Kínos csapdahelyzetbe kerülhet a fővárosi önkormányzat: a fenyegető csőd árnyékában aligha hagyhatnak kihasználatlanul egy bevételi forrást, de cserébe egy NER-potentáttal kénytelenek üzletelni. Ráadásul ezzel a kontraktussal újabb évekre biztosíthatják a Fidesz közterületi reklámfölényét, miközben jövőre önkormányzati és EP-választást is rendeznek Magyarországon.
Az idén lejárt a közvilágítási oszlopok hasznosítási szerződése, így a fővárosi önkormányzat vagyonhasznosítási cége haszonbérleti tendert hirdetett. A Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ (BFVK) Zrt. két tárgyban várja az ajánlatokat: egyrészt „a tájékozódást segítő, jelzést megjelenítő reklámcélú eszközök elhelyezésére”, másrészt a „közlekedéssel összefüggő adatokat keletkeztető berendezések telepítésére”. Magyarul az oszlopokon fityegő elefántfülekre és egyéb reklámtáblákra. A kacifántos meghatározás egyébként a Fidesz kreálmánya. 2015-ben találták ki, amikor a 2012-ben balesetveszélyre hivatkozással – valójában a Simicska Lajos akkor Fidesz-pénztárnok érdekében – bevezetett közúti reklámtilalmat az érdekek változása miatt fel kellett oldani egy törvénymódosításban.
A most kiírt fővárosi tender eredményeként megkötendő szerződés alapkörben 5 évre szól, de további 5 évre meghosszabbítható. A nyílt, kétfordulós pályázat második része pedig elektronikus pályázati árverés lesz, magyarán a döntéshez az adja meg a végszót, hogy ki fizeti a legtöbbet.
A pályázati kiírásban szereplő minimális haszonbérleti díj napi nettó 381 forint (áfával 476 forint) oszloponként, amelyet minden naptári napra fizetni kell. Az első esetben legalább 750 oszlop hasznosítását kell vállalnia a jelentkezőnek, míg a második esetben elég alapkörben 250 oszlop után fizetni évente. A kettő együtt évi legkevesebb 139 millió (bruttó 174 millió forint) bevételt hozhat a fővárosnak, ami nem tűnik túl soknak, sem az ESMA bevételének, sem a köztéri reklámok egyre növekvő üzleti és politikai jelentőségének ismeretében. De kétségtelenül több, mint amit eddig az ESMA Reklám Zrt. fizetett a fővárosnak az oszlopok használatáért. A 2018-ban aláírt szerződés értelmében az Orbán Viktor kormányfővővel közismerten jó viszonyt ápoló Garancsi István tulajdonában lévő cég ugyanis naponta nettó 250 forintot adott oszloponként. A minimális éves díjat akkor nettó 60 millió forintban határozták meg.
Nagy kérdés, hogy akad-e olyan bátor reklámcég, amely versenybe szállna a fővárosi villanyoszlopok kínálta reklámfelületért a május 5-én záruló fővárosi pályázaton.
Az ESMA már 2018-ban, Tarlós István második főpolgármesteri ciklusának vége felé is meglehetősen furcsa előzmények után nyert. A villanyoszlopok hasznosításának jogát eredetileg az egykor baloldali kötődésű ESMA kapta meg a fővárosi önkormányzattól még Demszky Gábor főpolgármestersége idején, 2001-ben. Néhány évvel később a kiegyenlítés jegyében Simicska Lajos cége, a Mahir Cityposter Kft. szerezte meg a hirdetőoszlopokat 25 évre. Csakhogy Orbán Viktor és pénztárnoka 2015-ben egymásnak esett, a főváros pedig szerződést bontott a Mahirral. A cég ugyan perek árán 2017-re visszaszerezte az oszlopokat, de Simicska a következő évben „átadta” a Mahirt Mészáros Lőrinc körének.
Csakhogy 2017-ben ebben még nem lehetett biztos Orbán Viktor. Ezért a parlamenti választások előtt sürgetővé vált a Fidesznek a villanyoszlop-reklámok megszerzése. A kormánypárti többségű fővárosi önkormányzat pedig, ráérezve a kívánságra, pályázatot írt ki a hasznosításra. Ekkor kiderült, hogy az időközben a tilalom miatt csődközelbe került céget felvásárolta Garancsi, aki a törvénymódosítás után újra megnyíló lehetőséget kihasználva ismét használatba vette az oszlopokat, csak éppen nem kért rá engedélyt a fővárostól és nem is fizetett a használatukért két évig. Holott a társaság árbevétele 2016-ban több mint háromszorosára, 1,7 milliárd forint fölé nőtt. Azóta se megy rosszul, hiszen 2019-ben 2,7 milliárdot, 2021-ben 1,84 milliárdot kasszírozott a cég. A nyilvános cégadatbázis összesített adataiból nem derül ki, hogy ebből mennyi folyt be a fővárosi villanyoszlop-reklámokból, de a cég fő tevékenysége ez.
Az ESMA egyébként nem vitatta a főváros használati díjigényét, a felek elszámoltak, így elhárult az akadály az új szerződés aláírása elől. Az ESMA egyébként 2018-ban kerek 5 forinttal ígért többet oszloponként versenytársánál, így lett a NER-oligarcha cégéé a hasznosítás joga.
Aligha lehet bárkinek kétsége afelől, hogy a társaság ezúttal is ringbe száll.
Ha ismét győz, akkor Karácsony Gergelyék csúnya harapófogóba kerülnek: ellenzékiként – nem először – egy kormánypárthoz kötődő céggel üthetik nyélbe a jól fialó üzletet. S ez nem csupán a NER hízlalása miatt kellemetlen, hanem súlyos következményekkel járhat a jövő évi választásokat megelőző kampányban. Az ellenzéki pártok az óriásplakátok és a hirdetőoszlopok után a villanyoszlopok elefántfüleiből is kiszorulnak, miközben Lázár János minisztériuma szigorú szabályokat vezetne be a köztéri reklámok, reklámhordozók és reklámtartó berendezések elhelyezésére az új építészeti törvényben.