biciklisek;kerékpársport;országúti kerékpáros körverseny;

A fő gyártóknak immár egyetlen csúcsmodellje van, az tud mindent

- Hatmillióba kerül egy jó versenybringa

Miért ér több millió forintot Valter Attila és Vas Kata Blanka bringája? A legjobb magyar bringások járgányainak titkait kutattuk, amikor meglátogattunk egy szakboltot.

Az elmúlt években a hazai kerékpársport szintet lépett: Valter Attila a 2021-es Giro d’Italián három napon át viselhette az összetettben élen állónak járó rózsaszín trikót, a 24 éves csömöri bringás 2023-ra a Jumbo-Visma csapatához szerződött, ahol máris érezhető: fejlődése töretlen. De az olimpiai és világbajnoki negyedik Vas Kata Blanka sikerei is önmagukért beszélnek. Tavaly Magyarországon rendezték a Giro d’Italia első három szakaszát, jószerével nincs már olyan nap, amikor az Eurosporton ne lenne valamilyen kerékpáros közvetítés. Ez is jelzi: egyre nagyobb az érdeklődés a sportág iránt, s ezzel egyetemben egyre többen bringáznak hazánkban is.

Mennyibe kerül egy komoly versenybringa?

„Akár 6 millió forintba – válaszolta kérdésünkre Horváth Bence, a Biondo Bike kerékpárüzlet társtulajdonosa, aki Seregély Mártával (korábbi kerékpáros válogatott, 22-szeres magyar bajnok különböző szakágakban és többek között hatszor vett részt a női Giro d’Italián) közösen vezeti a közelmúltban a III. kerületbe költözött üzletet. – Egy új Opel Corsáért kb. 7 milliót kérnek. Az egyik legnagyobb márka, a Pinarello Dogma F típusa sem kerül annyiba, mint a legolcsóbb Opel. És ez a kerékpárok kategóriájában nyilván nem a Corsa szintje, inkább egy Lamborghinihez vagy Bugattihoz hasonlítható, amely könnyedén egymilliárd forintot is kóstálhat.

Ottjártunkkor egy 4,8 milliós Pinarello F9 kerékpár volt a legdrágább darab, ám éppen várták egy, az Ineos Grenadiers csapat által is használt Dogma F érkezését. Azok még többe kerülnek.

Horváth Bence és Seregély MártaHorváth Bence és Seregély MártaHorváth Bence és Seregély MártaHorváth Bence és Seregély MártaHorváth Bence és Seregély MártaHorváth Bence és Seregély MártaHorváth Bence és Seregély MártaHorváth Bence és Seregély Márta

De hogy mi kerül ennyibe egy bringán?

„Az elmúlt két-három évben 40 százalékkal emelkedtek a kerékpárok árai – euróban. A kerékpár értékének, és a kerékpározási élménynek nagyságrendileg a 70 százalékát a váz teszi ki. Ez a bringa lelke. Ez jelenti elsősorban a különbséget két kerékpár között, mivel a többi elemet tekintve ugyanazokat az alkatrészeket használják a vázgyártók” – magyarázta Horváth.

S hogy ki vásárol ennyiért bringát?

Horváthék 1999 óta kizárólag olasz prémiummárkákat árusítanak, speciális ügyfélkörrel rendelkeznek, amely kevéssé árérzékeny. Azt tapasztalják, a középosztály egyre szűkül, és valamelyest csökkent a kereslet az 1 millió forintnál olcsóbb kerékpárokra, amely jelenség a magasabb kategóriákra egyáltalán nem jellemző.

A legfontosabb, hogy a bringa hatékony legyen, és a befektetett erő minél nagyobb százaléka az aszfalton kössön ki, emiatt ezeken a kerékpárokon a legtöbb alkatrész szénszálakból készül. Három nagy japán cég adja a világon felhasznált szénszálas szövetek 90 százalékát. A szénszál a különböző erőhatásoknak leginkább szálirányban tud ellenállni. Mivel a váz bizonyos részei eltérő funkciót töltenek be, ezért különböző szénszálas szöveteket használnak, különböző irányokban felhelyezve. Vannak a nagyon erős, illetve a nagyon merev és könnyű szövetek, ezek közül utóbbi a nagyon drága. Viszont, ha csak abból készítenék el a vázat, akkor olyan lenne, mint az üveg: rettenetesen merev volna, s összetörne.

Hegymenetben fölfelé egy professzionális, high end versenybringánál, minden deka, sőt gramm számíthat, így már a kerekek, a kormányok, a nyergek is karbonból készülnek. Horváth rámutatott, a kilók tekintetében hatalmas innovációkra már nem lehet számítani, mert akkor olyan mennyiségben mennének tönkre a vázak, hogy nem lenne gazdaságos a gyártás. Aerodinamikában és merevségben viszont még mindig lehet mozgástér a fejlesztés tekintetében.

Arról egyre kevésbé van már szó, hogy a spintereknek és a hegyi menőknek különféle járgányokat gyártanak, a mai szemlélet szerint egyre több márkának egy országúti csúcsmodellje van, az tud mindent, azaz könnyű, aerodinamikus, és jó a síkhoz, illetve mászáshoz egyaránt.

Mint Horváth elmondta, a gyártók ugyanakkor 2023-ra alapvetően kettéválasztották a versenyzésre és a hobbi felhasználásra szánt vázaikat, utóbbiak kifejezetten komfortérzetet nyújtanak, s hosszú távú, kényelmes használatra készülnek.

A többi alkatrészben persze lehet még újítani, például nemrégiben lettek elterjedtek a vezeték nélküli elektromos váltók, ezek sokkal gyorsabbak, ráadásul már nem is lényegesen nehezebbek, mint a mechanikusak. A legjobb darabok teljesen Bluetooth-jelekkel kommunikálnak, emellett vannak öszvér­megoldások, mint ahogyan az a Shimanónál látható. A megoldás egyre terjed – a mountainbike-osok is használják már.

Horváth kiemelte, a Pinarello az egyetlen olyan gyártó, amely minden pici részegységet maga fejleszt le házon belül. „A prémium cégek négy beszállító termékei közül választanak, ezekhez terveznek vázat. A Pinarello egyedüliként nem ezt teszi, ő létrehozta a saját házon belüli márkáját (MOST), és az összes kormány, stucni, hézagológyűrű, betekerő mind házon belül készül. A nyerget és a nyeregcsövet összekötő elemet speciel 3D-nyomtatással gyártják. Ez teljesen egyedülálló, de nem túl gazdaságos megoldás. Persze ez nyilván meg is látszik az árcédulán” – zárta szavait.

A város szlovákiai részén magyar forrásokból több mint négymilliárd forintos beruházásban újul meg a régi sportlétesítmény.