festmények;műalkotás;Tokaj-Hegyalja;művésztelep;alkotótábor;

Sarfenstein Ditta festőművész vasalógyöngyökkel takarja ki képein a háború borzalmait

- Éjjel-nappal alkotnak a tállyai művésztelepen, ahol a mesterséges intelligencia tervezett falfestményt a fán ülő kis Kossuth Lajosról

Tállya a Tokaj-hegyalja régió egyik leghangulatosabb faluja, ahová idén nemcsak a jó borok vagy Európa hivatalos mértani közepe miatt érdemes ellátogatni, de az ArtisTaille nevű művésztelepért is. 

A korábbi Közép-európai Művésztelep és Szabadiskola történelmi hagyományait újjáélesztő rezidenciahelyen az idén nyáron közel száznegyven alkotó váltja egymást hetente újabb csoportokban, hogy a hely szellemét átérezve és a közösség által inspirálva készítsék el munkáikat. A munka éjjel-nappal zajlik a műtermekben, különleges kollektív tudatállapot alakul ki a művészekben, akik a pacifizmus témájáról alkotnak, ám ennek módjában nincs semmi megkötés: aki szeretne, reflektálhat a világ aktuális történéseire, más inkább a belsőjében zajló lelki tusát festi ki a vászonra, terápiás céllal. Az itt készült alkotásokból gyűjteményt képeznek, az eseménynek otthont adó Oroszlános Borvendéglő szalonjában már most annyi műkincs látható, akár egy nívós kortárs művészeti múzeumban.

A Tokaj-Hegyalja borvidék a szőlőtőkékkel barázdált dombjaival, zöld lankáival könnyen magával ragadja a látogatót. Mi is így éreztünk fotós kollégámmal, amikor nekivágtunk, hogy Tállyára utazva megnézzük az ArtisTaille művésztelepet, ahová heti váltásban érkeznek az alkotók, május 18-tól szeptember 3-ig összesen csaknem száznegyvenen. A másfél ezer lelkes tokaji faluban minden adott az inspirációhoz, hisz a hely festői szépsége hamar felébreszti az alkotókedvet. Ahogy a jó tállyai bor is, melyet már XIV. Lajos király is nagy kedvteléssel fogyasztott, és persze mi is megkóstoltuk, amint este nyolc után beléptünk az esemény fő helyszínéül szolgáló Oroszlános Borvendéglőbe. Rögtön a kezünkbe adtak egy-egy pohár 2022-es évjáratú illatos-gyümölcsös sárgamuskotályt, majd meghívtak a borpincébe egy csendéletre kívánkozó juhútrós sztrapacskára és vörösboros szarvascombra. Nemsokára a művészekkel is találkoztunk: az Ivan Buharov néven alkotó Hevesi Nándor rendező és Vándor Csaba képzőművész éppen egy filmszalagot csévéltek fel, melyre a táborban analóg kisfilmet készítettek, az előhívásához pedig vörösbort használtak. A vendéglő falán aztán levetítették a filmet, melynek szépiába és tanninba borult képi világa a korabeli némafilmeket idézte, restaurálás előtti állapotukban.

Ivan Buharov (Hevesi Nándor) és alkotótársa, Vándor Csaba (képünkön) vörösborban hívta elő egy analóg film negatívjátIvan Buharov (Hevesi Nándor) és alkotótársa, Vándor Csaba (képünkön) vörösborban hívta elő egy analóg film negatívjátIvan Buharov (Hevesi Nándor) és alkotótársa, Vándor Csaba (képünkön) vörösborban hívta elő egy analóg film negatívjátIvan Buharov (Hevesi Nándor) és alkotótársa, Vándor Csaba (képünkön) vörösborban hívta elő egy analóg film negatívjátIvan Buharov (Hevesi Nándor) és alkotótársa, Vándor Csaba (képünkön) vörösborban hívta elő egy analóg film negatívját

Háború helyett békebor

A tállyai táborba minden héten újabb művészek érkeznek, így a szervezők sem tudhatják előre, milyen lesz a hangulat, és milyen művek kerülnek majd ki az alkotók keze közül. Megnéztük az itt készült munkákat a borvendéglő melletti vendégházban és egy távolabbi épületben, melynek tereit a művészek műteremmé alakították át: az asztalokon ott pihentek a festékes paletták, ecsetek és egyéb alkotóeszközök, míg a falakon a még készülő vagy már száradó alkotásokat lehetett megtekinteni. A tábor kurátora, Gulyás Gábor (a Műcsarnok korábbi igazgatója, a Magyar Nemzeti Múzeum augusztus végéig látogatható Sam Havadtoy-kiállításának és a korábbi Yoko Ono-tárlatának kurátora – a szerk.) a művésztelep témájaként a pacifizmust jelölte meg, ilyen módon reagálva a jelenkor eseményeire.

Az alkotóknak a műveiken persze nem kellett konkrét történésekre vagy háborús eseményekre utalniuk, de a téma kapcsán kifejezhették a gondolataikat, érzéseiket. A korábban érkezett művészek közül Karácsonyi László például műanyag katonákból épített fészket, benne atombomba alakú tojással, amely mellé terepszínűre festett csiripelő madarat helyezett. Nagy Kriszta Tereskova a tábort szervező Berger Anna lányát vitte vászonra két alakban, köré vérző pipacsokat és egy karddá vált íriszt festett. Akadt, aki az irónia eszközével élt: drMáriás képén a katonaruhába bújt Yoda mestert győzte meg Ferenc pápa, hogy háborúzás helyett inkább igyon békebort Tállyán.

Helyben is visszaadnak a kultúrából

– A tábort a Tállyáért Egyesület finanszírozza, az alkotóknak a szállás és az étkezés mellett vásznakat biztosítunk, egy hét lejárta után pedig mindenkinek egy művet kell adnia a művésztelepnek, melyekből gyűjteményt építünk. Ezek darabjait Tokaj-hegyalján több helyen is szeretnénk kiállítani, hogy a régióban terjesszük a kultúrát – mondta Berger Anna, az ArtisTaille vezetője a borvendéglő szalonjában, melynek falait szintén az alkotók munkái díszítik.Az első tárlatot szeptember 8-án rendezik Tállyán Legyen vége már címmel, melynek témája szintén a háború és a béke lesz. A telepen készült alkotások mellett láthatjuk többek közt Bukta Imre, feLugossy László és Orosz István új műveit, a nagyszámú külföldi művész közül pedig Yoko Ono és az ukrán Victor Sydorenko nevét érdemes kiemelni, ők is küldenek egy-egy, a témába vágó alkotást a tárlatra.

Ősszel további programok várhatók: szeptember 21-én nyílik Budapesten a Hold utca 21.-ben a Tokaj Art Wine galéria, mely a táborban részt vevő művészeknek biztosít lehetőséget, hogy kiállítsanak. – Emellett október 14-én megrendezzük a tállyai Mailloth-kastélyban az első Tokaji Jótékonysági Kortárs Aukciót, az alkotóink műveinek eladásából befolyt összegből pedig autista gyerekeket fogunk támogatni – mondta Berger Anna.

Tállya és a Tokaj-Hegyalja borvidék

Európa mértani közepe

Míg a táborban a művészeket lefoglalta az alkotás, mi elindultunk sétálni a környéken. Először a közeli Rákóczi-kúriát látogattuk meg, melynek területét I. Rákóczi György kapta meg adományul III. Ferdinánd királytól. Azt nem tudni, hogy az impozáns barokk épület mióta áll, egy 1688-as összeírás azonban már tartalmazza a kúriát, míg a legendák szerint II. Rákóczi Ferenc is bujdosott az alatta húzódó pincerendszerben.

Tállya takaros, rendezett falu, a házak fölé magasodó templomok közül az evangélikus történelmi szempontból is kiemelkedik, mivel itt keresztelték meg a gyermek Kossuth Lajost. Emellett a községben található Európa mértani középpontja, melyet a főutcán egy fából faragott, négy méter magas főnixmadár, az ukrán Volodimir Scsurnak, a tállyai Közép-európai Művésztelep és Szabadiskola rendszeres résztvevőjének 2000-ben felállított alkotása jelképez.

Betüker István kortárs festőművész a 450 éves Szirmai kúria falaira festi fel Kossuth(ka) című alkotását, melynek az eredetiét mesterséges inteligenciával hozta létre

A korábbi művésztelep hagyományainak nyomdokán újjáindított táborban pedig egy másik látványosság is készül: a Kolozsvárról érkezett Betüker István a borvendéglő falára hónapokon át egy szekkót (száraz vakolatra festett képet) készít, melyen öt, Tállya múltjához köthető történelmi személyt látunk. Az egyik oldalon balról az első IV. Pius pápa, aki a vatikáni iratok tanúsága szerint a tállyai bort nagyon dicsérte, a második a csupán hatéves, kisgyermek Kossuth Lajos, aki egy faágon üldögél, míg a harmadik Károli Gáspár, aki a faluban kezdte el az első magyar nyelvű Biblia fordítását. A másik oldalon Zrínyi Ilona és fia, II. Rákóczi Ferenc lesz látható, amint egy pincelépcsőn sétálnak le. S a különleges mindannyiuk ábrázolásában, hogy a művész mesterséges intelligencia segítségével tervezte meg, hogyan is nézhettek ki ők a maguk idejében.

Éjjel-nappal alkotnak

Egy művésztábor azért is hasznos, mert a résztvevők is inspirálják egymást, főleg, ha folyamatosan serényen dolgoznak. Mi is ezt tapasztaltuk, hiszen bármikor tértünk be a műtermekbe, azokban valaki mindig alkotott. Ez még a vacsora utáni órákban is jellemző volt, ami remekül bizonyítja, hogy a művészeket akár éjszaka is megszállhatja az ihlet.A műtermekben más-más hangulatú világokat ismerhettünk meg.

A huszonkét éves Sarfenstein Ditta (címlapképünkön) például támadásokat ábrázoló fotókon takarta ki vasalós gyöngyökkel a tragédiákat: egyik képén egy vadászrepülőt, egy másikon a robbanás füstjét, míg egy harmadikon az eldobott kézigránátot. 

Más művészeknél a belső világ ábrázolása kapott fontos szerepet. Tóth Annamária Rita termének falain például erős zöldekkel és pasztellszínekkel festett vásznak lógtak, melyek üresen hagyott, fehér felületei szinte hívogatták a látogatót, hogy elvesszen azokban.

Tóth Annamária Rita és Juhász Kinga festőművészekTóth Annamária Rita és Juhász Kinga festőművészekTóth Annamária Rita és Juhász Kinga festőművészekTóth Annamária Rita és Juhász Kinga festőművészekTóth Annamária Rita és Juhász Kinga festőművészekTóth Annamária Rita és Juhász Kinga festőművészekTóth Annamária Rita és Juhász Kinga festőművészekTóth Annamária Rita és Juhász Kinga festőművészek

– A munkáimban egyszerre keresem az időtlenséget, az állandó változást és a természetben való létezést – mondta a festő, akit új képeinek készítésekor nagyban inspiráltak a Tállyán tett sétái, melyek során vázlatokat készített a falu egyes fáiról. Művésztársa, Juhász Kinga dühös, stresszes vagy melankolikus önarcképeket festett, mellyel az a célja, hogy felmutassa a nézőnek, mennyi lelki tusával kell ma egy embernek szembenézni a mindennapokban.

– Az új képeim azt mutatják be, hogy milyen érzés, amikor dühösek vagyunk magunkra, vagy amikor olyat teszünk, ami miatt bűntudatunk van, és nem tudunk azon túllépni – mondta a művész, hozzátéve: akkor leszünk képesek másokkal tisztelettel bánni, ha magunkkal is rendben vagyunk.

Szintén az önismeret képezi a témáját Hermann Zsófia képeinek, akinek terápiás célból is születnek munkái. A táborban egy fekete vízfestékkel festett önarcképét láttuk, melyen a kezében egy emberi szívet tart.

– Én gyerekként egy burokban, egy varázsvilágban nőttem fel, aztán felnőttként rá kellett döbbennem, hogy szembe kell néznem a hétköznapok nehézségeivel. Ekkor vettem észre magamon, hogy nehezebben élem meg a problémákat, és hogy sebezhetőbb is vagyok. A mostani festményemen viszont felajánlom másoknak a szívemet, és vágyom arra, hogy az emberek jóindulattal forduljanak felém.

Már az ötvenhez járhatott közelebb, amikor megelégelte az aktatologatást, és őszülő halántékkal, hajós tapasztalat nélkül nekivágott az ismeretlennek. Amerigo Vespucci kivételes reneszánsz kalandor volt, az arany helyett a tudást hajszolta szenvedélyesen. Életének és utazásainak több részlete vitatott, egy időben csalónak kiáltották ki, az azonban bizonyos, hogy ő fedezte fel Kolumbusz tévedését.