Holnaptól ismét jelentős mértékben, 15 forinttal drágul a gázolaj – tudósít a Holtankoljak.net. Árnyilvántartásunk szerint, a tegnaptól érvényes, hasonló szintű emelést is beleszámítva, magánautósok eddig még soha nem szembesültek egy hét alatt 30 forintos dízeldrágulással. Bár a 2021 november közepétől tavaly december 6-ig érvényes üzemanyagárstop időszakában a piaci üzemanyagárak több alkalommal ennél nagyobb mértékben is ugrottak, az magyar magánautósokra, taxikra és mezőgazdasági gépekre nem volt érvényes. Az árstopos időszakban a piaci dízelárak egy hét alatt a mostaninál nagyobb mértékben - jelesül 65 forinttal - utoljára tavaly október nőttek.
Péntektől az - egyre több személygépkocsi által is használt –
gázolajért immár 628 forintot kérhetnek átlagosan a kutakon. A benzin ára ezúttal 5 forinttal átlag 627 forintra emelkedik.
Ez a benzin esetében féléves, a gázolajnál pedig több mint öt hónapos rekord. Egyszersmind, miután a 95-ösért az elmúlt négy hónap során a dízelnél többet kértek, a két termék ára közötti sorrend is visszafordul. Így, a „hagyományoknak” megfelelően, a gázolaj immáron újfent drágább lesz a benzinnél.
Az árösszehasonlító oldal adatbázisának tanúsága szerint tegnap a benzint legolcsóbban, 562 forintért egy martonvásári magánkúton mérték. A gázolajért pedig egy csemői kis töltőállomáson kértek a legkevesebbet, 552 forintot. A legdrágábbnak pedig mindkét üzemanyagfajta esetében a Mol M4-es menti, ceglédi egységei bizonyultak, 674 forintos benzin- és 659 forintos gázolajtarifával. Ez egyszersmind azt is bizonyítja, hogy az átlagárak körüli szórás mindkét termék esetén literenként száz forintnál is több. (Ezt a mértéket egyébként szakértők azért furcsállják, mert az jócskán meghaladja a kiskereskedelmi árréseket.)
Az üzemanyagárak az elmúlt hetek során, kétségkívül meglódultak. Adatbázisunk szerint július elejétől számítva – a mostani emeléssel együtt - a benzin 51, a gázolaj pedig 63 forinttal, vagyis körülbelül tizedével drágább. Az emelés több mint a fele az elmúlt két hétre esik. A magánautósok szemszögéből, vagyis a 480 forintos ársapkás időszakot figyelembe véve, a benzinár eddig esetükben, január elején, 658 forinton tetőzött. Ekkor kértek a magánautósoktól is a legtöbbet a gázolajért, mégpedig átlag 720 forintot. A hatósági üzemanyagárak időszakán belül, tavaly júniusban – illetve gázolaj esetén akár szeptember elején – ugyanakkor a jogosultakon kívüli közlekedők belefuthattak literenként 800 forint feletti tarifákba is. (Az átlag körüli, száz forintot meghaladó árszórásról nem is beszélve.)
Az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára tegnap hajnalban, 86 dollárt közelítve, több mint negyedéves csúcsot döntött. Igaz, azt követően az ár a 84 dollárt célzó, erőteljes esésbe fordult. A kurzus legutóbbi, 72 dollár körüli mélypontját májusban és júniusban is, több alkalommal megérintette. Bár a forint dollárárfolyamát az elmúlt negyed év során inkább a viharos hullámzás jellemezte, július közepe óta a hazai fizetőeszköz lendületesen gyengül a zöldhasúhoz képest. Ez a hatás szintén emeli a hazai kútárakat.
Az árak tagadhatatlan megugrásához a nemzetközi olajárak emelkedése és a forint gyengülésének egybeesése vezetett
– értékelte a helyzetet megkeresésünkre Grád Ottó, a nagy hazai kútláncokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. Mindazonáltal az elkövetkező napokra további, jelentős olajáremelkedésre már nem számít. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) elkövetkező, áremelést célzó, kínálatszűkítő lépései szeptemberben várhatók. Bár a forint árfolyamáról nincsenek becsléseik, az árat az elkövetkező napok során meglátása szerint alapvetően mégiscsak a hazai pénz árfolyama határozza meg.
Miközben a MÁSZ-főtitkár múlt heti érdeklődésünkre még azt jósolta, hogy idén a hazai üzemanyagárak tartósan nem lépik át 620 forintos mértéket, épp a forint kiszámíthatatlan alakulására hivatkozva Grád Ottó ezúttal visszakozott a konkrét árbecsléstől. Megfogalmazása szerint ugyanakkor tartósan 620 forintnál jóval magasabb tarifákra rövid távon változatlanul nem számít. A gázolajpiacot ugyanakkor a betakarítási munkák minden szeptemberben élénkítik. Felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy jelen állás szerint jövő év január elsejével bruttó 41 forinttal emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója.
Ezt a mértéket a kormány a jelenleginél jóval gyengébb forintárfolyamot alapul véve számolta ki
- hangsúlyozta Grád Ottó.
Megy a bújtatott adóztatás. drága a benzin Magyarországon, és csak még drágább leszZuhan az üzemanyagfogyasztás Magyarországon, tovább nőhetnek az árakKérdőjeles jövedékiadó-emelés
Bár a jövedéki adó január 1-i emelését a kormány uniós kötelezettségként állítja be, szakértők szerint az EU-szabályok alapján mértéke csak a megelőző – jelen esetben 2023-as – év október 1-i euróárfolyamának ismeretében állapítható meg. A kormány ugyanakkor az emelési mértéket a jelenleginél jóval magasabb, 400 forint feletti euróárfolyamhoz szabta. Mindemellett az emelés teljes, vagy szinte teljes mértékben szükségtelenné válna, ha a kormány az ágazatra kivetett kiskereskedelmi, illetve Robin Hood-adót megszüntetve azt „átkonvertálná” az uniós minimumszint teljesítéséhez szükséges jövedékiadó-emelésbe – vélekedett lapunknak Miklós László, a Mol korábbi vállalati kapcsolati igazgatója, az MSZP energetikai szakértője.