Józsefváros;VIII. kerület;gyalogátkelő;

Négy év alatt, 80 millió forintból készült el egy zebra Józsefvárosban

Sok volt a bonyodalom.

Zebraavató ünnepségre kapott meghívót a 444, amely a VIII. kerületi Orczy út és Kőris utca kereszteződésében létesült. Az esemény önmagában is elég elgondolkodtató, az azonban ennél is abszurdabbnak hangzik, hogy a gyalogátkelő 4 év alatt készült el és mintegy 80 millió forintot emésztett fel.

Az eseményen köszöntőbeszédet mond Pikó András polgármester, valamint a kerület polgármester-helyettese, a választókerület képviselője, valamint a BKK szakszóvivője is. Szimbolikus közös átsétálással, fotózással, állófogadással fog zajlani a megnyitó. Az egészen szürreális ünneplés előzményeiről Camara-Bereczki Ferenc Miklós józsefvárosi önkormányzati képviselőt, az MSZP elnökségi tagját kérdezte a 444. A 2019-es önkormányzati választás előtt ugyanis - mint közös ellenzéki jelöltnek - ez volt a legfőbb kampányígérete.

Mint mondta, a gyalogátkelőhelyre azért volt nagy szükség, mert a legközelebbi zebrák messze vannak: az Orczy úton a Kőris utcánál szabálytalanul átszaladnak az emberek, így pedig balesetveszélyes a környék. Halálos kimenetelű baleset szerencsére még nem történt, de rendszeresek voltak a kisebb-nagyobb gázolások, karambolok, koccanások, legutóbb idén tavasszal volt komolyabb baleset - ismertette Camara-Bereczki Ferenc Miklós. Azt viszont ő se gondolta, hogy ennyit kell várni, mire megvalósul a projekt. „Még az elődömmel, a fideszes Kaiser Józseffel is többször beszéltem a témáról. Ő azzal hárította el, hogy forgalomszervezési okokból nem lehet megvalósítani a gyalogátkelőhelyet. Nem hittem, hogy nem lehet” - mondta.

Arra a kérdésre, hogy mi tartott ilyen sokáig, úgy válaszolt: „Az Orczy út a főváros, nem a kerületi önkormányzat fenntartásában van. A Tarlós-féle városvezetés idején elkezdődött az Orczy tér felújításának megtervezése. A 2019-ben felálló új városvezetés idején vált világossá, hogy ennek nincs pénzügyi fedezete. A gyalogátkelő csak egy része lett volna az Orczy tér rendezésének. Sok idő és energia ment el arra, hogy a nagy Orczy téri tervcsomagból úgy vegyék ki a gyalogátkelőhelyet és a környékét, hogy az engedély megmaradjon. Bíztam abban, hogy hamarabb megvalósulhat a gyalogátkelőhely, de jött a covid és számos nehézség. Korábban például úgy volt, hogy a főváros fedezi a kiadások felét, aztán kiderült, hogy nem, így a VIII. kerületi önkormányzatnak kellett átvállalni a költségeket. Nagy segítség volt, hogy az Aldi 15 millió forint értékben tett közérdekű felajánlást.”

A 80 milliós költséget pedig azzal indokolta, hogy valójában két gyalogátkelő építésére volt szükség, az Orczy úton és a Kőris utcára, emellett járdaszigeteket kellett kialakítani, közvilágítást javítani, csapadékelvezetést megoldani, valamint a zöldterületet bővíteni és megújítani. A legtöbb pénzt azonban - a költségvetés felét - a jelzőlámpák vitték el. „Mi azt gondoltuk, enélkül is rendben lenne, de a közlekedési hatósággal hónapokon keresztül ment az egyeztetés, végül csak így lehetett megoldani” - mondta Camara-Bereczki Ferenc Miklós.