A Bloomberg információ szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA Zrt.) felvásárlása, mintegy 4 milliárd eurós, azaz 1520 milliárd forintos tranzakció lehet – az erről szóló értesülést a Portfólió szemlézte.
A magyar állam 2020 óta próbálkozik reptérüzemeltető megvásárlásával, ám a tulajdonosok eddig nem mutattak nagy hajlandóságot az ügyletre. A Budapest Airport többségi tulajdonosa egy kanadai állami nyugdíjalap, amelynek eddig tökéletesen megfelelt a viszonylag magas osztalék, amelyet évente fizetett a cég. A Covid-járvány alatti két évben ugyan a Budapest Airport Zrt. brutális, összesen 72 milliárd forintos veszteséget volt kénytelen elviselni. Ezt megelőzően 2019-ben 29,1 milliárd volt az adózás utáni nyereség, de tavaly is már 30,6 milliárdos rekordnyereséget ért el a cég. Mindezt tavaly 111,1 milliárd forintos nettó árbevétel mellett érte el a Zrt. vagyis az árbevétel arányos eredmény 27 százalék felett volt, amely kimagasló jövedelmezőségre utal.
Nem véletlen, hogy NER-milliárdosoknak évek óta fáj a foguk az aranytojást tojó ferihegyi tyúkra, de tőke hiányában esélyük sem volt értelmezhető ajánlatot tenni.
A felvásárlás tőkeigénye messze meghaladja a NER-elit által előállítható likvid vagyon mértékét.
Az utóbbi hónapokban viszont az Orbán-kormány egyre komolyabban fontolgatja a reptér részleges állami kézbe vételét, a 4 milliárd eurós vételár viszont azt jelenti, hogy befektetés 50 év alatt térülne meg, már ha a légikikötő minden évben változatlanul megtermelné a 30 milliárdos hasznot. Mivel az egész világon és a régióban a légi közlekedés jelentős felfutásával számolnak a következő években, a jövedelmezőség emelkedésével a megtérülés ideje csökkenhet, így nem kizárt, hogy az ügylet akár 30-35 év alatt megtérülne, ám továbbra sem világos, hogy ez miért lenne jó az adófizetőknek.
Ugyanakkor a repölőtér számos jelentős fejlesztés alatt áll: a forgalomnövekedés miatt már folyik a 3. terminál építésének tervezése. Jelenleg is áll a repülőtéri parkolóház építése, a gyorsvasúti kapcsolatot pedig 50 éve nem sikerült kiépíteni sem az államnak, sem a reptér tulajdonosainak. Ezek a beruházások külön-külön több tízmilliárdos forrást igényelne, miközben a BA Zrt. jelenleg is 615 milliárdos adóssággal rendelkezik. Ha az állam megvenné a repteret ezt a bő 600 milliárdos adósságot és a fejlesztési feladatokat is örökölné.
A Bloomberg információ szerint az állam a reptérüzemeltető 51 százalékát szeretné csak megszerezni, míg a 49 százalékot magáncég, egy meg nem nevezett „reptérüzemeltető” cég birtokolná. Az 51 százalékos részesedés is azt jelenti, hogy a kormánynak 2 milliárd eurót vagyis 760 milliárd forintot kellene a kanadai nyugdíjalapnak kifizetnie, miközben az államháztartás hiánya már most majdnem elérte az egész évre tervezett 3400 millliárd forintot és a jövő évi költségvetés sincs rendben. Eközben az állam az alapvető funkcióit képtelen finanszírozni, nem jut elegendő forrás a közoktatásra, évek óta nem megoldott a tanári bérek emelése, de sem az egészségügyre, sem a szociális ellátásokra nem költenek eleget.