képzőművészet;kiállítás;

A formák körbe „ölelik” egymást: The Carried Bodies 01

- Kezünk, lábunk mozdul – Ludmilla Hrachovinova The Carried Body című tárlatán a látszat csal

Miként mozognak testrészeink? Hányféle mozgást is tudunk végrehajtani az aktivitásért felelős fő végtagjainkkal? Ludmilla Hrachovinova The Carried Body című tárlatán látszólag egymásba olvadó absztrakt formák sokaságával találkozunk. Ezúttal a látszat csal.

A szlovák művész Knoll Galériában látható alkotásai testrészekre utalnak, térbeli viszonyokat idéznek meg – olvashatjuk a kiállításhoz tartozó leírásban. Legújabb munkáinak lényegét maga Hrachovinova fogalmazza meg a legjobban: „A The Carried Body című kiállításon a testünket hordozott eszközként, olyan dologként fogom fel, amin keresztül reagálunk a környezetünkre. Testrészeink, mozgásaink és érzéseink vizsgálatán keresztül szeretnék többet megtudni a környezetünkhöz való viszonyunkról és annak társadalmi kötődéseiről…”

Az elgondolás nem újkeletű az alkotó életében, a The Carried Body műalkotásait látva némiképp déjà vu érzésünk lehet. Legalábbis annak, aki látta a Pozsonyban és Stockholmban élő és dolgozó művész Csendes, közvetlen sürgetés című tárlatát annak idején a Knoll Galériában, a Hans Knoll által 1989-ben alapított, magyar és kelet-európai alkotókat is képviselő magángalériában.

A 2020-as Csendes, közvetlen sürgetés absztrakt képeinek formái a mozgás és a mozdulatlanság között kialakuló feszültséget hivatottak akkor reprezentálni. Nem mindennapi téri elhelyezésük a látogatókat is mozgásra, különös testtartások felvételére ösztönözte. A tárlat megnyitóját nem véletlenül kísérte a Human Art Space által előadott performansz. A produkció során fiatal hölgyek mozogtak a térben, pozíciókat cserélve jártak fel és alá a kiállítótérben. Rendhagyó megnyitója volt ez a tárlatnak, egyszersmind megfogva annak lényeget: a térbeli kapcsolatok, a mozgás interaktív vizsgálatát.

Elég pusztán végigfutni Ludmilla Hrachovinova honlapján, hogy lássuk: festményeit és szobrait nem mindennapi, performatív és interaktív pozitúrákba helyezi. A művész „ezáltal a festészet, a rajz, a plasztika médiumait egyszerre vizsgálja, s így ezen ábrázolási formák normáit is kétségbe vonja – világít rá a kiállítás ismertetője.

A most látható művek jobbára akrillal festett vásznak (The Carried Body 01, 02 2023). Rajtuk nagy gesztusokkal, a föld színeivel (barnával és annak sokféle árnyalataival) festett alakzatok tekeregnek. Hrachovinova palettáját a körülötte lévő valóság színei jellemzik: élénkek és elmosódottak, hogy aztán kontrasztjukra építse képeit. Festményeinek formái miként test a testtel, úgy lépnek kölcsönhatásba: összefonódnak, körbe „ölelik” egymást. Mozgásuk szűnni nem akaró, állandó.

A festmények mellett külön figyelmet érdemelnek Hrachovinova padlóra helyezett kerámiaszobrai is. Az egymással játékos módon szétszórt elemeket a látogató a mozgásával kapcsolhatja össze. Hasonlóan állnak össze a falon sorakozó ujjpercek is, bár némi fantázia szükséges ahhoz, hogy mozgásukat érzékeljük.

Hrachovinova nemcsak az anyaggal szeret „játszani”, a művek és a néző helyzetével is. Személyes érzéseit, tapasztalatait úgy szeretné megosztani közönségével, hogy az aktív részese legyen vizsgálódásainak.

Az elgondolás nem újkeletű az alkotó életében, a The Carried Body műalkotásait látva némiképp déjà vu érzésünk lehet. Legalábbis annak, aki látta a Pozsonyban és Stockholmban élő és dolgozó művész Csendes, közvetlen sürgetés című tárlatát annak idején a Knoll Galériában, a Hans Knoll által 1989-ben alapított, magyar és kelet-európai alkotókat is képviselő magángalériában.

A 2020-as Csendes, közvetlen sürgetés absztrakt képeinek formái a mozgás és a mozdulatlanság között kialakuló feszültséget hivatottak akkor reprezentálni. Nem mindennapi téri elhelyezésük a látogatókat is mozgásra, különös testtartások felvételére ösztönözte. A tárlat megnyitóját nem véletlenül kísérte a Human Art Space által előadott performansz. A produkció során fiatal hölgyek mozogtak a térben, pozíciókat cserélve jártak fel és alá a kiállítótérben. Rendhagyó megnyitója volt ez a tárlatnak, egyszersmind megfogva annak lényeget: a térbeli kapcsolatok, a mozgás interaktív vizsgálatát.

Az alkotó nem csak az anyaggal „játszik”, a művek és a néző helyzetével is

Elég pusztán végigfutni Ludmilla Hrachovinova honlapján, hogy lássuk: festményeit és szobrait nem mindennapi, performatív és interaktív pozitúrákba helyezi. A művész „ezáltal a festészet, a rajz, a plasztika médiumait egyszerre vizsgálja, s így ezen ábrázolási formák normáit is kétségbe vonja – világít rá a kiállítás ismertetője.

A most látható művek jobbára akrillal festett vásznak (The Carried Body 01, 02 2023). Rajtuk nagy gesztusokkal, a föld színeivel (barnával és annak sokféle árnyalataival) festett alakzatok tekeregnek. Hrachovinova palettáját a körülötte lévő valóság színei jellemzik: élénkek és elmosódottak, hogy aztán kontrasztjukra építse képeit. Festményeinek formái miként test a testtel, úgy lépnek kölcsönhatásba: összefonódnak, körbe „ölelik” egymást. Mozgásuk szűnni nem akaró, állandó.

A festmények mellett külön figyelmet érdemelnek Hrachovinova padlóra helyezett kerámiaszobrai is. Az egymással játékos módon szétszórt elemeket a látogató a mozgásával kapcsolhatja össze. Hasonlóan állnak össze a falon sorakozó ujjpercek is, bár némi fantázia szükséges ahhoz, hogy mozgásukat érzékeljük.

Hrachovinova nemcsak az anyaggal szeret „játszani”, a művek és a néző helyzetével is. Személyes érzéseit, tapasztalatait úgy szeretné megosztani közönségével, hogy az aktív részese legyen vizsgálódásainak.

Infó

Ludmilla Hrachivonova: The Carried Body, Knoll Galéria (VI., Liszt Ferenc tér 10.). Nyitva: november 4-ig 

A tilalmas dolgok kimondása az egyik legfontosabb forrása a humornak, ami emiatt időnként csoportok, közösségek érzékenységét sérti. De hova tűnik a humor, ha semmivel se lehet viccelni?