A hitel nem ajándék! – ezzel a címmel indított kampányt múlt héten a Magyar Nemzeti Bank. Magyarországon ugyanis a karácsonyi készülődésnek hagyományosan része a hitelfelvétel is. Az év vége felé egyre többen igényelnek kis összegű fogyasztási hiteleket, hogy ebből vásároljanak karácsonyi ajándékokat szeretteiknek – hívta fel a figyelmet a jegybank.
Egy tavalyi felmérés szerint a magyarok 40 százaléka hitelből finanszírozza a fa alá kerülő ajándékokat.
Az idei ünnepi szezonban vélhetően még többen mennek majd mínuszba hitelkártyájukkal az év végi vásárlási hajrában, vagy csábulnak el egy-egy áruhitelre.
Hiszen az üzletek az idén is tele vannak, a netes rendelések kicsit lanyhábban ugyan, de most is pörögnek. Bár a kereskedők a tavalyinál visszafogottabb ünnepi időszakra számítanak, a magas, októberben immár 21,1 százalékra ugrott általános infláció miatt a vásárlók valójában nem költenek kevesebbet, sőt. Már a karácsonyfáért is 30 százalékkal többet kell fizetni, és az ünnepi menü is jó 40 százalékkal drágább lesz, mint tavaly. És akkor még nem is esett szó az ajándékokról. De ma már a hitelek is jóval drágábbak, mint tavaly, akár 30 százalékos felárat is fizethet egy átgondolatlan konstrukcióval a vásárló.
A jegybank óvva is int mindenkit: a hitelszerződés aláírása előtt tájékozódjanak az adott hitel költségeiről, törlesztőrészletéről, futamidejéről, és arról is, mik lesznek a következmények, ha nem fizetnek. Vagyis ne arra bazírozzanak, hogy Orbán Viktor a moratórium meg a kamatstop után újabb több száz milliárdos terhet varrva a bankszektor nyakába, újra megmenti a bajba jutott adósokat – tehették hozzá gondolatban a kampány kiötlői. Persze a jegybank inkább csak tippeket ad az igazi „zöld karácsonyhoz”. Készítsünk házilag vagy adjunk szimbolikus ajándékot egymásnak, újítsunk fel nagy eszmei értékkel bíró tárgyakat, ajándékozzunk használt ruhát. Remélhetőleg Matolcsy György is így ünnepel, és nem költi el előre a jövő márciustól milliókkal megemelt fizetését.