A dizájn szó kapcsán legtöbbször a belsőépítészet, az öltözködés vagy bizonyos márkák jutnak eszünkbe, Szigeti Szilvia Ferenczy Noémi-díjas textiltervező és Radnóti Tamás belsőépítész rávilágít: dizájn jóval többet jelent egy tetszetős darabnál. A két tervező intézményi háttér nélkül, szakmai elkötelezettségből szervezi és rendezi meg a Határtalan design (Design without borders) kiállítást 2004 óta. Elsőként a V4-eket vonták be, tehát hazánk mellett Lengyelország, Csehország, Szlovákia részvételével zajlottak a tárlatok, mára már tizenöt ország csatlakozott a kezdeményezéshez.
Szigeti Szilvia kiemeli, vállalkozásuk egyik fontos célja az európai kultúrák közötti kommunikáció és összetartozás megteremtése – emellett összművészetivé vált a projekt – mondja a textiltervező utalva arra, hogy a kiállítások megnyitói zenei és táncesemények is egyben – erre amiatt is törekedtünk, mert úgy láttuk, Magyarországon van egy negatív megközelítése a dizájnnak. Az emberek nagy része azt gondolja, hogy ez csakis az elithez szól, és annyi a lényege, hogy jól néz ki. A dizájn egy sokkal tágabb értelmezésű kreatív hozzáállás. Nem trendeket akarunk megmutatni – szögezi le Szigeti Szilvia – inkább azt akarjuk a látogatók szeme elé tárni, hogy a dizájn lehet társadalom- és természettudatos, lehet üzenete. – Radnóti Tamás szerint az általuk választott alternatív út abban is megnyilvánul, hogy nem feltétlenül számít, hogy az adott kiállítás újdonságokat mutasson be, a szervezőpáros emellett a fiataloktól a kilencvenéves alkotókig gyakorlatilag minden korosztálytól bemutat alkotásokat, szerintük egyik sem progresszívebb a másiknál – van olyan munka vagy projekt, ami több, egymást követő kiállításon is megjelenik – mondja a belsőépítész.
A pozsonyi kiállítás egy összefoglaló, a 2022. évi budapesti szelekció egy részéből és a korábbi évek Határtalan Design kiállításainak anyagából áll. Az ökotudatosság fontos témája a tárlatnak, egy része a bányászat károsságáról közvetít, de van lámpa narancshéjból és más tárgyak gombából – gyakran az anyagkísérlet számít, nem is maga a tárgy – emeli ki Radnóti Tamás, aki saját munkájában az újrahasznosíthatóságra koncentrált: kész, egyszerű és olcsó alkatrészekből tervezett meg és készített el átalakítható bútorokat.
A tárlat mindegyik darabja mellé egész történet társul, az egyik textil például úgy született meg, hogy tervezője hetekig dolgozott együtt mélyszegénységben élő roma gyerekekkel. – A kiállításon nyilván csak egy elkészült munka látható majd, de a lényege a hátterében van, számomra ez a dizájn – mondja Szigeti Szilvia. A két tervező megemlíti, hogy Magyarországon is volt hasonló vállalkozás, Farkas Sára, Jakabos Juli, Kopacz Hanna és Rudolf Vincze István diplomamunkájukban kültéri bútorok készítésébe vontak be roma gyerekeket, akik most a pozsonyi kiállításon tekinthetik meg munkájuk gyümölcsét. Szalai Bálint és Király Adrienn megközelítése is izgalmas, ők a vajdasági Ada községre koncentráltak, ahol a délszláv háború előtt virágzó kézműipar folyt. A két formatervező a helyi faesztergályosokat, kosárfonókat, keramikusokat kereste föl, őket mutatja be. A projekt tulajdonképpen löketet adott a mestereknek, hogy folytassák a lokális hagyományt, a létrejövő tárgyak azonban nem folktermékek, csak hagyományos technikával készültek.
A kiállításon jó néhány nemzetközileg is elismert alkotó, többek között a holland építész Kas Oosterhuis, a magyar-holland származású Ilona Lénárd, a cseh Helena Dařbujánová és Lukáš Jabůrek, a lengyel Oskar Zięta, a nemzetközileg elismert szlovák üvegművész, Patrik Illo tárgyai is helyet kaptak.
Infó:
A Határtalan design kiállítás április 9-ig látogatható az Umelka Galériában, Pozsonyban, az utolsó napon a szervezők 16 órától tárlatvezetést tartanak. A kiállítás megtekinthető Határtalan Design weboldalán is egy virtuális, háromdimenziós bejárás keretében.