animáció;

Bolka és Lolka hatvan éve

A meséknek és mesehősöknek nincs életkoruk. Ki tudja mikor született Piroska? Legtöbben a Grimm-testvéreknek tulajdonítják, gyűjteményükben több, mint kétszáz éve adták ki, de a történet – mint annyi más mese – kortalan. Ugyanez végső soron elmondható a huszadik századi rajzfilmek hőseiről is, akik új mitológiák részesei lettek. Mint például a nálunk Bolka és Lolka néven ismert két rajzfiú, több lengyel rajzfilmsorozat karakterei, akik hatvan éve jelentek meg a képernyőn. (A nevük eredetileg Lolek és Bolek, az első filmsorozat főcíme a fiúk kalandjairól szólt, s a nevek birtokos esetben voltak, ez ment át a magyar filmcímbe. Bolek, azaz Boleslaw a magasabb, Lolek, azaz Karol a kisebb gyerek. Szinkronra nem volt szükség, a rajzfilmhősök nem beszéltek. Először az első egész estés filmben szólaltak meg 1977-ben.)

Az első film hatvan éve készült a délnyugat-lengyelországi Bielsko-Biala rajzfilmstúdiójában. A sorozat ötletgazdája és első rendezője Wladyslaw Nehrebecki volt, de számosan vettek még részt az alakok megalkotásában. A két kisfiú karakterét a rendező saját gyerekeiről, az akkor 12 és 10 éves Janról és Romanról mintázta. Pár évvel később egy kislány – akit Tolának neveztek el – is részese lett a kalandoknak. Bolek és Lolek a lengyel filmgyártás egyik legsikeresebb termékévé lett, rengeteg sorozat készült, csináltak két egész estés rajzfilmet róluk 1963 és 1986 között. Számítások szerint egymilliárd nézőjük volt világszerte. 1997-ben egy nagy népszavazáson a Lolka-Bolka sorozat lett minden idők legsikeresebb lengyel esti tv-meséje.

A rendszerváltás után kényszerű véget ért ez a siker – az alkotók, illetve jogörököseik nem tudtak, vagy nem akartak megállapodni a szerzői jogokról. Ez a helyzet érvényes a mai napig, új animációs filmek nem készülnek a fiúkról. Képregények, illusztrált mesekönyvek továbbra is megjelennek. Most a hatvanadik évfordulóra három lengyel ifjúsági írónő három új mesekönyvet írt a fiúkról és egy lánypajtásukról, akit ez alkalommal Tosiának neveztek el. Bielsko-Biala szobrot is állított pár éve a város e két híres szülöttjének.

A karakterek, illetve a róluk készült filmek sikerének sok oka lehet. Annak idején a gyerekek számára színes és tágas világot, távoli földeket mutattak be, utazások részeseivé tették őket. A karakterekkel azonosulni lehetett, a filmek többnyire kerülték az erőszakot, segítőkészségre és együttérzésre neveltek és az eszmei mondanivaló sem volt kínos. A kor állami ideológiája csak nagyon közvetve szivárgott be a történetbe. Szeretnivalók voltak, de nem giccsesek a rajzok. A rajongást aztán a nagyszülők, szülők egymást követő nemzedékei is tovább adják – láthatóan sikeresen.