A Vlagyimir Putyin orosz elnök januári rendelete alapján idén szeptembertől bevezetendő, „Az orosz államiság alapjai” elnevezésű tantárgyról múlt héten tájékoztatta az állami duma tudományos és felsőoktatási bizottságát Olga Petrova, az oktatási és tudományos tárca miniszterhelyettese és Andrej Poloszin politológus. Poloszin annak az "Orosz DNS" nevű projektnek a kurátora, amelynek keretében kidolgozták a kurzus tananyagát és oktatási módszertanát. A megvalósítást egyenesen Szergej Kirijenko, az elnöki adminisztráció vezetőjének első helyettese felügyeli.
Petrova szerint már április közepén megkezdik a kiválasztott egyetemi oktatók továbbképzését. Amint arról a Vedomosztyi üzleti lap beszámolt,
már egyeztetnek a rektorokkal a képzést biztosító, országszerte mintegy 30 módszertani központ létrehozásáról, amelyekben 2024-re 6 ezer, a későbbiekben mintegy 50 ezer egyetemi tanár végez majd. Frissített társadalomtudományi és történelmi tankönyveket készítettek az iskolák számára is.
Az egyetemi kurzus öt szekcióból áll majd: „Mi Oroszország?”, „Az orosz állam-civilizáció”, „Az orosz világnézet és az orosz civilizáció értékei”, „Politikai struktúra”, „A jövő kihívásai és az ország fejlődése”. A legtöbb órát a világnézeti témákra szánják majd. A foglalkozások ebben a szekcióban – csak ízelítőül – az Andrej Poloszin és Alekszandr Haricsev, az elnöki adminisztráció egy másik vezetője által kidolgozott öt elemből modellre (egyén, család, társadalom, állam, ország) összpontosítanak, amelyen „eszmék, szimbólumok, normák, rítusok és intézmények” mutatkoznak meg. A diákok megismerkednek orosz civilizáció „sajátos felfogásával, emellett alapvető értékelveiről – a sokszínűségről, a szuverenitásról, a harmóniáról, a bizalomról és az alkotásról – tanulnak”. A meglehetősen zavarosnak, néhol misztikusnak tűnő, 72 órás kurzust állítólag filmek, szellemi játékok és vetélkedők, csoportos projektmunkák, viták, történelmi és üzleti szerepjátékok segítségével oktatják majd.
Az orosz társadalmi kamarában március végén kiosztott tájékoztató szerint a cél „a diákok orosz társadalomhoz való tartozásának formálása, az állampolgári tudat, továbbá a fejlett és integrált személyiség szellemi, erkölcsi és kulturális alapjainak kialakítása, (...), valamint az egyéni méltóság és siker társadalmi haladással és a haza politikai stabilitásával való összefüggésének tudatosítása”.
Andrej Kolesznyikov, a Carnegie Alapítvány a Nemzetközi Békéért kutatóközpont vezető elemzője még tavaly novemberben cikket szentelt a főbb vonalaiban ismertté vált kurzusnak. Szerinte az ukrajnai háború kapcsán a Kremlben ráébredtek, hogy már nem elég az óvodások és iskolások indoktrinálása, ideje egységesíteni az egyetemi hallgatók világnézetét (és a professzorokét is, akik közül sokakat elkerülhetetlenül kirostálnak majd). Kolesznyikov szerint az új tantárgyra – a szovjet korszak tudományos kommunizmusa" mintájára – leginkább a tudományos putyinizmus elnevezés illene. Egy ilyen mitologizált tanterv – írja – az örök vezér kultuszát és az áldozatos hősiesség eszméjét igazolja, s „összhangban van azzal a vallási diskurzussal is, amely szerint Oroszország a gonosz és a sátán erői ellen harcol Ukrajnában. „Ám hiányoznak belőle a fejlesztési célok és egy megfelelő jövőkép. A probléma az, hogy ez inkább a múlt, mint a jövő ideológiája.”