– Reggel kikísérjük a gyereket a megállóba, felszállnak az iskolabuszra, ott a felügyelő, aki vigyáz rájuk, az iskolánál leszállnak. Délután ugyanez, csak visszafelé. De mi lesz szeptembertől, ha már nem lesz iskolabuszunk? Mi lesz, ha a járatos busz tömve lesz, és csak itt-ott találnak ülőhelyet a gyerekek? Hogy tud majd a kísérőpedagógus egyszerre figyelni a busz eleje, meg a vége felé? Észre fogja venni, ha a kavarodásban rossz helyen száll le a gyerek? Értem, hogy sokba kerül az iskolabusz, de annyi hülyeségre elmegy a pénz az országban, nem ezen kellene spórolni – panaszolja egy Hódmezővásárhely külterületén élő szülő, akinek alsós gyermeke jár be egy városi iskolába.
Nem kevésbé elkeseredett a Hódmezővásárhelyhez tartozó, de attól nyolc kilométerre fekvő Szikáncson élő asszony, akinek most még iskolabusz hozza-viszi unokáit:
– Sok fiatal család többek között azért költözött ki ide, mert ha itt kint nincs is iskola, óvoda, a különbusszal biztonságosan bejárhatnak a gyerekek a városba. Fogalmam sincs, mi lesz, hanem lesz már iskolabusz, nekünk ez tényleg tragédia.
Forrnak az indulatok a Hódmezővásárhely környéki tanyavilágban, amióta a gyerekes családokhoz eljutott a hír: az illetékes állami tankerületi központ meg akarja szünteti a város környékén élő gyerekeket szállító iskolabuszjáratot. Először csak kósza pletykákat hallottak, de aztán a tankerület illetékesei arról tájékoztatták a családokat: a terv az, hogy a menetrend szerinti buszokra érvényes bérletet vásárol a fenntartó a gyerekeknek, akik aztán Hódmezővásárhelyen leszállnak, és a városon belül vinnék őket az iskolájukhoz.
A szülőket már csak azért is váratlan érte a tankerület szándéka, mert épp mostanra tűnt úgy, hogy sikerült végleg megoldani az iskolabusz-szolgáltatással kapcsolatos gondokat. A 2020-21-es tanévben az önkormányzat és a tankerület kötött egy megállapodást, ennek értelmében a város megszervezte a gyerekek szállítását, a tankerület pedig állta a költségeket. Csakhogy a szerződött buszos cég működését tanév közben váratlanul felfüggesztette a kormányhivatal, átmenetileg Hódmezővásárhely vette át a feladatot, hogy aztán – a tankerülettel kötött szerződés alapján – mindenki megelégedésére a Volánbusz hozza-vigye a gyerekeket. A Volánbusz a jelenlegi tanévre is elnyerte a megbízást a tankerülettől, hogy a vásárhelyi iskolákba eljuttassa a város kiterjedt külterületéről, a népes tanyaközpontokból a diákokat: eredendően Batidáról 27, a Kutasi út és Héjja-telep környékéről 30, Szikáncsról és Gorzsáról 20, a szomszédos Mártély községből 23 iskolás bejárása érdekében rendelték meg a buszokat. A Volánbusz Zrt. 51 millió forintos ajánlattal nyerte el a megbízást.
Megkerestük az ügyben Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ, hogy megtudjuk, végleges döntésnek tekinthető-e az iskolabusz megszüntetése, ám erre a kérdésünkre nem válaszoltak. A Volánbusz Zrt. ugyanakkor – arra a kérdésünkre, hogy a következő tanévről kezdeményezett-e már velük egyeztetéseket a tankerület – azt közölte: „A tankerület eddig nem kereste meg a társaságunkat.”
Arról, hogy pontosan mire számíthatnak a tanyavilágban élő gyerekek, konkrétumok nélkül annyit írt lapunknak a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ igazgatója, Miklós Anikó: A szülőkkel már egyeztettek, rendszeresen tájékoztatják őket a fejleményekről. „A kéréseiket, felvetéseiket meghallgatva készítjük elő a következő tanévre a kötelező iskolába jutás megfelelő támogatását.” – ígérte. Arra a kérdésünkre nem válaszolt, hogy ha menetrend szerinti járatokkal utaznak a gyerekek a városba, akkor a vásárhelyi buszmegállókból hogyan jutnak majd el a iskolákig.
Figyelemre méltó az is, hogy míg a mostani tanévre még 100 diák szállítására írták ki a feladatot, a tankerület szeptembertől már csak 43 érintett tanulóról tett említést.
A drasztikus csökkenés okait a tankerület nem részletezte, és arra eddig nem válaszoltak, hogy a tanyavilágból iskolabusszal bejáról diákok mennyi idősek.
A helyzetet bonyolítja és a tankerület döntését még érthetetlenebbé teszi, hogy az iskolabusz nem csak diákokat szállított be Vásárhelyre, hanem óvodásokat is. Mivel az óvodásokról való gondoskodás önkormányzati hatáskör, Hódmezővásárhely beszállt az iskolabusz költségeibe. Mint azt az önkormányzattól megtudtuk, tavaly összesen több mint 16 millió forinttal, idén januártól áprilisig 6,6 millióval járultak hozzá a kiadásokhoz, írták a városházáról.
Noha az önkormányzat és a tankerület sem kívánta a költségmegoszlást részletezni, annyi alighanem állítható a megadott összegek alapján: az iskolabusz 51 millió forintos szolgálatatásából körülbelül 10-15 milliót fizethetett a város. Vagyis a tankerület tanévenként 36-41 milliót, tanítási hónaponként úgy 3,6,-4,1 millió forintot spórol meg. A 43 érintett diákkal számolva tanévenként alig több mint 400 ezer forintba kerülne a bérletek megvásárlása számukra. Kérdéses, mi lesz azokkal alsósokkal, akik egyedül még nem utazhatnak, és miként tudják szüleik megoldani, hogy eljussanak az iskolába.
Az, hogy a tankerület épp a tanyákon élő gyerekes családokon spórol, az ott élő szülőket hozza nehéz helyzetbe, azért is különös, mert a kormányzat épp azt kommunikálja, hogy segíti a tanyákon élőknek. Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára például nemrégiben azzal indokolt egy új szabályozást:
cél „a tanyák fejleszthetőségének és ezzel megtartó-képességének az elősegítése.”
Az említett szabályozás egyébként a tanyák nagyobb arányú beépíthetősét teszi lehetővé, ami egyes vélekedések szerint mezőgazdasági területek rovására történhet, kiskaput nyitva a tehetős ingatlanfejlesztők előtt.
Országos lehet a garázsmenet
Meglehet, hogy nem a Hódmezővásárhely környéki iskolabuszjárat az egyetlen, amit spórolásra hivatkozva megszüntetnek. Lapunk megkereste a Belügyminisztériumot, hogy megtudjuk, miként változott az elmúlt években az iskolabuszjáratok száma, és a hódmezővásárhelyihez hasonlóan hány tankerületben szűnik meg szeptembertől ez a szolgáltatás.
A Belügyminisztérium nem válaszolt, helyette a Klebelsberg Központ reagált. Konkrét kérdéseinkre nem feleltek, de a levelükből az derül ki, hogy a megszűnés lehetősége máshol is fennáll. Azt írták, az utazási megoldás kiválasztásakor figyelembe veszik a helyi közlekedési lehetőségeket, a menetrend szerinti járatok elérhetőségét, a közbeszerzéssel megvalósítható tanulószállítás költségeit, akár tankerületen belül is lehet többféle megoldás, és a szülőket tájékoztatják az adott tanévre vonatkozó információkról, az esetleges változásokról.
Oktatási berkekben járatos forrásból lapunk úgy tudja: az egész országban várhatók olyan lépések, mint Vásárhelyen, azaz ahol lehetővé teszi a közösségi közlekedés, ott a diákokat „átterelik” majd a Volánbuszokra. Mivel tavaly tanulószállításra írt ki közbeszerzést például a Soproni Tankerületi Központ, megkerestük ezt a hivatalt is. Azt kérdeztük: tervezik-e, hogy a jövő tanévtől náluk is inkább bérletet vásárolnak a gyerekeknek, és Volánbusszal utaztatják őket? Kitérő választ adva azt írták: fenntartóként a törvényben meghatározottak szerint gondoskodnak arról, hogy a tanulók eljussanak a körzetes iskolába.
„Sok a nehézség, de arról nem kell beszélni” – A tanyavilágba is begyűrűzik a rezsiválság