Budapest;fővárosi önkormányzat;rendelet;taxi;

Eltörölték az árstopot, emelési javaslattal állnak elő a taxisok

A Nemzeti Szakszervezet (NSZ) elnöke a Népszavának úgy fogalmazott, hogy a tarifa javaslatoknál közgazdasági törvényszerűségeket vesznek figyelembe, amelyek a piaci kereslet és kínálat elvén nyugszanak.

Legalább 15 százalékkal növekedett egy taxis kilométerköltsége az ársapka eltörlése után – válaszolta lapunk érdeklődésére Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke. Hogy ebből mekkora részt hárítanának át az utasokra, Metál egyelőre nem árulta el, de azt írta, kiforrott elképzelésekkel szeretnének megérkezni ma délelőtt a Városházára. (A tarifa meghatározása Budapesten önkormányzati hatáskör. Vidéken nincs egységes díj).

A javaslatokat több taxis szervezettel, így a Nemzeti Szakszervezet (NSZ) Taxis Tagozatával közösen szeretnék Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elé tárni. Az NSZ elnöke, Bajzik Tamás a Népszavának úgy fogalmazott, hogy a tarifa javaslatoknál közgazdasági törvényszerűségeket vesznek figyelembe, amelyek a piaci kereslet és kínálat elvén nyugszanak. 

A hatósági árak rendszerével szerinte „nincs gond“ és fent kívánják azt tartani, változásából (emeléséből) csak az „automatizmust“ hiányolják. Bajzik azt is írta, „a kínálati oldal már nem bírja el a költségeket“, ezért mindenképpen emelést szorgalmaznak. A mértékét azonban ők sem árulták el. Az NSZ a napokban már nyilvánosságra hozta követeléseit. Eszerint  a tarifa megállapodás mellett adócsökkentést, a kiadható taxi-engedélyek maximalizálását, illetve a taxis vállalkozások számának korlátozást kérik.

Az OTSZ-nél viszont nem adócsökkentésben, hanem egy „viszonylag új adózási formában gondolkodnak“, amelyet a fővárosi iparkamarával közösen dolgoztak ki. Kérik, hogy a „nagyobb mértékben üzemanyagot" használó szakmák alanyi adómentességi határát évi 12-ről 18 millió forintra emeljék.