per;Uffizi Képtár;

- Perli az Uffizi a Jean Paul Gaultier divatházat

A firenzei Uffizi Galéria jogi lépéseket kezdeményezett a Jean Paul Gaultier divatmárka ellen, mert az több olyan ruhadarabot árusított, amelyeket Botticelli Vénusz születése című művével díszítettek, amely a képtár gyűjteményének egyik legértékesebb alkotása. 

Vénusz levágott képe jelenik meg egy sálon, szoknyán, ujjatlan felsőn és egy nadrág elején, amelyen a görög Zephyr isten is szerepel, hátul a partra fújva Vénusz istennőt. Ezek a tételek a francia divatház „Le Musée” kapszulakollekciójának részét képezik, amely a madridi Prado Múzeum tulajdonát képező Peter Paul Rubens Három gráciáját, és a Sixtus-kápolna mennyezetén látható Michelangelo Ádám teremtését is felhasználja. A divatház koncepciója szerint „egy kontrasztos pasztell-triptichont hoznak létre a reneszánsz ódáira”.

Az Artnet News megkereste a Prado múzeumot és a Sixtus-kápolnát, hogy megtudja, tudtak-e a gyűjteményről és tettek-e valamit, de nem kaptak választ. Az Uffizi közleményében azt állította, hogy jogi irodája áprilisban felszólító levelet küldött Jean Paul Gaultier-nak, amelyben arra kérte, hogy vegye ki a ruhadarabokat a piacról, vagy vegye fel a kapcsolatot velük a lehető leghamarabb, hogy köthessenek egy megállapodást, amely „orvosolja az elkövetett visszaélést”. A múzeum azt állította, hogy jogi lépéseket kellett tennie, miután a levelet figyelmen kívül hagyták. Az Artnet News cikkének írásakor a szóban forgó ruhadarabok már nem szerepeltek Jean Paul Gaultier honlapján, de az áprilisban közzétett Instagram-bejegyzésekben még mindig láthatók. A divatház nem reagált az Artnet News megkeresésére. Bár a szóban forgó műalkotás, amelyet az 1480-as években festettek, közkincs, ezért szerzői jogoktól mentes, az olasz Codice dei Beni Culturali (Kulturális Örökség Kódex) továbbra is védi az ország kiterjedt kulturális örökségét a kereskedelmi felhasználástól. A kódex előírja, hogy engedélyt kell adni az olasz közművelődési javak képeinek felhasználására, és licencdíjat is kell fizetni.

Hasonló eset fordult elő tavaly, amikor a felnőtt tartalmak YouTube-ja, a Pornhub bemutatta a Vénusz születését a múzeumok erotikus művészetéről szóló online kalauzában. A cég gyorsan reagált a múzeum jogi lépésekkel fenyegető levelére, és minden, a műre való utalást eltávolított a weboldaláról. Michelangelo Dávidja, amely a firenzei Accademia Gallery gyűjteményében található, szintén volt már perek tárgya. A legnagyobb felháborodást egy 2014-es eset váltotta ki, amikor az amerikai ArmaLite fegyvergyártó cég egy hirdetésében úgy használta fel Dávidot, mint aki puskát hord. 

A Mai Manó Házban rendezett Ata Kandó-kiállításon 1956-os gyermekportrék emlékeztetnek minket a hazájukat elhagyó tömegekre.