;

sztrájk;Budapest;szakszervezet;Volánbusz;bértárgyalás;

- Elmarad a sztrájk a Volánbusznál, de a szakszervezet küzd tovább

Volánbusz teljesítette a szakszervezeti követelések egy részét, jövő héten kezdődnek a bértárgyalások a közszolgáltató cégeknél.

Az állami közlekedési társaság teljesítette a tavaly október végén kétórás figyelmeztető sztrájkot szervező Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) két – az első- és másodfokú bíróság által is jogszerűnek tartott – követelését, és csütörtökön aláírták a megállapodást. A Volánbusz második legnagyobb érdekvédelmi szervezete tavaly ősszel hétpontos követeléslistát nyújtott át a munkáltatónak, ám a kollektív szerződésben szabályozott kérdések miatt nem lehet munkabeszüntetést tartani. Két követelés azonban ettől független volt, és a dolgozók gazdasági és szociális helyzetének javítását akarta elérni, ezért a sztrájkot jogszerűnek találta a bíróság. Ez alapján további jogszerű sztrájkokat lehetne tartani, ezek megszervezésére késznek is mutatkozott a szakszervezet.

A Volánbusz ugyan a Kúriához fordult, hátha a testület megsemmisíti az alsóbb szintek döntését, de az eredményt nem várta meg, folytatta a sztrájktárgyalást a SZAKSZ vezetőivel arról, hogy a korábban sok kis vállalatra bontott cégnél végre országos szinten egységes üzemanyagmegtakarítási rendszer jöjjön létre, a munkába járáshoz használt saját autó után járó költségtérítést pedig kilométerenként 20 forinttal emeljék meg. Ezt még decemberben igyekeztek orvosolni, miután Lázár János közlekedésért is felelős miniszter találkozott a MÁV-Volán csoport szakszervezeti vezetőivel és megismerte a SZAKSZ elnökének véleményét. A kitartó és következetes harcosként elhíresült Dobi István érveinek hatására állítólag az elvárt húsz forintból 18-at azonnal megkaptak a dolgozók, bár a Volánbusz csütörtöki közleménye csak a fennmaradó kétforintos januári emelést említi.

Az elnök lapunknak azt mondta, a mostani megállapodástól függetlenül küzdenek azért, hogy

a közszolgáltató vállalatoknál a 2021-ben megkötött hároméves bérmegállapodás alapján járó 5 százalékos emelés helyett a volánosok legalább 20 százalékos bérfejlesztést kapjanak az idén. Szerinte ez segítene, hogy a fizetések megőrizzék reálértéküket.

A hároméves bérmegállapodás tarhatatlanságát a nagy állami szolgáltatók vezetői és a kormány is elismerik, a jövő héten kezdődnek a tárgyalások a folytatásról. Kedden a STRATOSZ, vagyis a Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége ül össze, de információink szerint jelen lesznek a kormány és a munkavállalók képviselői is. Utóbbiak abban reménykednek, hogy a találkozón kiderül, meddig ad mozgásteret az állam a vállalatainak, hány százalékos béremelésben gondolkodhatnak a cégek, azaz a MÁV-Volán csoport, a Magyar Posta, a vízügyes vállalatok és az MVM.

A szakszervezetek pedig megfogalmazhatják elvárásaikat, amelyek legfontosabb célja az infláció ellentételezése. A Népszava úgy értesült, hogy minden cégnél differenciált emelésben gondolkodnak az érdekvédők, vagyis az alacsony bérekre nagyobb emelést kérnek majd a vállalati szintű tárgyalásokon.

Béralku a fővárosban

A magas infláció ellenére érvényben marad a fővárosi közszolgáltató cégek és Budapest vezetése között 2021-ben született bérmegállapodás. Ennek értelmében tavaly, idén és még jövőre is a minimálbér és a garantált bérminimum-emelés számtani átlagának megfelelő emelésről – ez idén 15 százalék –, és további 1 százalékról kezdődnek a tárgyalások a közszolgáltatási szerződéssel rendelkező gazdasági társaságok és a főváros által finanszírozott intézmények munkavállalóival. A megállapodás majdnem 30 ezer munkavállalót érint. Tavaly bonyolultabb volt a helyzet, mert nagyobb mértékben nőttek a legkisebb bérek és a főváros csak 15 százalékig adott garanciát az emelésre, ehhez is hitelre volt szüksége. A városvezetés tegnap közleményben tudatta, hogy az aláírók nem látják akadályát az egyezség fenntartásának, ezért várhatóan gyorsan befejeződnek a tárgyalások a munkahelyeken.

Kérdésünkre Gulyás Gergely csak a nevet dobta be, az egyelőre nem világos, hogy a Sberbank orosz anyacége milyen vagyont őrizgetett itt.