;

Országos Rendőr-főkapitányság;traffipax;gyorshajtás;sebességmérés;

- Ígérik, az extrém gyorshajtókra vadásznak

A világ legkorszerűbb mobil traffipaxait szerezte be a rendőrség, júniustól akár az autóikból is képesek lefülelni a gyorshajtókat.

Negyven új sebességmérő eszközzel gyarapodott a rendőrség eszközállománya, melyet egy magyar cég fejlesztett és gyártott. A rendőrség végig részt vett a folyamatban, így olyan traffiapx készült el, ami számukra jól használható, egyben a világon kapható legkorszerűbb – közölte Óberling József ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. „Az volt a szándék, hogy a menet közbeni ellenőrzések során legyen egy olyan eszközünk a már meglévő, felújított Fáma lézeren túlmenően is, amelyekkel a forgalomban elvegyülve, akár rendőrautóból is mérni tudjuk a haladási sebességet. Leginkább azokét, akik extrém gyorshajtást követnek el, akik a többiek hátrányára előnyhöz szeretnének jutni. Szeretnék mindenkit megnyugtatni: nem 51-52-re fogja állítani a műszereket, és nem ezekre a gyorshajtókra fog vadászni, hanem a megengedett sebességet jelentősen túllépőkre.”

Az eszközök alapja gyakorlatilag ugyanolyan lézer, mint amilyet 30 éve gyártanak Amerikában, és a világon 99 százalékban használnak ilyet a készülékekben. A technológia már akkor olyan korszerű volt, hogy azóta nem volt szükség ennek a megváltoztatására. Ami újdonság, hogy sokkal felhasználóbarátabb lett. A korábbi traffipaxokon egy 4-5 collos kis képernyőn kellett a forgalmat és a képernyőn megjelenő értékeket figyelemmel kísérniük a rendőröknek, ami meglehetősen fárasztó. Az új eszköz kijelzője viszont egy tablet, amit le is lehet venni, és egy bizonyos távolságig vezeték nélküli kapcsolattal vezérelhető róla a készülék. A tablet tárolja is az adatokat. A mérőműszer hatótávolsága 230 méterig hitelesített. „Ami talán kevéssé ismert, hogy nemcsak a mellettünk vagy előttünk elhaladó járművek sebességét tudjuk mérni, hanem a velünk szembe közlekedőkét is. Ez szokta a legnagyobb meglepetést okozni.”

Gyakran elhangzó vád, hogy a sebességmérés nem más, mint egy pénzbehajtás. Óberling József ezzel kapcsolatban megjegyezte, a rendőrségnek egyetlen forint bevétele sem származik a bírságokból, minden az állami költségvetésbe kerül. Hozzátette: a sebességmérés során a rendőr belátására van bízva, hogy egy elkövetett szabályszegés – jelen esetben egy sebességtúllépés – esetén milyen szankciót alkalmaz. Ennek elég széles a tárháza a helyszíni figyelmeztetéstől a helyszíni bírságon át a szabálysértési feljelentésig és a szabálysértési eljárásban hozott döntésig. Ezen belül is a helyszíni bírság 5-50 ezer forintig terjedhet. 

Egyre több a gyorshajtó

A Magyar Autóklub adatai szerint az idén április 30-ig bekövetkezett közúti balesetek okaként a dobogó legfelső fokán az elsőbbség meg nem adása szerepelt (1018), ezüstérmes a sebességtúllépés (990), a harmadik helyen pedig a szabálytalan kanyarodás (513) áll.

Április 17. és 23. között mindennap az átlagosnál nagyobb számban végzett sebesség-ellenőrzést a rendőrség. Az eredmény: 13 919 járművezetővel szemben intézkedtek a rendőrök. A tavaly március végi egy hetes ellenőrzés során 7709 gyorshajtót értek tetten. Idén 8645 gyorshajtót a sebesség-ellenőrző készülékek automata üzemmódban mértek be, 5274 gyorshajtó pedig a leállításos ellenőrzések során akadt fenn. Szabálysértés miatt helyszíni bírságot 3536 járművezető kapott, 77 sofőr ellen feljelentést tettek. Közigazgatási bírságot 1590 fő ellen szabtak ki, közigazgatási eljárást 71 járművezető ellen indítottak.

Tartós, kiadós eső jöhet.