Az internetes vizuális tartalmak terén mindennél nagyobb a bőség zavara napjainkban, nincs ez máshogy a zenei klipek területén sem. A Magyar Klipszemle céljául tűzte ki, hogy nagyvásznon versenyeztesse az év legjobb zenés videóit – idén 450-et neveztek a versenybe. A szemle olyannyira független kezdeményezés, hogy az egyik fődíjas klip az újabban magyar közéleti és közérzeti kérdésekbe bátrabban beleálló Carson Coma Feldobom a követ című dalához készült.
Horváth Viktor rendezése vizuális asszociációkkal reagál az erős kultúrpolitikai párhuzamokat felvonultató dalszövegre, melynek egyik fő témája a magyarországi felnövés és a kivándorlás. A Carson Coma kezdeti időszaka óta sokat ad saját esztétikai megjelenésére, koherens brandjére – példa arra, mennyire elengedhetetlen része a zenekari láthatóságnak, eladhatóságnak a koncepciózus megjelenés. S bár a videóklip, mint műfaj, nem kötelezően narratív, sokszor leginkább a zenekar frontembereinek és zenészeinek megmutatása a feladat – jól jön, ha a klip mondanivalója nem kötelező illusztráció, újabb szintre emelheti a zeneszámot. A másik fődíjas, Lee y Misery című száma határozottan a mesélő irányt választotta, főszereplőjét bármilyen szerzői rövidfilmben szívesen elnéznénk.
A szemlén 22 kategóriában 49 nyertest hirdettek. Külön kategóriában díjazták a vizuális őrületre még nagyobb szabadságot biztosító animációs klipeket, a kategória nyertesei Dzsúdló és az Antal Gábor Trió voltak. Jobban mondva az ő animációs rendezőik – ha lehet egy megrendelésre készülő munkát teljes értékű kreatív rendezésnek nyilvánítani. A fesztivál mindenesetre az előadók nevét tünteti fel a díjazottak listáján. A klipeknél gyakori, hogy a rendezők és egyéb munkatársak a zenekarok igényeit hajtják végre, az utolsó vágásnál sem feltétlenül a saját művészi intuícióik a döntőek. Érdekes kérdés emiatt az is: leválasztható-e egy klip a zenéről, létezhet-e rossz szám és nagyon jó klip, vagy a kettő együtt érvényes csak? Talán ezért volt a szemlén ennyiféle aspektus mentén díj kiosztva.
Díjazva lett a legjobb styling, a legjobb látvány, a legjobb ötlet, a legjobb koncepció. Külön kategóriája volt a legjobb mesterséges intelligencia által készített videóklipnek is – szintén kérdéses a rendező szerepe egy ilyen megoldásnál.
A díjkiosztó gálaesten hiphop formációk léptek fel – többek között Sissy, Lil Frak és a Wavy. A gála afterén Beton.Hofi, Fluor és Miki357 biztosították a talpalávalót. A zsűri minden évben megújul, idén a klipekettöbbek között Nagy Marcell operatőr, Fekete Xénia reklámfilmrendező, Sivák Zsófia fotós, Pálffy András, a Budapest Park alapító-igazgatója, Sánta Balázs, a MOME oktatója, Zámbó Anna, a Republic Group tartalom igazgatója, Bar Soma, a Grand Brush kreatív igazgatója és Kersner Máté, a Telex újságírója véleményezte.
Infó
7. Magyar Klipszemle díjátadó gála, Akvárium, november 9.