;

vasút;MÁV;bezárás;szárnyvonalak;Építési és Közlekedési Minisztérium;

Vonatbúcsúztatás Nagyatádon. Sokan pórul járnak

- Van, akinek jelentős nehézség lesz a buszos pótlás a szárnyvonalak bezárása után

Az augusztus első napján, azaz kedden bezárt tíz vasúti szárnyvonalból többnél komoly változásokra kell készüljenek az utasok a korábbi és az új menetrendek összevetése alapján, ellentétben a MÁV és az Építési és Közlekedési Minisztérium ígéretével. A döntéshozók amúgy annak ellenére is ragaszkodtak a mellékvonalak személyszállító szolgáltatásának leállításához, hogy a szakma mellett a helyi vezetők – pártállástól függetlenül – elhibázottnak tartják a járatok megszüntetését, melyek közül többnél semmi sem indokolta a bezárást.

A Dombóvár-Komló vasútvonalról eddig például úgy tűnt, fejleszti a MÁV, hiszen másfél évvel ezelőttig napi 2 vonatpár járt csak, azóta viszont hétköznap 5 – pénteken 6 – szerelvény indult mindkét végállomásról, s mivel az adatok szerint növekedett az utasszám, láthatóan volt értelme a bővítésnek. Ezek után most mégis megszűnik a személyforgalom a szakaszon. Az eddigi járatszám és -elosztás marad ugyan a buszos pótlásnál, de a napi második járat Dombóvárról az eddigi reggel negyed 6 helyett hat órakor indul buszként, és a menetidő a 36 kilométeres szakaszon 24 perccel nő. Emiatt a Pécs felé átszállók csak egy vagy két csatlakozással későbbi járattal tudnak tovább utazni. Aki például eddig negyed hétkor indult Magyarhertelendről, az egy óra múlva már Pécsen volt, míg mostantól eleve csak fél 7 után tud indulni, és 8-ra ér a megyeszékhelyre, ami hivatali munkába járásra nem a legideálisabb. Ha be akar érni valaki 8-ra, negyed 6-kor el kell indulnia, ami viszont kissé korainak tűnik. Komló felől viszont mostantól 20-30 perccel korábban kell indulni Dombóvár felé, ugyanis a meghosszabbodott menetidő miatt csak így biztosított, hogy az utasok elérik a budapesti vonatcsatlakozásokat.

Marad az eddigi 4 járatpár Balassagyarmat és Ipolytarnóc között, az indulási idők sem változnak, a menetidő 10 perccel csökken, vagyis elvileg a tovább utazásnál sem okoz problémát a vonat helyetti buszozás. Más kérdés, hogy akkor mi értelme volt a Nógrádszakál és Ipolytarnóc közötti szakasz felújításának: a júniusi villámárvíz után a teljes pályát újjáépítették, a munka éppen július 31-én fejeződött be – másnap bezárták a vonalat…

Akik eddig a legelső, hajnali fél 5-kor induló vonattal jártak Miskolcról Tiszaújvárosba, most még korábban kell kelniük, ugyanis a busz 24 perccel korábban indul, a menetideje viszont 19-cel növekszik. A második busz pedig nem a Tiszai Pályaudvarról, hanem Nyékládházáról startol a jövőben, így az eddigi 10 járat helyett csak 9 közlekedik majd teljes hosszában a vonalon, s mindegyik cirka 20 perccel hosszabb zötykölődést jelent majd a buszon, mint eddig a Bz-vel. A megnövekedett menetidő azt is jelenti, hogy aki erről a vonalról IC-vel járt eddig Budapestre a megyeszékhelyen át, az éppen lekési a csatlakozásokat.

Továbbra is öt járatpár közlekedik Abaújszántó és Hidasnémeti között, a menetidő 5 perccel csökken, csak éppen nem lesz mindenkinek kényelmes a buszhoz eljutás. Korlát-Vizsoly megállóhely vasúton cirka 1-1,5 kilométerre esett eddig a két településtől, a busz viszont csak Vizsolyra megy be, ami azt jelenti, hogy a korlátiaktól immáron nagyjából 5 kilométerre kerül a tömegközlekedés. Ugyanígy járat nélkül marad Fony és Hejce is, előbbieknek az úgy 4 kilométerre fekvő Vilmányig kell majd eljutniuk, utóbbiaknak pedig a Hejcei elágazóig, ami nagyjából 3 kilométeres túra, vagyis ők nemhogy nem profitálnak a menetidő-csökkenésből, de bizonyosan hosszabb utazásokra készülhetnek.

A Mátészalka–Csenger viszonylatban a menetidő 55 percről 52-re csökken busszal, Kocsord Alsó helyett a busz egy kilométerrel arrébb, a főúton a kórháznál áll majd meg, Ököritófülpösön viszont jól járnak, hiszen nem kell majd’ másfél kilométert gyalogolni a faluból a vasútra, hanem a főúton felszállhatnak a buszra. Cseppet sem mellékesen jelenleg is tart a csengeri vasútállomás felújítása, mely ezek szerint hiábavaló beruházás, hiszen megszűnt a személyforgalom.

Mezőhegyesről Újszegedre a napi két járat menetideje 103 percről 93-ra, Battonyára pedig 31-ről 28-ra csökken, ám utóbbinál – mindössze 18 kilométeres, a két végállomás közötti tanyavilágon át kanyargó, két megállóhelyes vonal – a tompapusztaiak igencsak rosszul járnak, hiszen a pótlóbusz úgy négy kilométerre áll meg az állomástól a bekötőút elején.

Nagyatád és Somogyszob között a hétköznapi 16, ünnep- és vasárnapi 13 vonatpárt ugyanennyi busz váltja, a menetidő 1 perccel lesz hosszabb mostantól, az indulási idők is ennyivel térnek el, ahogyan a Karcag–Tiszafüred vonalon is megmarad a 4 járatpár, az indulási idők sem változnak érdemben, a menetidő egy perccel nő, és a megállóhelyek sem kerülnek arrébb, míg Lakitelek és Kunszentmárton között öt perccel csökken a menetidő, más változás nem látszik a menetrendből.

Nincsenek válaszok

A szárnyvonalak bezárása kapcsán kerestük a MÁV-ot, arra voltunk kíváncsiak, melyik vonalon hány busz beállítására van szükség, ez hány sofőrt jelent, milyen típusú és felszereltségű buszokat állítanak forgalomba, honnan csoportosítják át a járműveket, illetve vezetőiket, s van-e elegendő sofőr, hogy ellássák a megnövekedett feladatokat, vagy települési tömegközlekedési cégekhez hasonlóan külföldön is toboroznak buszsofőröket, s ha igen, honnan, hány embert? A múlt héten elküldött kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ.

Tiszaújvárosban mostantól nem állnak meg vonatok, pótlóbuszok viszik az utasokat Miskolcig. Az utasok szerint ez nem lesz gazdaságosabb, hisz a vasútállomást továbbra is fenntartják, megy rá a rezsi, pénztár működik és takarítani is kell.