Az OpenAI amerikai mesterséges intelligencia kutatólaboratórium tavaly novemberben kibocsátott ChatGPT nevű robotja teljesítette az Amerikai Orvosi Szakvizsga (USMLE) mindhárom szintjét - jelent meg a medRxiv nevű orvosi újságban. Igaz, tudományosan még nincs ellenőrizve, így csupán egy kis hír is lehetne, hiszen az MI napról napra fejlődik, és a tanulás igazán nem esik nehézségére, de: “A ChatGPT a sikerességi küszöb közelében teljesített, vagy át is lépte azt mind a három vizsgán, minden speciális képzés vagy megerősítés nélkül. Eközben magasszintű összefogottságot és rálátást mutatott magyarázataira.
A robotot a kaliforniai egészségügyi szolgáltató, az Ansible Health már decemberben használni kezdte mindennapi munkájában. Kiderült, 33 százalékban csökkentette a dokumentációhoz és a páciensek közvetett ápolásához szükséges időt - áll a tanulmányban. A szakvizsgákra a hallgatók egy évnél hosszabb ideig is készülnek, az első kettő egy napig, a harmadik két napig tart. A robot számára korábbi vizsgák kérdéseit tették fel és két egymástól független vizsgáztató ellenőrizte azokat, akik annak is utánanéztek, hogy a válaszok nem voltak-e a kiképzésének részei, de nem találtak rá példát.
Ez az eredmény azt jelzi, hogy a nagy nyelvi modellek potenciálisan részt vehetnek az orvosi oktatásban, valamint a klinikai döntéshozatalban is” - áll a tanulmány bevezetőjében. A ChatGPT, a mesterséges intelligencia programoknak egy olyan osztályába tartozik - a GPT-3 már több mint két éve megjelent -, amely képes képeket, videókat, hangokat generálni, vitatkozni, könyveket összefoglalni, viccet mesélni, kódolni, és általában az emberek hasznára lenni.
Ezek után nyilván felmerül a kérdés, lehet-e használni csalásra vizsgázáskor, tanulmányíráskor, és ki lehet-e deríteni, hogy a csevegőrobot írta-e a dolgozatot? A ChatGPT akadémikus szövegeit tudósoknak vagy szoftvereknek annak ellenére nehéz ellenőrizni, hogy a stílus formulákban bővelkedő, szokásosan tele tényekekkel és referenciákkal. Kane Murdoch, aki a sydney-i Macquarie Egyetemen azzal foglalkozik, használnak-e a diákok MI-szöveggenerátort, azt mondta, hogy az akadémikusok legtöbbje nem is tudja, mit keressen, és nem veszi észre, ha a ChatGPT-vel dolgoztak. “Amit én keresek, az valami igazán nagy ténybeli tévedés” - mondta. A generatív MI-eszközök (az a technológia, amely gyakorlatilag bármilyen szöveges tartalmat megír) azonban a plagizálási technológiák teljesen új, harmadik szintjét jelentik, amit sokkal nehezebb nyomon követni. Az első szint egyszerűen csak az volt, hogy a csalók kikopiztak és összefésültek szövegrészleteket. A második 2010-ben kezdődött, amikor a diákok másokat fizettek meg, hogy a dolgozataikat megírják. A Turnitin, amely a világ egyik legnagyobb plagizálást nyomozó szolgáltatása, ez évben vezeti be új eszközét, a “szöveg-pörgetőt”, ami azonban nem lesz képes a MI által generált mondatok ellenőrzésére. James Thorley, a Turnitin Ázsia-Csendes-óceáni területi igazgatója szerint azonban a helyzet nem reménytelen. “Jelenleg még az MI-generálta szövegek sokkal mintaszerűbbek, mint az emberek által írtak” - magyarázta. “Végül viszont teljesen megkülönböztethetetlenek lesznek” - tette hozzá. A viták tehát folynak, lehet-e valamilyen szinten, kiegészítő eszközként engedélyezni az MI-szöveggenerátorok használatát, vagy hogy lehet-e a vizsgáztatás átalakításával, például nagyobb hangsúlyt helyezve a szóbeli számonkérésre, küzdeni ellene, de a tény adott, megjelent és működik. Múlt héten a New York-i oktatási rendszerben már be is tiltották a ChatGPT használatát, az ausztrál egyetemek pedig azt közölték, visszaállítják a toll-és-papír vizsgákat és fejlesztik a csalásellenőrző rendszereiket - írja az ausztrál abc.net.au.