előadás;CEU;ismeretterjesztő sorozat;

- Delejezéstől a gyógyító hipnózisig – A tudományos ismeretterjesztés felértékelődik, amikor a közoktatás nem nyújt korszerű ismereteket

Hiánypótló a CEU 2019 óta futó Határtalan tudás című nyitott előadás-sorozata, amelynek évadnyitóján az egykor okkultizmusnak, cirkuszi mutatványnak tartott hipnózis tudományosan megalapozott módszerré válásáról, majd sokoldalú terápiás felhasználásáról hallhattunk előadásokat. Mácsai Pál pedig egy izgalmas kísérletről mesélt, mikor az Örkény színházban „bedrótozva” játszották a Pillantás a hídról című drámát, hogy színházi helyzetben vizsgálják a színészek és a közönség egymásra hangolódását. A tudományos ismeretterjesztés felértékelődik, amikor a közoktatás nem nyújt korszerű ismereteket, nem tanít problémamegoldásra, sem általában a kritikus gondolkodásra.

A tudományos ismeretterjesztés igénye már a felvilágosodás korában megjelent, már az 1751-es Nagy Francia Enciklopédia szerzőit is az motiválta, hogyan lehetne áttekinteni és az érdeklődő közönség számára is hozzáférhetővé tenni a kor legmagasabb szintű tudományos ismereteit, a kortárs tudomány nagy dilemmáit. A legtöbb emberben megvan a vágy, hogy az őt körülvevő világot jobban megismerje és megértse, hiszen amit ismerünk, attól kevésbé félünk, és a tudás a társadalom intellektuális immunrendszereként működve véd bennünket a világból ránk zúduló téves információktól és szándékos manipulációtól.

Miközben sok tudás könnyebben és demokratikusabban hozzáférhetőbb, mint eddig valaha, egyre nehezebb lett kihámozni a hangzavarból a hiteles forrásokat, ami a pandémia idején már életveszélyes helyzetet teremtett. Hasonló kataklizma volt Donald Trump hatalomra kerülése, jelentősen visszavetve a többi közt a klímaváltozás kutatását és súlyosan erodálva a tudósok hitelét.

Tudatlanság, hatalom

„A tudatlanság és a hatalom vészjósló keveréke előbb-utóbb belerobban a képünkbe” – jósolta meg már 1995-ben Carl Sagan, szomorúan konstatálva, hogy miközben már az űrben járunk, reneszánszát éli a lapos föld-hit. Hogy ne menjünk messzebb, pár napja a Magyar Országgyűlés házelnöke fejtegette, hogy „luciferisták, illuminátusok, jakobinusok, bolsevikok és globalisták után transzhumanisták akarják kiölni az emberekből az Isten utáni vágyat”. Itthon az elmúlt évtizedek talán legnagyobb tudományos krízisét éljük, a minap épp Kemenesi Gábor nyilatkozta lapunknak, hogy most már jelentős kutatási forrásokat veszítenek, kirakják őket sokéves nemzetközi kutatói együttműködésekből, hogy külföldről a kormány politikáját szankcionálják.

Kísérteties hasonlóságokat fedezhettünk fel a jelen és Bányai Éva pszichológus, professzor emerita előadása közt, mikor a hipnóziskutatás nemzetközi szaktekintélye arról mesélt, hogyan működtek a szocializmusban tiltott módszer kutatói, A hipnózist „gyanús polgári áltudományként” a szocialista vezetők összekapcsolták a fasizmussal is, részben Thomas Mann Mario és a varázsló című novellája miatt, a külföldi szakirodalmat pedig indexálták, a pszichológusok álcázott kutatásukban hivatalosan tanulásemlékezést vizsgáltak, „a magasabb idegtevékenység különböző állapotaiban”.

A világot betöltő láthatatlan természeti erő (Indiában a prána, Kínában a chi) tudatra és az egészségre gyakorolt hatása korábban is foglalkoztatta az emberiséget, az energiagyógyászatot a sámánok, táltosok használták. A 18. századi Európában Franz Mesmer német orvos által állati delejességnek hívott jelenség vizsgálatára XVI. Lajos francia király neves szakértőket kért fel, köztük a kémikus Lavoisier-t, az orvos Guillotint, és az amerikai nagykövet Benjamin Franklint – idézte fel a pszichológus professzor. Mesmer bár nem politizált, gyakran hangoztatta, hogy betegeinek a gyógyuláshoz mind más emberekkel, mind az univerzummal harmóniába kell kerülniük, ebből sokan a demokráciára való utalást véltek kihallani, így az uralkodónak kapóra jött, hogy a tudósemberek úgy találták, nincs bizonyíték a kézrátétellel és hosszasan a páciens szemébe nézéssel gyakorolt gyógymód hatásosságára. A mesmerizmust betiltották, ami éppen hogy növelte a népszerűségét, majd az orvos számos előkelő tanítványa közül Puysegur márki 1784-ben leírt egy, a pácienseknél tapasztalt, addig ismeretlen tudatállapotot, amelyet „mágneses álomnak” nevezett el.

Pavlovi fotó

Az álom-elmélet úgy kétszáz évig tartotta magát, innen kapta nevét is a hipnózis (hypnos görögül alvás), még Ivan Petrovics Pavlov is részleges alvásként tekintett rá, a Szovjetunióban pedig csak miatta nem volt betiltva. Dedikált fotót küldött magáról magyar orvoskollégájának, a terület egyik honi úttörőjének, Völgyesi Ferencnek, és Bányai Éva elmondása szerint ez a pavlovi fotó sokáig menlevélként szolgált a magyar kutatóknak, akik az ELTE Összehasonlító Élettan tanszékén kezdettől fogva komplex módon vizsgálták a jelenséget. A hipnózis iránt kisgyermekkorától kezdve érdeklődő Bányai Évának egy filmben egy háborúba induló katona tekintetét, beszűkült tudatállapotát látva támadt az a hipotézise, hogy a hipnózis agyi aktivitást fokozó indukcióval is kiváltható lehet, és miután sikerült ezt a Stanford Egyetem neves kutatója, Ernest Hilgard laborjában beigazolnia, hatalmas nemzetközi ismertségre tett szert.

„Utána évekig nem utazhattam Nyugatra, mert nagyon sok meghívást kaptam” 

– idézte fel a tudós, aki az ezredfordulóra azzal találta szemben magát, hogy a két fő iskola (a szociálpszichológiai, akik szerint a hipnotizált csak eljátssza a tőle elvárt szerepet, illetve az idegtudományos, akik szerint a hipnózis igenis hat a központi idegrendszerre és módosult tudatállapotot eredményez) képviselői nem akartak egymással kezet fogni se. Éppen az integratív szemléletmód segített a szembenállást oldani: az idegtudósok elfogadták a folyamatban az elvárások szerepét, és párhuzamosan kezdték vizsgálni a hipnotizőrt és hipnotizáltat, a perifériás változásokat, az attitűdöket, a kapcsolat jelentőségét.

Azt tapasztalták, hogy hipnózis közben tapasztalt szubjektív élményekben és az élettani folyamatokban egyaránt megjelent az interakciós szinkronitás, úgymint együtt légzés, együtt lazulás, ami rokon a korai anya-gyerek kapcsolatban fellépő szinkronitással, mikor az anyuka eteti a kisgyerekét és közben neki is kinyílik a szája. A jellegzetes hipnózisstílusok megfeleltethetők az életben fontos kapcsolatainkkal, úgy is kezdték ezeket hívni, mint anyahipnózis, apahipnózis (amikor a hipnotizőr felülről irányít) és baráti hipnózis (ha teljesen egy szinten vannak). A Bányai-féle szociál-pszichobiológiai modell ragadta meg teljességében, milyen az, amikor hipnotizőr és alanya kölcsönösen egymásra hangolódnak, egyre érzékenyebbé válnak egymásra és egyre hatékonyabban működik a hipnózis, amit ma már fájdalomcsökkentésre, szorongásoldásra, pszichoszomatikus betegségek (például magas vérnyomás- és fekélybetegség), illetve égési sérülések kezelésére, immunerősítésre és műtétből felépülés elősegítésére is használnak. Ehhez kellett a kopernikuszi fordulat, hogy áthidalják a szakadékot klinikum és kutatás között, a hipnózis elismert részévé váljon az akadémikus pszichológiának mint pszichoterápiás eljárás, amely egyben bizonyítottan hatásos a szomatikus orvoslás kiegészítéseként, bármely területen, a szülészettől a rákgyógyításig. 1974 után már lazult a tiltás, lehetett világviszonylatban demonstrálni a módszert, melynek tudományos megalapozásában a magyar kutatók – köztük Bányai Éva, Völgyesi Ferenc és Mészáros István – az élen jártak.

Mélyreható szavak

A gyakorlati alkalmazásról Perczel Kristóf aneszteziológus, hipnoterapeuta, a Bethesda Kórház orvosa beszélt, azzal kezdve előadását, hogy a kórházban páciensként módosult tudatállapotba kerülünk: elveszettnek érezzük magunkat, szélsőséges határhelyzetben vagyunk, bizalmunkat a szakemberekbe helyezzük, fogékonyabbá válunk a jelzéseikre.

A szavak orvosi helyzetben még erősebben hatnak, ami nem csak a komfortérzet és az együttműködés szempontjából fontos, mert ha a páciensnek azt mondják, „bocsánat, ez fájni fog”, mérhetően több fájdalmat fog érezni. 

Már a hetvenes évek Amerikájában igazolták, hogy ha a mentősök csakis azt mondogatják a sérültnek, hogy már túl van a nehezén, ebben a helyzetben megbízhat és megpihenhet, stabilabb állapotban érnek be a kórházba és kevesebben halnak meg út közben. A szóhasználat nem egészségügyi, hanem társadalmi léptékű kérdés: a szavak a rendőri beavatkozástól a pedagógiai helyzetekig mélyen formálják a viszonyulásunkat.

Az orvos-beteg kommunikációnak vannak aranyszabályai: a tagadást nem értjük meg ilyenkor, a „nem kell félni” még soha nem nyugtatott meg senkit. A szavak hangulata, holdudvara is számít, az átkeretezésnél pedig fontos a fokozatosság: ha valakinek azt mondogatják, nyugodjon meg, utána azzal is szembesül, hogy még megnyugodni se tud ebben a helyzetben. Az aneszteziológus a hipnoszedációt, a lehető legkevesebb gyógyszer mellett a hipnózist alkalmazza az erre nyitott betegeknél, akik minden szempontból jobban tejesítenek és két héttel hamarabb is gyógyulnak, mint a simán altatottak.

Tudatos állapotok

A módosult tudatállapotok sokkal gyakoribbak, mint gondolnánk. A színművészek szakmája pedig maga a tudatos és kontrollált tudatállapot-változtatás – erről már a korábban Cipolla figuráját is életre keltő Mácsai Pál beszélt, aki járt Bányai professzor óráira is, a színjátszás pszichológiáját tanulni. Kifejtette, hogy a társadalomnak is vannak tudatállapot-változásai, a Mann novellában bemutatott olasz közeg például zárt, gyanakvó, idegengyűlölő, erre bizton építhet a mágus, aki a totalitárius gondolkodás és a rossz ösztönök felpiszkálásával operáló hatalom metaforája. A hiteles játékhoz kell is a tudatállapot-váltás, mert „ha a Rómeót játszó színész nem utálja annyira a Tybaltot játszó másikat annyira, hogy meg tudná ölni, akkor nem játszik jól. De ha ténylegesen megöli, elmegyógyintézetbe kerül. A színészeknél ezért mindig egyszerre van jelen többféle koncentráció és tudatállapot, az osztott figyelem” – érzékeltette a színművész. Van különbség abban, ki mennyi idő alatt jön ki a szerepéből, ő általában azonnal vált, különben ezt a munkát nem lehetne túlélni. „A fókuszsűrűsödést vagy -tágulást ismeri mindenki, aki valaha focizott. Ki van jelölve a fehér téglalap, azon belül minden van, azon kívül semmi. Olyan képességeim kerülnek elő, amelyek amúgy nincsenek, beszűkül a világ, ebbe a helyzetbe meg beletágulok, egy apró sérülést nem veszek észre, azt persze igen, ha eltört a lábam. Ez így működik a színpadon is, nem misztikus dolog, hanem ismert tevékenység. Aki nem színész, általában kinövi a vágyat a szerepjátékra, de a gyerekével játszva újra elő tudja venni, míg a színész ezt nem növi ki, ennyiben minden színész gyermeteg lélek. A közönség és a színész közt is valamelyest hipnotikus kapcsolat, a néző ezt elfogadja és átéli, tudja, hogy Hamlet az XY színész, a díszlet sem a helsingőri vár, annak látja ami, mégis a színpaddal együtt alkotja meg a színházi előadást. A színházi előadás valójában az önök fejében történik” – összegzett Mácsai.

A kérdésre, hogy vajon mindenki hipnotizálható-e, Bányai Éva azt felelte, igen, még a kevéssé fogékonyak is. Neki például nulla a hipnábilitása, mégis sikerrel tudta a módszert magán is alkalmazni, mikor súlyos daganatos betegséggel diagnosztizálták. A hipnózissal le lehet választani a betegség szenvedés-aspektusát, emellett csökkenteni tudta a kemoterápiában kapott kísérleti gyógyszer súlyos mellékhatásait is, neki például nem esett le a fehérvérsejt-száma. Aki a heterohipnózisban jártas, könnyen el tudja sajátítani az önhipnózist is, a pszichológus a végstádiumú betegeinek meg is tanítja ezt. A hipnózis működése azonban nem azonos a placebo-hatással, noha ugyanaz az agyterület aktivizálódik, csak másik része.

Ezt támasztja alá Perczel Kristóf is: a hipnózisban a személyközi kölcsönhatás hat, nem egy pirula vagy az abba vetett hit.

Mácsai Pál – aki magát könnyen hipnotizálhatónak vallja, hiszen színészként a fantáziáját is gyakorlottan használja – színházában 2014-ben Simon Balázs rendező próbálta tudományosan mérni és feldolgozni a színházi események adatait, doktori munkájában a közönségre gyakorolt hatást vizsgálva. Arthur Miller drámája, a Pillantás a hídról egyik előadásán minden színészre és a nézők jelentős részére tettek orvosi mérőeszközöket, hat nézőre még EEG-hálót is, és rögtön előadás után vissza lehetett nézni az adatokat. Az összes diagram egymás alatt volt, mintha 2 ceruzát összefognánk és úgy rajzolnánk, teljesen együtt mozogtak a görbék, a színészeké egymáséval és a nézőkével is. A színészek is érzik a közönséget, éppen amiatt hogy nem látják a nézőt, kifejlődőik bennük egy speciális érzékelés, a figyelem minősége is érezhető a csendekből, apró neszekből. Mókás zárszóként Mácsai elmesélte, hogy a kísérlet híre úgy került be aztán 2014 áprilisában, a választások előtt a jobboldali magyar sajtóba, hogy „az Örkény színház már elektromos jelekkel buzdítja baloldali szavazásra a nézőit.”

Noha Czeizel Gábort édesapja, Czeizel Endre genetikus eredetileg orvosnak szánta, ő hamar a színházi pályát választotta, amelyben még édesapjának is szerepe volt. Azóta a rendező már színre vitt számos klasszikus és kortárs darabot, jelenleg a budapesti Spinoza Színházban mutatja be híres, magyar származású emberek életét. Kaposvári indulásáról, édesapjához fűződő viszonyáról, a meleg karaktereket szerepeltető könyvek fóliázásáról és a kis színházak helyzetéről kérdeztük.