megállapodás;Srí Lanka;India;Híd;kőolajvezeték;

2023-07-21 22:02:00

Közúti híd épül India és Srí Lanka között

Az újdelhi vezetés aggodalommal szemléli a kínai térnyerést a szigetországban.

India és Srí Lanka pénteken megállapodott arról, hogy közúti hidat és kőolajvezetéket építenek a két ország között. A stratégiai megállapodást Ranil Vikremeszinghe Srí Lanka-i elnök hivatalos újdelhi állami látogatásán kötötték meg, amely az első ilyen államfői vizit a politikus 2022. évi hatalomra kerülése óta.

A korábbi miniszterelnök azt követően került a Srí Lanka-i elnöki székbe, hogy Gotabaja Radzsapaksza korábbi államfő száműzetésbe kényszerült a szigetországot sújtó példátlan gazdasági válság és az ennek hatására kirobbant tüntetések miatt. Srí Lankán jelentős hiány volt az alapvető élelmiszerekből, üzemanyagból és gyógyszerekből is.

A két országot elválasztó, helyenként mintegy 25 kilométer széles Palk-szorosban megépítendő közúti híd India számára hozzáférést biztosítana a Srí Lanka-i Trincomalee és Colombo kulcsfontosságú kikötőjéhez, és megerősítené a két ország közötti ezeréves kapcsolatot is – áll a megállapodást rögzítő dokumentumban, amely egy kőolajvezeték megépítésére is utalást tesz. – A Srí Lanka-i kínai jelenlét folyamatos erősödésének ellensúlyozására szeretnénk építeni egy szárazföldi hidat és egy kőolajvezetéket, ezért megvalósíthatósági tanulmányokat készítünk róluk – magyarázta Narendra Modi indiai miniszterelnök a tárgyalások után.

India közel négymilliárd dolláros segélyt bocsátott a szomszédos ország rendelkezésére, miután Srí Lanka nem tudta tovább törleszteni 46 milliárd dolláros külföldi adósságát.

A két politikus tárgyalásán India kifejezte amiatti aggodalmát, hogy Srí Lankán folyamatosan erősödik a kínai jelenlét - közölte Vinaj Kvatra indiai külügyminiszter.

Újdelhi természetes befolyási övezete részeként tekint Colombóra, és az indiai vezetőket aggasztja a kínai befolyás erősödése mind a szigetországban, mind a tágabban vett indiai-óceáni térségben. Peking a colombói vezetés legfőbb pénzügyi hitelezője, és egy kínai vállalat 99 évre megszerezte a szigetország déli részén fekvő Hambantota kikötője üzemeltetésének koncesszióját, miután Colombo nem tudta törleszteni a Peking által az építkezéshez nyújtott jelentős pénzügyi hitelt.

Egy másik, a colombói kikötő közelében folyó 1,4 milliárd dolláros talajjavítási projekt, amely a valaha volt legnagyobb külföldi befektetés az országban, szintén aggasztja Indiát, mert attól tart, hogy Peking hírszerzési és lehallgatási célra használja a Srí Lanka-i földterületet, amely belátható ideig az ő ellenőrzése alatt áll majd.

Az új Selyemút kiépítése során Kína infrastrukturális megállapodást kötött az Indiai-óceán partján fekvő több országgal, a többi között a Maldív-szigetekkel, Bangladessel és Dzsibutival, katonai támaszpontot is fenntart ezek területén.

A stratégiai megállapodásban említett projektek közül a kőolajvezetékkel kapcsolatban Vikremeszinghe kiemelte, hogy az megbízható és megfizethető energiaellátást biztosíthat Srí Lankának.