óraszám;magyar oktatás;

- Az alfa generáció jövőjével játszanak

A mai magyar oktatásnak csak az egyik égető kérdése a pedagógushiány. Legalább ennyire fontos az is, hogy a rendszer meg tud-e felelni a rohamosan változó gazdasági és kulturális kihívásoknak.

Hogyan leszünk képesek a jövő oktatását megtervezni, ha azt sem tudjuk, milyen lesz a jövő gazdasasága és társadalma? Az oktatás fejlesztése és működtetése nem csekély erőforrásokat igényel az országok költségvetéséből. Aki a gazdaságát hosszútávon fejleszteni akarja, annak reálértékben sokkal többet kell az oktatásra fordítania, mint amennyivel a GDP-je emelkedik. Azt tapasztaljuk azonban, hogy a világ elszáguldott a statikus, múltba révedő magyar oktatás mellett, már olyan országok is megelőznek minket, amelyekről 15-20 évvel ezelőtt ezt még álmunkban sem gondoltuk volna (Észtország, Portugália).

Vizsgáljuk meg tehát, hogy miért is kell változtatni az oktatás tartalmi elemein, miért kell csökkenteni a tanulók terhelését. Annak ismeretében, hogy az oktatási rendszert alapvetően öt tényező határozza meg: a gyermekek, a család, a társadalom, a gazdaság és a politika érdekei.

A gyermekek számukra használható, a mindennapi életben való boldoguláshoz elegendő tudást várnak el az iskolarendszertől.

A szülők legfontosabb kívánalma, hogy olyan tudást adjon az iskolarendszer, amelynek birtokában biztos jövőre számíthat a gyermek. Ugyanakkor a társadalom egy rétege (nem csak a mélyszegénységben élők) örömmel venné, ha a mindennapokból is minél több terhet át tudna venni az oktatási rendszer, valamint segítené a gyermekek szocializációjának folyamatát.

A társadalom számára az lenne a legfontosabb, ha az oktatás jelentős mértékben hozzá tudna járulni az egyenlőtlenségek csökkentéséhez. 

Ha az oktatáspolitika erre a tényezőre rövid időn belül nem tud hatásos választ adni, akkor a társadalom kohéziós ereje meg fog roppanni, és ez rendkívül komoly társadalmi problémákat okozhat. Itt viszont fontos azt is hangsúlyozni, hogy az oktatás önmagában képtelen a probléma megoldására: sokkal tágabb körű összefogás (a szociális szféra, a munka világa és az egészségügy együttműködése) révén lehet csak megoldást találni, a politikai akaratról nem is beszélve. Azt is ki kell jelenteni, hogy a társadalom szerkezetét nem tudja befolyásolni az oktatás, csak az egyének felemelkedése előtt nyithatja meg az utat. A középosztály bővüléséhez, az esélyegyenlőtlenségek leküzdéséhez csak szükséges, de nem elégséges feltétel a mindenki számára biztosított minőségi oktatás.

A politika az oktatástól gyakran saját rendszere legitimitásának és saját társadalmi bázisának megerősítését várja el. Ez a gondolkodásmód különösen a diktatúrákra, a félperifériás országok politikai elitjére jellemző.

A gazdasági élet szereplői pedig azt szeretnék, hogy a foglalkoztathatósághoz szükséges ismeretek átadását oldja meg az oktatási rendszer. Itt azzal az alapvető problémával szembesülünk, hogy a gazdaság szereplőinek rövidtávú érdekei sokkal fontosabbnak minősülnek (és ők erősebb érdekérvényesítők is), mint az állam hosszútávú érdekei. A mai Magyarországon is olcsó munkaerőre van szüksége a hazai tőkének, és nem jól képzett, mobilis munkavállalókra. Az összeszerelő üzemekben dolgozóknak nem kell komoly szaktudással rendelkezniük, elég, ha könnyen betaníthatók. A XXI. század gazdaságának ezzel szemben a komoly szakértelmet igénylő munkafolyamatokat átlátó szakemberekre lenne szüksége, akik a digitális világban is otthonosan mozognak. Az ilyen típusú munkaerőt a hazai gazdaság nem tudja vagy nem akarja megfizetni, és kevés olyan vállalkozó van, aki valóban foglalkoztatna ilyen dolgozókat. Pedig a hazai gazdaságot az ilyen minőséget igénylő szektor tudná igazán fejlődő pályára állítani, nem az akkumulátorgyárak.

Az alfa generációba tartozó első gyermekek most lépnek be a felső tagozatba. Már kellő tapasztalattal rendelkezünk arról, hogy milyen a viselkedésük, a tanulási szokásaik, hogyan lehet őket lekötni - ehhez kellene most a tartalmi szabályozást és a pedagógiai módszereket igazítani.

  • 1. Az életvitelük hihetetlenül felgyorsult. (Ami öt percben nem tudható meg, nem érthető meg, az már unalmas.)

  • 2. A képi világ számukra sokkal meghatározóbb, mint az írott anyag.

  • 3. A szabályok betartását nem feltétlenül tartják fontosnak, számukra a megszokottól eltérő utak keresése a lényeg. Emiatt rendkívül innovatívak, de nem a XX. századi felfogás szerint.

  • 4. A szabadság a lételemük. A korlátozásokat nem tűrik, legfeljebb elviselik.

  • 5. Nekik nem a tartalmi tudás, hanem az alkalmazás tudása a legfontosabb.

  • 6. Forgatókönyvekben gondolkodnak, nem trendekben.

  • 7. Mindent egyénekre akarnak szabni.

  • 8. Mindent meg akarnak vizsgálni (hihetetlen tudásvágy van bennük, de ami nem érdekes, azt azonnal el is felejtik). A lehető legegyszerűbb megoldást keresik, a túl bonyolult helyzeteket otthagyják. Emiatt az a látszat keletkezik, hogy nincs kitartásuk.

  • 9. Magányosnak tűnnek, de az online világban hihetetlen sűrű kapcsolatrendszerük van (az X generáció tagjaihoz képest nyolc-tízszeres). Kényszert éreznek az online kapcsolatteremtésre.

  • 10. Sokkal több időt töltenek az online világban, mint az offline valóságban.

  • 11. Sokáig fognak a szülői házhoz ragaszkodni (mamahotel). A gyermekvállalás ideje még jobban kitolódik.

  • 12. Multitasking viselkedés jellemzi őket (párhuzamosan egyszer több dologgal foglalkoznak).

  • 13. A zöld szemlélet egyre nagyobb teret nyer a gondolkodásukban (ez nem tudatos viselkedés, hanem a netvilág egyik hozadéka).

  • 14. A többségük olyan tudással fog rendelkezni és olyan munkát fog végezni, amely munkahelyek, munkaformák napjainkban még nem is léteznek.

  • 15. Sokkal nagyobb technikai és digitális tudással fognak rendelkezni, mint az őket megelőző generációk.

  • 16. Ételfogyasztásuk, öltözködésük, viselkedési kultúrájuk teljesen univerzális lett, éljenek bárhol az internet által elérhető világban.

  • 17. Mentálisan rendkívül sérülékenyek, a kudarcot nagyon nehezen viselik el.

Ha most valaki megnézi a magyar nemzeti alaptanterv elvárásait és a pedagógusképzés módszertani vezérelveit, akkor azzal szembesül, hogy ezek teljesen ellentétesek az alfa generáció nevelési és oktatási igényeivel. A politikai elit ezt nem ismeri fel, vagy nem akar róla tudomást venni, viszont abba a hitbe ringatja a társadalmat, hogy a stabilitást akarja megteremteni a még több iskolaőrrel, a renddel, a fegyelemmel, és hogy a XIX. századi, porosz módszertannal fent is tudja tartani a stabilnak hitt rendszert.

Változó környezetben csak a változás teremthet stabilitást, sőt a változás a stabilitás egyik legfontosabb eszközévé válik. A kormány viszont azt hiszi, hogy a stabilitás és a változás egymást kizáró fogalmak. Pedig a változás a fejlődést szolgálja, ami megteremti a belső stabilitást. Ha használhatatlan tudást nyújtunk, és értelmetlen követelmények elé állítjuk a diákjainkat, akkor azzal épp a stabilitásnak ártunk a legtöbbet. Olyan iskolát kell teremteni, ahol nem az iskolaőrök miatt lesz rend, hanem ahol a lehető legkevesebb frusztráció és kudarc éri a gyerekeket, és az életkori és pszichológiai sajátosságaiknak megfelelő, használható tudást kapnak.

Halász Gábor oktatáskutató 2001-ben állapította meg, hogy mely öt tényező határozza meg az oktatás változását. Most szó szerint idézek tőle, mert mind az öt területen óriási a baj. Ami azt mutatja, hogy reménytelen a magyar oktatás reformja - sajnos.

„Az első az oktatással kapcsolatos társadalmi várakozások és attitűdök alakulása, azaz például olyan dolgok, hogy az emberek mennyire gondolják azt, hogy érdemes tanulni, és általában hogyan alakul az oktatási szektor társadalmi-politikai támogatottsága.

A második az oktatás különböző céljainak és funkcióinak a kapcsolata, azaz például az, hogy milyen jelentőséget tulajdonítanak az olyan céloknak, mint amilyen az esélyegyenlőség biztosítása vagy a minőség és az eredményesség garantálása.

A harmadik tényező az oktatáson belüli szervezeti és szerkezeti viszonyok alakulása, azaz például az, hogy miképpen alakulnak a tanulás megszervezésének és szabályozásának a formái, mennyire terjednek el az olyan rugalmas tanulási formák, mint amilyen a projektmódszer vagy a team-munka, és milyen szerepet kapnak a tanulásban a modern kommunikációs és információs eszközök.

Negyedik tényezőként a hatalom és a felelősség megosztásának az alakulását említették, így például azt, hogy miképpen alakulnak a nemzetek feletti, az országos, helyi és intézményi szintek közötti erőviszonyok, illetve hogyan változik a különböző kulturális, nyelvi és egyéb közösségek oktatási szerepe.

Végül ötödik tényezőként a tanári szakma helyzetének az alakulása jelent meg, vagyis olyan kérdések sora, mint hogy a tanári szakma nyitottabbá vagy zártabbá válik-e, hogyan alakul a tanárok innovációs készsége és a szakmán belüli kommunikáció, növekszik-e vagy éppen csökken a tanári munka elismertsége.”

Több mint 20 évet elfecséreltünk, és végtelenül eltávolodtunk a XXI. század kihívásaira választ adó iskolától. Végre fel kellene ébrednie mindenkinek, különösen a nemzetben gondolkodó elitnek, mert ha így haladunk, a világtól elforduló, köldökét néző nemzet leszünk, amely csak siránkozik saját nyomorúságos sorsa miatt.

Nekünk nem Brüsszellel kell megvívnunk a harcot, hanem saját magunkkal, hogy a megfelelő minőségű oktatással végre le tudjuk tenni a tudásalapú társadalom alapjait. Azért kell harcolnunk, hogy a tudásunk alapján legyünk ismét büszke nemzet.

A Pedagógusok Szakszervezete akkori két alelnökeként Gosztonyi Gáborral - magánszemélyként - 2023. március 14-én öt oktatást érintő kérdésben kezdeményeztünk népszavazást, de mindegyiket elutasította a Nemzeti Választási Bizottság. Ezt követően felülvizsgálati kérelemmel fordultunk a a Kúriához, amely június 28-án - megváltoztatva a Nemzeti Választási Bizottság döntését – hitelesítette két kérdésemet. Az egyik az óraszámcsökkentésről, a másik a helyi tantestület önállóságának növeléséről szól. A döntés ellen azonban valaki alkotmányjogi panaszt nyújtott be, ezt az Alkotmánybíróságnak 30 napon belül kellett volna elbírálnia. A testület azonban, látható sietséggel már tegnap közzétette verdiktjét: erről a két kérdésről sem lehet népszavazást kezdeményezni.

Ha sikerült volna a jog útvesztőin keresztülverekedni magunkat az oktatást érintő népszavazás ügyében, akkor minden felelősen gondolkodó magyar állampolgár világossá tehette volna: akarja-e, hogy az óraszám csökkentést a rendszerbe beépítve, egy közmegegyezésen alapuló, modern, a XXI. század kihívásaira választ adó tantervet tegyen le az asztalra a kormány. Amellyel elégedett lehet a társadalom.