Szürreális álmunk volt az elmúlt hetekben. Látomásunkban 2023. január elsején, vasárnap Mága Zoltán koncertjét élvezhettük a Papp László Sportarénában. Orbán Viktor és Karácsony Gergely a közelünkben ült. Kivételesen egymás mellett! A szünetben némi meglepetésre megérkezett és mögöttük foglalt helyet Szent István királyunk. Kimenőt kapott Szent Pétertől. Kapva az alkalmon, Orbán Viktor miniszterelnök úr négy ügy gyors áttekintését javasolta Szent Istvánnak - és mellékesen Karácsony Gergely főpolgármesternek is.
Nyári olimpia, Budapest 2036.
A Ferencváros az Európa-ligában 2023 tavaszán.
A Sanghaj–Bagdad-„Sztambul”-Belgrád-Budapest-Rotterdam vasútvonal építése.
A Lánchíd szerepe, jövője.
Szent István jól hallhatóan azt mondta: a Lánchíd ügye, forgalma nem nemzetstratégiai kérdés. Őfelsége azzal inkább nem foglalkozna, noha örül annak, hogy halála után ezer évvel is adnak a szavára. Kicsit aggódik viszont azért, hogy a magyar nemzet ismét egynyelvűvé válik. A Szent István Egyetemen sem kötelező már a nyelvvizsga…
Közös véleményünk szerint Szent Istvánnak teljesen igaza van. A Lánchíd járműforgalma, személyforgalma, „utasforgalma” a teljes Budapest környéki dunai átkelő forgalom öt-hat százalékát teheti ki. 2019-ben, nyáron napi tízezer gyalogos sétálhatott át a hídon. Pedig hazánkban a gyalogosokat a kutya sem számolja. Olykor az EU, „a gonosz Brüsszel” kérdez róluk, akkor meghökkenünk. Mi közük hozzá? Hiszen a húsz-harminc milliárd forintnyi EU támogatás "járt" a Margit hídra, "járt" a Szabadság hídra! KÖZGÉP-pel, egykori szerény „alkotmányos költségekkel”.
Szóval tízezer gyalogos, kétezer kerékpáros, tizenötezer autó, hétszáz BKK autóbusz, háromszáz turistabusz. Ennyi lehetett a forgalom munkanaponként 2019-ben. Még vírus nélkül, háború nélkül. 2021. június 16-án, szerdán megkezdték a rekonstrukciót. A Lánchidat tizennyolc hónapra lezárták, majd 2022. december 16-án, pénteken részlegesen megnyitották a forgalom előtt. A frissen bevezetett és a 2023 novemberétől majd bevezetendő forgalmi rendet Battonyától Nemesmedvesig, Kolozsvártól Torontóig vitatják a magyarok, székelyek, besenyők. Taxisok, Autóklub, logisztikusok, három kerékpáros szövetség (!), vállalkozók. Pártok, pártcsírák, civilek. Mindenki véleményt nyilvánít. Április elsejére várjuk a Veresegyházi Asszonykórus állásfoglalását.
Komolyra fordítva a szót. Négy érdemi változat kerülhet komolyan szóba. Azaz összesen négy markáns megoldás.
1E megoldás. „FREE”. Visszaáll a 2019-es „eredeti, szabad” állapot. Mindenki szabadon használhatja a Lánchidat. Végeláthatatlan dugók alakulnak ki a munkanapokon. Az autóbuszok is késnek. Megint erős lesz a levegőszennyezés. A dugó hossza önmagát szabályozza. Angolul: „Congestion regulates traffic.”
2K megoldás. KORLÁTOZÁSOKKAL, magánautók nélkül. Dugók nélkül. Budapest százötvenedik születésnapján, 2023. november 17-én, pénteken a Lánchíd járdáin is helyreáll a gyalogosok közlekedése. Az úttesten pedig stabilizálódhat a 2022 december tizenhatodikán bevezetett kísérleti forgalmi rend. BKK autóbuszok, taxik, továbbá megkülönböztető jelzést használó járművek közlekedhetnek a Lánchídon, az úttesten. Közlekedhetnek a kerékpárok, a motorkerékpárok. (Biztos, hogy nekik is ott a helyük?) Magánautók, cégautók, japán, kirgiz turistabuszok nem használhatják a hidat. Semmi pénzért. David Beckham sem. Dzsudzsák Balázs sem. „Traffic is restricted for cars and for touristic buses.” Bár az illetékesek ezt nem tudják, hasonló forgalmi rend van érvényben 2022 óta munkanaponként, nappal a legendás London Bridge-en.
3Kv jelű megoldások. KORLÁTOZÁSOK variációkkal, kisebb engedményekkel. Sokan érvelnek a mozgássérültek, a rolleresek, a gördeszkások, a kölcsönzött, közösségi autókat használók mellett. Ezeket az engedményeket azonban rendkívül nehéz ellenőrizni. Csak példaként: Budapest környékén többszázezer mozgássérült igazolvány van közkézen. A mozgássérültek feltűnően nagy részarányban használnak terepjáró autókat. Közben sok, valóban sérült polgártársunk a magas lépcsőjű hannoveri villamosokra próbál felkapaszkodni. Ilyen rendezést, ilyen megoldást rövid távon nem tartunk életszerűnek. Öt-hét éves távlatban persze sok minden elképzelhető.
4H megoldás. Mérlegelhető a „vészhelyzeti hídvám”, a „vis maior HÍDVÁM” is. HÍDVÁM rendkívüli esetekre! Életmentés, egészségügyi vészhelyzet, családi vészhelyzet. (Példának okáért hídhasználat nélkül valaki lekésné egy közeli rokona esküvőjét, diplomaosztó ünnepségét.) Orvos, háziorvos súlyos beteghez siet. Ilyen esetekben egy jelentős, de méltányos hídvám megfizetésével a bajban lévő közlekedő ember átkelhet a Lánchídon. Előzetes becslésünk szerint ez a kivételes díj mintegy 20 euró, nyolcezer forint lehetne munkanapokon. Éjszaka és hétvégén a kedvezményes "vészhelyzeti hídvám" 10 euró, négyezer forint körül alakulhat. A HÍDVÁM mérlegelhető turistabuszok esetében is, 100-300 euró értékben. Más elképzelések szerint a közelben lakók vásárolhatnának „havi hídvám matricát”.
Fontos emlékeztetnünk arra, hogy a budapesti hidakon egészen 1918. október 31-ig, keddig szedtek hídvámot. Ezt az adófajtát csak az őszirózsás forradalom idején törölték el. És ha már felmerült a díjfizetés kérdése, idekapcsolódik még egy felvetés: a Lánchíd 26 milliárd forintnyi felújítási költségét kik térítsék meg? Százhuszonhét százalékban a fővárosi adófizetők? Vagy mondjuk a felét, 64 százalékot térítsenek a motorizált hídhasználók?
A 2050 körül esedékes következő teljes hídfelújítás költségeit pedig ki állja? Minden fővárosi adófizető polgár? Vagy esetleg 50 százalékban a nem támogatott (nem közcélú) úthasználók? Hídvám esetén meg kell állapítani a kedvezményezett úthasználók körét is. Gondolni kell a mozgáskorlátozottakra, de gondolni lehet a környezetbarát gépjárművet használókra is.
Mit tanulnak ebből a budapestiek? A magyarok, a jászok, a hunok? Milyen érdekcsoportok állnak egymással szemben?
Gyalogosok, autóbusz utasok, kerékpárosok, autósok.
Plebejusok és patríciusok.
Sietők és ráérők.
Fontos emberek és átlagemberek.
Családosak, magányosak.
Végezetül el kell gondolkodnunk azon is, hogy szabad-e a Lánchíd használatát ilyen mértékben politikai kampánykérdéssé tenni. Ma már kampánytéma a fővárosi közlekedésbiztonság, a kerékpárosok, a repülőtéri autóbusz, a népligeti felüljáró. A felüljáró a Nyugati téren, a Baross téren, a Flórián téren, a BAH csomópontnál.
Mi közlekedés-tervező szakemberként és fővárosi adófizetőként négy érdemi megoldást vázoltunk a Lánchíd jövőjére nézvést.
Mindegyik változat mellett és mindegyik ellen szólnak valós érvek. Ha valaki valamelyikkel nem ért egyet: akkor ő ezt a kérdést egyszerűen másképpen látja! De nem „hülye”, nem idegen érdekek kiszolgálója, nem „pirézbérenc”.
Nem maradi és nem „haladár”. Közvélemény-kutatások pillanatnyi eredménye, bulvár telefonos szavazások véletlenszerű kimenetele nem ok arra, hogy ebben az ügyben bárki kétharmadot vagy elsöprő többséget hirdessen. 54-40-6 és 65-35 százalék volt két konkrét eredmény – jelentős hibahatárokkal.
Nem jó, hogy egyes politikusok és politikusjelöltek pancser munkát kiáltanak, vagy a múlt dogmáit és „a fényes jövő útjait” emlegetik. Balról is, jobbról is. Rendpártiak is. Szabadelvűek is. A mindent vagy semmit, a győztes mindent visz logika enyhítésére vetjük fel a „vészhelyzeti hídvám” megoldást. Hibának tartjuk, hogy a hídvám tabu téma. Szóba sem kerülhetett 2019. október 14., hétfő óta. Természetesen a mindenkori városvezetés joga és felelőssége, hogy a kérdésben döntsön. Szerencsésebb sorsú városokban a hídvámok szintjét kutatások segítségével állapítják meg.
1965 után, majd 1990 és 2022 között számos európai folyó hídja vált gyalogos (gyalogos-kerékpáros) híddá. A prágai Károly híd, a regensburgi Duna híd, a „Steinbrücke”, a heidelbergi Neckar híd, a zaragozai Ebro híd, Pozsonyban az egyik régi Duna híd. Néhány híd pedig megmaradt eredeti funkciójában. Példaként említsük meg Londont (Tower–Bridge) vagy Bristolt (Clifton Suspension Bridge, Avon folyó). De elrettentő politikai példa is van. A Lánchíd egyik elődje, az 1825 körül épült, 250 méter hosszú londoni Hammersmith Bridge szintén finanszírozási csapdába került. 2019 áprilisától hosszú időre lezárták. Várhatóan hat és fél év szünet után, 2025-ben nyílhat meg a motorizált forgalom számára. A politikai populizmus sok helyen pusztít. Magyarországon is, Angliában is.
A Lánchíd körül kialakult szerencsétlen helyzet arra ösztönzött minket, hogy megírjuk véleményünket. Találkoztunk ingatag, szakmaiatlan előadásokkal, spekulációkkal is. Ugyanakkor nagyon értékes szakmai hozzászólásokat hasznosítottunk az alábbi szakemberektől: Erő Zoltán, Koszorú Lajos, Tosics Iván urbanisták. Krémer András szociológus, konfliktus-rendező. Lelkes Mihály, Molnár László és Schulek János okleveles építőmérnökök. (Ketten korábban a FŐMTERV vezérigazgatói is voltak.) Kerényi László Sándor okleveles építőmérnök, stratégiai igazgató és munkatársai, BKK. Köszönjük a segítségüket, termékeny gondolataikat!
Amint hallani véltük Szent Istvántól: a Lánchíd forgalmi rendje nem sorskérdés. De egy fontos epizód lehet, amely a türelmes társadalmi vitára, egymás megértésére, a kölcsönösen előnyös megoldások keresésére és megtalálására ösztönöz.
Szerzőink a BME Építőmérnöki Karának oktatói.
—
A cikkben megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szerkesztőségünk álláspontját. Lapunk fenntartja magának a jogot a beérkező írások szerkesztésére, rövidítésére.