tárlat;

A műveket nézhetjük absztrakt és figurális szempontból is

- Kétféle ábrázolás határán

Az Ütköző dimenziók című kiállítás festményei és szobrai a valósághoz köthetők, azonban túl is lépnek azon.

A valóság és absztrakció határán „egyensúlyoznak” az Ütköző dimenziók (Colliding Dimensions) című kiállítás alkotásai a nyolcadik kerületi Art Salon Contemporary nevű galériában. A tárlaton három művész munkái láthatók: két lengyel alkotó, Łukasz Patelczyk és Tomasz Piars geometrikus alakzatokra épülő festményei, illetve Békési Ervin szobrászművész fából faragott alkotásai. A művek bár különböznek, mindegyik a valósághoz kötődik, de elvont szinten jeleníti meg azt. A tárlat ezért is kapta az Ütköző dimenziók címet, mivel a munkákat nézhetjük absztrakt és figurális szempontból is. A kurátor, Patrycja Rup szerint azonban mindig kérdéses, hogy a szemlélt mű a realitástól milyen mértékben szakad el.

A kiállításon az absztrakt és a figurális közti ellentét a legjobban Łukasz Patelczyk borús tájképein érhető tetten, melyek előtt színes és átlátszó geometrikus alakzatok tűnnek fel. A felhőkkel tarkított képek már alapból baljós hangulatúak, az előttük feltűnő formák azonban tovább mélyítik ezt az érzést – mintha csak Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeia című sci-fijének nyitójelenetét látnánk, amelyben a sivatagban egy csapat majom előtt megjelenik egy óriási, fekete monolit. A festőművésznek azonban feltett célja, hogy kizökkentse a nézőt, hisz a képein olyan formákat helyez el, melyek a természetben nem találhatók meg, így hívja fel a figyelmet arra, hogy az ember miként avatkozik be a környezetébe.

Tomasz Piars op-art festményei olyan érzést is keltenek, mintha mikroszkópon keresztül vizsgálnánk egy sejtet vagy egy baktériumot

Tomasz Piars op-art festményei ezzel szemben teljesen elszakadnak a valóságtól, de abból indulnak ki. A Fényes bomlás (Luminous decay) című sorozatának képein geometrikus formák lepik el a vásznat, mint vonalak, illetve három-, és négyszögek, melyek mögött intenzív gesztusok teszik még mozgalmasabbá a kompozíciókat. A többrétegű, vibráló képek olyan érzést is keltenek, mintha mikroszkópon keresztül vizsgálnánk egy sejtet vagy egy baktériumot, melynek apró részecskéi reakcióba lépnek egymással. – Bár a képeim a kémiai vegyületek mozgásait idézik meg, számomra ez csak ürügy arra, hogy absztrakt struktúrákat hozzak létre – mondja a művész.

Békési Ervin munkája egy faragott atombombát és egy gombafelhőt ábrázol

Hasonló cél vezérli Békési Ervint is, akinek fából faragott, kis méretű szobrai első blikkre kicsavart, absztrakt műveknek tűnnek, miközben a művész azokat egy összegyűrt gyógyszeres levélről és egy ementáli sajt csomagolásáról mintázta. – Azáltal hogy felnagyítom ezeket a tárgyakat, egyben absztrakt formákká alakítom őket. Sokan nehezen is veszik észre, hogy mit is ábrázolnak – mondja a szobrász, aki az alkotásaira úgy tekint, mint a jelenkor emlékműveire, hisz a fogyasztói társadalmat nehéz is lenne csomagolt termékek nélkül elképzelni.

Békési egy másik műve szintén egy globális problémát idéz meg: egy faragott atombombát ábrázol fejjel lefelé, mely alatt egy gombafelhő látható. Az alkotás a látványt esztétizálja, az eszközt pedig mint szakrális tárgyat mutatja be, így jelezve ironikusan a nézőnek, hogy bár az atombomba sokak számára elrettentésül szolgál, egyáltalán nem a békét segíti.

Infó: Colliding Dimensions. Kurátor: Patrycja Rup. Art Salon Contemporary, Budapest, VIII. kerület, Népszínház utca. Megtekinthető augusztus 31-ig. Bejelentkezés a galéria Facebook-oldalán

Két napig, összesen tizenkét órán át tartó latolgatás után szerda délutánra megszületett az ítélet Kevin Spacey perében.