A Goldberger-ház világos auláját Petőfi „szelleme” uralja, a falon újságcikkek, zöld tízforintosok a költő arcképével, plakátok, archív felvétek, fekete-fehér filmek: kiállítás nyílt és programsorozat vette kezdetét a Blinken OSA Archívumban középpontban az idén kétszáz éve született Petőfi Sándorral. A Petőfi délibábok címmel induló sorozat a költő emlékezetének különböző aspektusairól szól, első eseményén Petőfi politikai emlékezetéről beszélgetett Margócsy István irodalomtörténész és Csunderlik Péter történész, a moderátor Mink András volt. Az előadás közben újságokból (köztük a Népszava egy 1919-es cikkéből), versekből és beszédekből hangzottak el részletek Váradi Gergely és Veszelovszki Janka előadásában.
A pódiumbeszélgetés a tárlat terében zajlott, de a szakértők Petőfi ideológiai felhasználása kapcsán jóval hosszabb időszakot vizsgáltak, a kiállítás ugyanis az 1942 és 1956 közötti időszakra koncentrál, mely a magyar történelem legturbulensebb korszaka volt. A beszélgetés a dualizmus korával, tehát a költő halálát követő időszakkal indult, Petőfi Sándor kapcsán szinte közhely, hogy minden politikai oldal a zászlajára tűzte nevét, a különböző kurzusok saját képükre formálták őt, ám szinte ijesztő, hogy ez milyen hamar elkezdődött. Már a költő barátja, Jókai Mór is azt találta mondani emlékbeszédében, hogy Petőfi Sándor elégedett lenne az ország akkori (1880-as évek) helyzetével és mindenképpen igazságos uralkodónak tartaná Ferenc Józsefet. Míg Petőfi lírikusként senkiben sem keltett kétséget, addig radikális nézeteit igyekeztek kilúgozni, a szerzőt tulajdonképpen már a halálát követő években elérte a cenzúra – az első Petőfi-összes kötetből a szerkesztők ki akarták hagyni a nagyon éles politikai verseket, például az Akasszátok föl a királyokat! című költeményt – emelte ki Margócsy István, a korszak gondolkodói és Jókai Mór kapcsán pedig felhívta a figyelmet arra, hogy az író az 1848-as szabadságharc konkrétumait kihagyta A kőszívű ember fiai című regényéből, miközben kendőzetlenül nemzeti hőssé formálta a karaktereket. Valami hasonló történt Petőfivel is: forradalmárként, apostolként tekintenek rá, de konkrét szándéka, hogy milyen eszmék alapján tevékenykedett, kimarad. Ezt a hiátust tölti ki az aktuális politikai szándék.
Csunderlik Péter a szociáldemokraták Petőfi képe kapcsán azt mondta, ők a világforradalmárt látták meg a költőben, viszont nem vették figyelembe az életmű magyar nacionalista költeményeit, mutat rá Margócsy István.
A világháborúk idején a harctól nem félő költőhöz nyúltak, a vörös zászlós Petőfi a Tanácsköztársaság alatt vált szimbólummá, de ugyanolyan abszurd volt a nyilasokkal szimpatizáló Szeleczky Zita Petőfi-szavalása, ugyanis a Föl a szent háborúra! című versből több, az alkalomhoz nem illő versszak kimaradt. A szakértők mindketten hangsúlyozzák, többször fordult elő a pártrendezvények alkalmával, hogy a szerzeményeket megkurtították vagy átköltötték. – A Horthy-korszak Petőfiből igyekezett egy oroszellenes, de fajmagyar költőt kreálni – ecseteli Csunderlik Péter, aki felidézi, hogy az 1945-ben munkaszolgálat alatt elhunyt Szerb Antal betiltott irodalomtörténetében azt állította: „a nemzetiséget nem a vér határozza meg, hanem az elszánás”, mely elképzelés teljesen szembement a regnáló ideológiával.
De a kommunista rendszer és benne Rákosi Mátyás is előszeretettel hivatkozott Petőfire – Érdekes viszont, hogy ’56 után Petőfire már nem szeretnek akkora harcosként tekinteni – mondja Margócsy István – egyszerre előkerül a Petőfit békésen olvasgató ember képe. – Az irodalomtörténész felidézi, hogy a Szeptember végén kapcsán a korszakban állították, hogy versben a „forradalmi demokrata szerelem” képe jelenik meg. Margócsy István úgy látja, a költővel kapcsolatban minden oldalon kétségbeesett ideológiai kapálódzás tapasztalható.
A majdnem kétórás pódiumbeszélgetés zárásaként Antall József 1991-es és Orbán Viktor 2018-as március tizenötödikei beszédei kerültek elő, Margócsy István rámutatott, hogy mindkét nagyszabású beszéd gyakorlatilag elfelejtette Petőfit.
A költő mint a nemzeti ünnep legfontosabb alakja megjelenik, a beszéd legelején elhangzik a neve, mintha ő lenne a gondolatközvetítő, de a politikai mondanivalóból kikopik – baromi nehéz levezetni Petőfi alakjából az Európához való csatlakozás igényét vagy az elzárkózó nemzetállam ideológiáját – értékelték az elhangzottakat.
https://nepszava.hu/3064733_bolcsesz-a-romok-kozt-75-eve-vertek-halalra-szerb-antalt
„Ismerjük be, mi találtuk ki Petőfi Sándort”
A Blinken OSA Archivumban május 28-ig látható a Petőfi minden időben: A Petőfi-kultusz politikai változásai 1942 és 1956 között című kiállítás, melyhez kapcsolódóan Petőfi délibábok címmel programsorozat indult, ennek első eseménye volt a Margócsy István, Csunderlik Péter és Mink András pódiumbeszélgetése. „Ismerjük be, mi találtuk ki Petőfi Sándort.” – áll az eseménysorozat mottójaként a Markó Bélától vett mondat, a szerző az Élet és Irodalom januári számában szólalt meg a kétszáz éve született költőről. A Petőfi délibábok programjában még számos beszélgetés várja a közönséget: április 12-én a Kádár-korszak ideológiai kiüresedése, április 19-én a Petőfi Kör és az 1956-os forradalom, május 3-án Petőfi népi emlékezetének főbb vonásai, május 10-én a Petőfi-rock, a Szegedi Egyetemi Színpad legendás, betiltott előadásának története lesz a téma. Május 17-én Kardos Ferenc Petőfi’ 73 című filmjét vetítik, május 20-án látható Tarr Béla Utazás az Alföldön című rövidfilmje. Április 26-án Cipolla Collectiva előadásában rendhagyó (tánc)színházi előadás látható Az igazság fája címmel a János vitéz alapján. Május 26-án Kísértet csárdás címmel színházi premier érkezik, Bán Zoltán András Krúdy Gyula regénye nyomán született szatirikus, zenés népszínművét 1989 márciusában mutatta be a Radnóti Színház, azóta Budapesten most látható először.
képalá 1.: A Petőfi délibábok címmel induló sorozat első eseményén Petőfi politikai emlékezetéről beszélgetett Margócsy István irodalomtörténész és Csunderlik Péter történész, a moderátor Mink András volt.
képalá 2.: Abszurd volt a nyilasokkal szimpatizáló Szeleczky Zita Petőfi-szavalása, ugyanis a Föl a szent háborúra! című versből több, az alkalomhoz nem illő versszak kimaradt.