet is készített, az alkotó patkánynak öltözik. A patkány bőrébe bújva explicit megmutatja, mit rejthet egy ember tudatalattija.
Roger Ballen saját, alternatív világot alkot, de a sötét valóságból táplálkozik, félúton jár állandóan és tekintetünket is ez a merész eldöntetlenség ragadja meg.
Infó:
Ballenesque – Roger Ballen szerint a világ
Mai Manó Ház
Nyitva: augusztus 21-ig
Névjegy:
Roger Ballen 1950-ben született New Yorkban, negyven éve él és alkot Johannesburgban. A művész Dél-Afrikát képviseli az idei Velencei Biennálén a Theatre of Apparitions nevű projektjével.