Papp László Budapest Sportaréna;István a király;

Meghatározó a koreográfia és a színpadkép

- Ma is szívbemarkolóan aktuális az István, a király

A negyven éves jubileumra a Papp László Budapest Sportarénában tűzték műsorra Szörényi Levente és Bródy János rockoperáját, az István, a királyt. Az előadást, melyen elsősorban a zene és a látvány dominált Novák Péter rendezte.

Fekete-fehér kivetített fotókkal emlékeztek az István, a király jubileumi előadásának alkotói az Arénában, a mű negyven évvel ezelőtti királydombi 1983-as ősbemutatójára. Fontos színháztörténeti pillanat volt ez a premier. A Boldizsár Miklós drámájából született rockopera egy nemzet születéséről és azt kísérő viszályokról szól, melyet Szörényi Levente és Bródy János jegyez. A királydombi bemutató óta sok minden történt. A zenét, a dalszövegeket több generáció magának érzi, azonosulni tud velük. A darab több motívumát, mondatát talán aktuálisabbnak érezhetjük ma, mint negyven évvel ezelőtt.

Az Arénában színházat rendezni valóban istenkísértő vállalkozás. Novák Péter, aki gyerekként jelen volt a mű születésénél - hiszen az ősbemutató koreográfusa édesapja, Novák Ferenc - érezhetően sokat tud az István, a királyról. Ez a személyes érintettség érzékelhető a jubileumi előadásban és az alapkoncepció is, hogy a szétszakítottság után jöjjön már a békesség végre. Csakhogy ez a vágy egyelőre továbbra is gyerekes illúziónak tűnik. Az Arénában dominál a látvány és a zene. Tóth Kázmér díszlettervező egy mérlegszerű hosszúkás színpadot tervezett, egyik oldalán István, a másik oldalán Koppány színpaddal, középen szakrális térrel, fölötte le-föl mozgó koronával. Az előadás egyik nagy találmánya, hogy az állójegyesek is a színpad két oldalán megoszlanak István és Koppány hívőkre. Ily módon a jelenetek egy része közöttük játszódik, ők is részesévé válnak az eseményeknek. A produkcióban százhúsz táncos vesz részt, a színpad körül állókat bevonva. Ily módon néhány dalnál nyüzsgő táncházzá válik a küzdőtér. Ezek az előadás legemlékezetesebb momentumai: a közös élmény, a valódi interaktivitás, a dalok együttes átélése, a tánc közösségteremtő erejének pillanatok alatt a szemünk láttára megtörtént hatása. Én nagyon fentről néztem az Arénában az előadást, de onnan is úgy éreztem, hogy feltűnően jó szólt a zene. (Volt egy külön rockszekció, illetve népi hangszereken Agócs Gergely játszott.) Bevallom, talán a távolság miatt is, de színházilag kevéssé érintett meg az előadás. Megnéztem aztán a televíziós felvételt is (a szombat esti előadást élőben adta a Duna Televízó). Ez segített a színészi teljesítmények megítélésében. A színészek sok helyről jöttek, a színházi szféra képviselőin, a népzene és a rockzene előadóin át, széles a skála. Ezért nem is várható el az egységes színházi nyelv használata. A címszerepben Koltai-Nagy Balázs lángoló tekintetű, vívódó István, kiválóan énekel. Édesanyját Saroltot Schell Judit játssza határozottan, élesen kontúrosra véve a figurát. Az ő játéka hozzám, a szinte az Aréna legtetején ülőhöz is elért. A Gizellát alakító Horányi Juli is remekül énekelt és nem mellesleg ő tervezte a mai, de a múltra is ügyesen utaló nagyon látványos ruhákat. Koppányt, a lázadót Baricz Gergely alakította, hihetetlen mély hangon, óriási erővel szólalt meg, a rendező a két hatalmi aspiráns közül, mintha neki drukkolt volna, hiába ő bukik el a végén. Két táncos vállán énekli el Koppány dalát, majd a néptáncos lányok körében a következőt, kifejezetten igézően, csábítóan, erőt sugározva. Rékát, Koppány lányát a népdalénekes Herczku Ágnes játssza, elsősorban a gyönyörű ének hangjára támaszkodva, de nagyon szép a jelmeze is. A Sámán asszonyt az ismert énekes, előadó Sena Dagadu alakítja, tényleg sámáni energiákat mozgósítva. Asztrik főapátként Orosz Ákos is előveszi hittérítésre is alkalmas mágikus erejét. A köpönyeget váltó, ezért hamar nevetségessé váló főurakat Pallag Márton, Krisztik Csaba és Andrássy Máté adja erős színekkel.

Koltai-Nagy Balázs Istvánként egy vívódó alkat, aki aztán képes dönteniKoltai-Nagy Balázs Istvánként egy vívódó alkat, aki aztán képes dönteniKoltai-Nagy Balázs Istvánként egy vívódó alkat, aki aztán képes dönteni

Az előadás egyik legfontosabb epizódja az Adj békét Uram kezdetű dal, amikor több ezer telefon világít a nézőtérről. A közeli háború miatt ennek a dalnak is teljesen más a hatása, mint korábban. Egy másik jelenetben pedig egy óriási leplen, amely beborítja a szereplőket, a magyar nemzetet is befolyásoló történelmi csaták, háborúk dátumai jelennek meg.

A végén még a Himnusz előtt, amely az ősbemutató óta beépült az előadásba, elhangzik a mondat: Veled Uram, de Nélküled. Amióta most újra hallottam, ezen gondolkodom, vajon mit is jelent ez ma Magyarországon 2023-ban. Talán azt, hogy minden döntésünkért vállalni kell a felelősségünket. Hosszútávon ezt nem kerülhetjük el, sem a közéletben, sem családon belül.

Előtte persze ad egy koncertet.