díj;drágulás;bankok;díjemelések;

- Akár 15 százalékkal is drágulhat a bankolás áprilistól

A megfelelő bankszámla kiválasztásával ugyanakkor éves szinten több tízezer forinttal is csökkenthetők a kiadások.

Január végéig minden lakossági bankszámla-tulajdonos megkapja bankjától a költségkimutatást arról, mennyit fizetett tavaly az igénybe vett szolgáltatásokért. Egy 2020-tól alkalmazott uniós rendelet értelmében ugyanis a pénzintézeteknek január 31-ig tételes összesítést kell készíteniük az egyes bankszámlákhoz kapcsolódó előző évi kiadásokról, például a csoportos díjbeszedések, utalások vagy készpénzfelvételek költségeiről.

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője szerint érdemes áttekinteni ezt a kimutatást, mert az idei évben akár 15 százalékkal is drágulhatnak a banki díjak. A megfelelő bankszámla kiválasztásával ugyanakkor éves szinten több tízezer forinttal is csökkenthetők a kiadások.

A bankok számára a jogszabályok lehetővé teszik, hogy évi egy alkalommal, áprilisban az előző évi infláció mértékével megegyezően emeljék díjaikat. Az elmúlt években a banki díjak 0-5 százalék között nőttek – igaz, az infláció is alacsony volt. Tavaly azonban az elemzői becslések alapján 15 százalék körül alakult az éves infláció – a pontos adatot pénteken közli a KSH -, így akár ennyivel is emelhetik a bankok az egyes díjtételeket.

A bankoktól kapott kimutatásban eközben olyan tételekkel is találkozhatnak az ügyfelek, ami éves összesítésben mellbevágó lehet. Gergely Péter szerint ilyen költség lehet például a számlánk feletti ellenőrzést biztosítani hivatott sms-kontroll díja. A minden egyes tranzakció – kártyás vásárlás, utalás - után érkező sms üzenetekért darabonként akár 20-30 forintot is felszámolnak a bankok. Ehelyett érdemes inkább a mobiltelefonos banki applikációkhoz jellemzően ingyenesen vagy havi fix 100-300 forintos díjért kínált push üzenetekre váltani.

Az egységes díjkimutatás alapján azt is meg lehet nézni, hogy az utalások, a csoportos beszedések, vagy a készpénzfelvételek költségei jelentik-e a legnagyobb tételt az adott számlánál. Ez alapján pedig könnyebb kiválasztani az adott ügyfél bankolási szokásaihoz a legkedvezőbb számlaajánlatot is. Gergely Péter úgy véli: az, hogy Magyarországon az ügyfelek az EU országaihoz képest relatíve magas díjakat fizetnek a banki szolgáltatásokért, jórészt annak köszönhető, hogy az ügyfelek nem foglalkoznak ezekkel a költségekkel. A Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi jelentése szerint 10 hasonló számú tranzakciót lebonyolító ügyfél között van legalább egy ügyfél, akinek több, mint tízszer akkora az átlagos havi banki költsége, mint a legkevesebbet fizető másik ügyfélnek.

A fejlesztések révén új távlatok nyílnak az adóhivatal előtt.