;

film;interjú;Darren Aronofsky;Brendan Fraser;

- „Nehéz ennyire betegen élni” – Exkluzív interjú Brendan Fraserrel, aki a totális mellőzésből vált fő Oscar-esélyessé

Sosem volt korábban ilyen alakítása. Boldog, hogy ezzel visszatért.

Samuel D. Hunter dráma- és forgatókönyvíró végig jelen volt a forgatáson. Az a tény, hogy Charlie karakterét a saját élettapasztalataira építette, mint például a coming out melegként egy ellenséges környezetben, vagy a kényszeres evés, mennyire befolyásolta az alakítását?

Mindenképpen segített. Sam az alapja mindennek, hiszen minden A bálna című színpadi művével kezdődött. Így figyelt fel rá Darren Aronofsky is, majd  az író maga adaptálta a színművét filmforgatókönyvvé. Elképesztő: azt mondta, hogy soha nem csinált még ilyet és gyorsan megtanulta a hogyanját. Formátumtól függetlenül ő egy tehetséges író. Az, hogy jelen, vagy fogalmazzunk úgy kéznél volt, azért volt jó, mert fontos volt a véleménye.  Elvégre amit egy színész a színpadon hitelesen játszik, az általában nem működik filmes keretek között, és jó volt tudni, mit gondolt az „átváltás” folyamatáról. A jelenléte a legfontosabb Darren számára volt, aki minden egyes közreműködőt ugyanúgy tisztel. Minden ötletre, javaslatra nyitott, és ha az jó, akkor elfogadja és hálás érte. Ezt a legnagyobbak tudják csak.

A bálna nem könnyű moziélmény: egy helyszínen játszódik, a legtöbb jelenetben egy szörnyen túlsúlyos embert nézünk. Színésznek lenni egy ekkora testen belül mennyire volt abszurd?

Mindenképpen nagy kihívás volt. De hadd kérdezzek vissza: miért használta a szörnyen jelzőt?

Mert a társadalmi elvárások ezt már nem tartják elfogadhatónak.

Pontosan!

Mindenkinek meg kell értenie, hogy ennek a filmnek a lényege, hogy szembesítsen minket a mindennapi prekoncepcióinkkal.

A film címe, A bálna is erre utal, miközben Sam Philip Hoare azonos című könyvének parafrázisa. A mindennapokban a belénk nevelt etikai szabályok alapján ítélkezünk. Ne csodálkozzunk azon a tényen, hogy rengeteg krónikusan túlsúlyos ember bujkál egy-egy lakásban valahol a világban és mivel a mobilitásuk korlátozott, szinte semmit sem tudunk róluk. Az igényeiket szerencsés esetben családtagok vagy szociális munkások elégítik ki. De a film nem afféle nyomordráma. Sokkal inkább egy olyan ember tragédiája, akinek csodálatos élete volt, elképesztő sok szeretetet adott és kapott, azután olyan döntéseket hozott, melyek elképesztő károkat okoztak a saját családjának és magának, hiszen eltávolodott a lányától sok fájdalmat okozva neki. Ugyanakkor egy tanító, aki arra ösztökéli a diákjait, hogy őszinték legyenek, már ha van hozzá bátorságuk. Egyszóval Charlie egy ember, aki sokszor hibázott és helyre akarja hozni azokat. Én ezt a figurát játszottam el, belülről dolgoztam és nem számított, hogy mennyi smink, maszk és művégtag volt rajtam. Az volt a célom, hogy a néző ne azt nézze, mennyire dagadt Charlie, hanem, hogy milyen ember. Ha csak néhány ember gondolkodását sikerült megváltoztatni a nem egészséges emberek iránt, akkor már érdemes volt belevágni. A mozi varázslatának lényege, hogy más emberként gyere ki onnan, mint ahogyan bementél. Persze, ezt pozitív értelemben gondolom.

Számos cikket lehet olvasni arról, hogy A bálna óriási visszatérés az ön számára. Vagy talán inkább egy újabb fejezet, második reneszánsz kezdete a pályafutásában, mivel sosem játszott korábban efféle drámai karaktert.

Ez biztos, igen. Mindemellett úgy gondolom, hogy nagyon más sem, mert még nem volt olyan alkotó, aki egy efféle személyt ennyire autentikusan ábrázolt volna. Egyszóval, bárki játszotta volna el Charlie-t, arra felfigyelt volna a világ. Ez az érdeklődés most rám koncentrálódik, ami természetesen jól esik.

Darren, egy világklasszis rendező kopogtatása az ajtómon olyan érzés volt, mintha csak azt mondta volna: ugyan sose mentél el messzire, csak már mindenki elfelejtett. 

Ezek után ő beemelt egy olyan műbe, mely a néző empátiáját provokálja. Igaza van: sosem volt korábban ilyen alakításom, boldog vagyok, hogy ezzel visszatértem.

A lányát alakító Sadie Sink viszont egy feltörekvő fiatal sztár. Adott neki karrier tanácsokat?

Sadie elképesztő nagy tehetség, akinek a pályafutását immár évek óta követem. Olyan, mint egy csiszolatlan gyémánt. Ránézel, gyönyörűnek látod, majd egy kicsit megváltoztatod a perspektívát és egészen mást látsz benne. Milyen tanácsot adtam neki? Jó kérdés: semmit, mert nem volt rá szükség. Ő olyan ifjú ember, akit nem terelt tévútra a showbiz egyetlen pillanatra sem. Együtt játszani vele pedig gyönyörű volt, hiszen az ő karaktere nagyon sok fájdalmat és sérülést hordoz magában, és a viszonya az őt elhagyó apjával igen összetett és ellentmondásos. Minden pillanatában hiteles volt, makulátlanul mászta meg az érzelmi hegyet, melyre a film kifut. A bálna öt személy drámája, aki a megváltásra vágyakozik. Mindegyiküknek meg kell küzdenie a dühével, ezek egyedi utak. Senki sem lógott ki. Tudom, ez kissé csöpögősen hangozhat, de az volt a célunk, hogy a nézőket meggyőzzük az őszinteség erejéről és öröméről.

Bár egy helyszínen játszódik A bálna, Charlie és lánya kommunikációja igen bonyolult. Nagyon sokszor egymásnak háttal beszélnek. Mintha a sorok között egyfajta külön harc folyna.

A két karakter egyfajta manipulációs technikával szeretne élni a másikkal szemben. Ellie megérkezik a lakásba, ahol soha nem járt, nem látta az apját több mint tíz éve, és uralkodni szeretne. Sőt, kínozni akarja az apját. Nagyon érdekes dramaturgiai felállás: egy olyan kapcsolat, melyben rengeteg mélység lapul, de valahol mégiscsak alig ismerik egymást. Jelenetről jelenetre haladunk a jéghideg viszonytól a tűzforróig.

Mennyire volt nehéz átütő alakítást nyújtani Charlie bőrébe bújva, azaz a rengeteg maszkon és művégtagon keresztül?

Sokat használtam a szemeimet! De félretéve a tréfát, sokat segített, hogy ennyi minden gönc volt rajtam. A művégtagok nehezek és így megtapasztalhattam, mennyire nehéz ennyi túlsúllyal élni, ekkora terhet cipelni. Meg kellett tanulnom ezzel együtt élni. Volt egy mozgástréner is, aki megtanított újra járni. Ez különösen fontos, mert Ellie is azzal kínozza, hogy álljon fel és járjon. Szóval, sok-sok órába telt, mire „beöltöztem”, de ez volt az alapja a hitelességnek. Amikor a nap végén „leszereltem”, mindig egyfajta fájdalmas érzés hatása alá kerültem, mert tudtam, milyen nehéz lehet a menekülés esélye nélkül ennyire betegen élni. Persze, lehet mondani, hogy csak egy színész vagyok, aki megszabadulhatott a tehertől, de a fizikai megkönnyebbülés nem tudta kitörölni a szenvedés lelki bevésődését.

Infó: A bálna. Rendező: Darren Aronofsky Főszereplő: Brendan Fraser Forgalmazó: ADS Service Kft.

NÉVJEGY

Brendan Fraser kanadai-amerikai színész Indianapolisban született 1968. december 3-án. A kilencvenes évek második felében és a kétezres évek első évtizedében A-kategóriás sztár volt Hollywoodban, elsősorban a Múmia-franchise-nak köszönhetően. A forgatások alatt szerzett fizikai sérülések és azok kezelésének bonyodalmai miatt egy időre visszavonult a színészettől. A tavalyi Velencei filmfesztiválon debütált A bálna című filmben nyújtott alakításáért 2023-ban Oscar-, Golden Globe- valamint BAFTA-díjra is jelölték.

Tandori Dezső-emléknap lesz az I. kerületben.