Országgyűlés;Szatmáry Kristóf;Booking.com;

Még mindig nem fizetett ki minden szállásadót a Booking, gyorsított ágazati vizsgálatot indít a GVH

A turisztikai ügynökség jogsegélyszolgálatot hozott létre az érintetteknek.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint gyorsított ágazati vizsgálatra van szükség a holland Booking.com szálláshely-közvetítő cég magyar szálláshely-szolgáltatók felé fennálló tartós tartozásának vizsgálata ügyében, a turisztikai ügynökség pedig jogsegélyszolgálatot indított az érintetteknek – derült ki az Országgyűlés gazdasági bizottságának turisztikai albizottsága keddi ülésén.

Szatmáry Kristóf fideszes országgyűlési képviselő, az ülést levezető elnök szerint nem igaz, hogy a szolgáltató kiegyenlítette volna minden tartozását a magyar szálláshelyszolgáltatók felé. Azt vizsgálják az albizottságban, hogy milyen lépések kellenek ahhoz, hogy többet ne fordulhasson elő ilyen, vagyis az, hogy egy nagy multi több milliárdos tartozást halmozzon fel erőfölényével visszaélve.

Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke arról tájékoztatott, hogy

a gyorsított ágazati vizsgálat előkészítése folyamatban van, ez még ebben a hónapban elindulhat.

A vizsgálat ideje legfeljebb 30 nap, amely meghosszabbítható. A vizsgálat eredményében konkrét javaslatok lesznek.

Suhajda-Molnár Anikó, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy kérdőívet küldtek ki a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (NTAK) szereplő 40 ezer szálláshelyszolgáltatónak az ügyről, 16 százalékuk kezdte meg a kitöltését augusztus 14-ig. Eddig főleg magán és egyéb szálláshelyek üzemeltetői töltötték ki, akiket érint az eset. Több mint 6 ezer kitöltő közül csaknem 3 ezret érintett a fizetési probléma. A választ adók 45 százaléka szerint a cég folyamatosan változtatja a kifizetési határidőket, és 26 százalék nem kapott tájékoztatást a fennálló problémáról. Több mint egy hónapja tapasztaltak működési hibát a szálláshelyek, majdnem 700 szolgáltatónak több mint egymillió forinttal tartozik a Booking.com - ismertette.

Perneki Judit, az MTÜ jogi képviselője szerint megvizsgálták, hogy a céggel szemben lehet-e keresetet indítani a kialakult hátrányos helyzet miatt Magyarországon, azonban a szerződéseikben szolgáltatásaikra (a szálláshelyek, repülőjáratok vagy látványosságok esetében) a holland jog, illetve (az autóbérlés és egyéni személyszállítás/tömegközlekedés esetében) az angol jog az irányadó. Ha nem vezet eredményre az eddigi intézkedés, bevonják az igazságügyi minisztériumot a Booking.com szerződéses feltételeinek (ászf) vizsgálatára.

Ugyanakkor elmondta, hogy a Booking.com kizárja az elmaradt kamatok miatti kárigényt. Rigó Csaba Balázs hozzáfűzte, hogy a nemfizetés miatt indítható polgári per, ahol kénytelen lenne igazolni az informatikai problémát a holland cég.

A Booking.com online szállásközvetítő oldal pénzügyei körül hetek óta problémák vannak. Ujhelyi István vasárnap arról számolt be, hogy konzultációt kezdeményezett a Booking.com felelős vezetőivel. Az EP-képviselő azt írta, hogy úgy tudja, hétfőre a mintegy huszonkétezer magyar partnercég szinte kivétel nélkül megkapja az elcsúszott kifizetéseket, csütörtökre pedig visszaáll a rendszeres és remélhetőleg hibamentes működés. Ujhelyi István hozzátette, hogy ha a neki tett ígéret ellenére mégsem rendeződik a tartozások kifizetése, EU-s intézményi lépéseket tesz.