;

Titanic;felkutatás;Titán;

A Victor 6000 az Ifremer nevű francia kutatóintézet tulajdona, amit az Atalante hajó szállított az expedíció helyszínére

- Mára biztosan elfogyott a levegő, így aligha találják meg élve a Titan öt utasát

Az érdeklődés azonban nem lankad, újabb és újabb tudnivalók jelennek meg a tragikus esemény hátteréről. 

Megérkezett csütörtökön a tengeralattjáró robottal felszerelt Atalante nevű hajó az Atlanti-óceán északi részére, hogy részt vegyen a Titanic roncsaihoz indult merülőhajó keresésében - jelentette be a francia Ifremer tengerkutató intézet. Az Atalante először hanglokátorok segítségével igyekszik feltérképzeni a tengerfenék érintett részét, hogy pontosan bemérjék, hova érdemes leküldeni a Victor 6000 nevű robotot. A távvezérelt robotnak nagyon kevés ideje maradt, hogy felderítse a Titan helyét, amely vasárnap öt fővel indult útjára, mintegy 96 órára elegendő, és feltételezések szerint mostanra már elfogyott oxigéntartalékkal.

Hogy mi történhetett a kapszulával és a benne utazókkal újabb és újabb feltételezések látnak napvilágot. A Guardianban megszólalt az ausztrál Ron Allum, aki annak a szerkezetnek, a Deepsea Challenger-nek volt az egyik tervezője, amellyel James Cameron, a Titanic film rendezője 2012-ben a csendes-óceáni 11 ezer méteres Mariana-árokban elérte a Föld legmélyebb pontját. Szerinte az nem lehetséges, hogy a kapszula fala megrepedt, az ugyanis olyan nagy robbanással járt volna, aminek hangját a vízben jól terjedő hangokat figyelő katonai műszerek ezer kilométerekkel odébb is fogtak és rögzítettek volna. Alistair Greig, a University College of London tengermérnöke szerint lehetett szivárgás a nyomáskamrában. Allum szerint azonban sokkal valószínűbb, hogy elfogyhatott az energia a Titanban, ilyenkor automatikusan ki kellett dobnia a súlyait, hogy a felszínre emelkedjen. Ha kidobta a súlyokat, és nem emelkedett fel, az azért lehet, mert a nyomáskamrát valóban víz árasztotta el, ami sokkal nehezebb, mint a súlyok. Ez lehet az, ami a fenéken tartja a hajót. “Ez azt jelenti, hogy az utasok a félig elárasztott nyomáskamrában ülnek, aminek következtében kihűlhetnek. De azt sem lehet tudni, hogy a CO2-tisztítóberendezés hogyan működik, ha vizes lesz" - mondta Allum. 

Ryan Ramsey volt tengeralattjáró kapitány a BBC-nek arról beszélt, hogy megnézte azokat a videókat, amelyek a Titan belsejét mutatják, és nem látott gáztisztító berendezést. – Ez tűnik számomra a bent lévők legnagyobb problémájának - mutatott rá. A levegőben átlagosan 400/millió CO2 részecske van, 1000 fölött a legtöbb ember már tüneteket mutat, 5000-nél pedig hiperventilláció, fejfájás, nagyon rossz közérzet alakul ki. A levegőnek 21 százalék oxigént kell tartalmaznia, ha csak tíz százalékkal kevesebb, akkor oxigénhiányos állapot lép fel a szervezetben, ami eszméletvesztést, majd halált okoz. A 96 órára elég oxigént normál körülményekhez számolták, de stressz esetén egyes emberek oxigénfelhasználása és metabolizmusa gyorsulhat, egyeseké pedig lassulhat, ők képesek lehetnek relaxálni és aludni, hogy kevesebb energiát használjanak fel. Így a körülményektől függően a fedélzeten tartózkodók egy része a vártnál tovább élhet.

OceanGate felelőssége

A merülőkapszulát gyártó OceanGate törvényi felelőssége egyelőre úgy tűnik, nem vethető fel, mivel a Titanic-túra résztvevői aláírtak egy lemondó nyilatkozatot, amelyben többször is utalás történik arra, hogy az út életveszélyes. Egy korábbi utas szerint rögtön az első oldalon háromszor is szóba kerül. Ugyanakkor, ha kiderül, hogy a cég valamilyen mulasztást követett el, azt meg lehet támadni. Néhány hónappal ezelőtt egy floridai házaspár már kezdeményezett pert a cég ellen, mert még 2018-ban befizettek 200 ezer dollár előleget egy Titanic-látogatásra. Az út azonban valamilyen ok miatt meghiúsult, és sem a 2019-es, sem a 2021-as új túrák nem jöttek létre, de a pénzt azóta sem kapták vissza. Stockton Rusht, a cég alapító-igazgatóját - aki a Titan fedélzetén van - csalásért perelték be. Rush 2022-ben a CBS riporterének az mondta, bizonyos esetekben a “biztonság merő pocsékolás”. 2018-ban az egyik volt igazgató szintén bírósági eljárást kezdeményezett, a periratban azt állítja, már évekkel azelőtt figyelmeztette a céget, hogy a merülőhajó esetében “gyengék az irányítási és biztonsági protokollok”, amiről a fizető utasoknak nemigen lehet tudomásuk.

Hiába a tiltás, sok iskola közelében van fogadóiroda és játékterem.