fesztivál;kortárs;

Közterek és közös ügyek

Budapest elfeledett történeteire és láthatatlan közösségeire hívja fel a figyelmet a Flaszter című 1. Budapesti Köztéri Biennálé, mely október 23-ig kortárs művészeti alkotásokkal és eseményekkel várja a közönséget. 

Már a fesztivál péntek esti megnyitója is rendhagyó volt, melyen a pesti rakparton a Város és Folyó Egyesület (Valyo) tagjai fürdőruhában táncolva imitáltak úszást az aszfalton a Neoton Família Nyár van című dalára, majd beálltak egy fauszodába, melyben a Duna különböző pontjairól gyűjtött vizet öntöttek magukra.

A biennálé ideje alatt még számos különleges program várja a látogatót: a Margit-szigeti futókörön haladva például Árpád-házi Szent Margit, a domonkos apácáknál töltött éveinek főbb államosait ismerhetjük meg tizenegy zászlón keresztül, melyeket Petrányi Luca képzőművész készített. De érdemes beolvasni a mobilunkkal a futókör elején látható QR-kódot, így sportolás közben részleteket hallgathatunk Kodolányi János Boldog Margit című művéből.

A biennálén műtárgyakat is felfedezhetünk Budapest különböző pontjain. A VIII. kerületi Rökk Szilárd utca 2. szám alatt például egy szoborfülkében Sarfenstein Ditta fényreklámját láthatjuk, mely Hazslinszky Károly gyógyszerész ezen épület helyén 1884 és 1900 között működő patikájának állít emléket. A Blaha Lujza téren, a magasban, az útjelző táblák közt pedig egy „elnézést” felirat kapott helyet: Sugár János művének egyik oldalán a szöveg magyarul, a másikon ukránul szerepel. – A táblát látva elgondolkodhatunk: vajon ez egy emlékeztető akar lenni, hogy kérjünk mi is gyakrabban elnézést másoktól? Az elnézéskérés annak a belátása, hogy valamit rosszul csináltunk – mondta a Népszavának az alkotó, hozzátéve: – A tábla másik oldala pedig alkalmat ad arra, hogy másik nyelven is megtanuljuk ezt a szót, és akár alkalmazzuk is.

A II. kerületi Elvis Presley park szökőkútjában Horváth Gideon méhviaszból készült, görög mítoszok alakjait idéző szobrai láthatók, melyekkel az alkotó a fel nem vállalt és elhallgattatott nem heteronormatív szerelmeknek állít emléket. – A művemmel olyan kapcsolatokra utalok, melyek soha nem válhattak valóra, vagy titkolni kellett azokat a többségi társadalom elől – mondta lapunknak a művész, majd kiemelte: – Azért méhviaszból alkottam meg a szobrokat, mert az érzékeny és sebezhető, de egyben ellenálló is, csakúgy, mint az általam kutatott kisebbség tagjai.

Infó

Flaszter

1. Budapesti Köztéri Kortárs Művészeti Biennále

budapestgaleria.hu/_/flaszter/

flaszter-biennale.blog.hu

Megtekinthető október 23-ig