Legutóbb november 12-én gyulladt ki egy e-autó az M7-es autópályán, és mivel az oltást végző váli önkormányzati tűzoltóknál nem volt speciális eszköz, ezért kitolták az izzó járművet a forgalomtól elzárt, biztonságos helyre, ahol mart aszfaltból, rakodógéppel egy „medencét” készítettek, amelyet vízzel megtöltve végül sikerült teljesen eloltani a kocsi maradványait. Ez az eset is azt mutatja, más technikát és eszközt kell bevetni, mint a belsőégésű motorral rendelkező járművek esetében. Oltásuk több okból is veszélyes és komplikált feladatnak számít. Az e-autók oltását a bennünk lévő nagyfeszültségű lítiumion akkumulátorok teszik nehezebbé és rendkívül veszélyessé. Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség három veszélyforrásra hívta fel a figyelmet. Az első az áramütés: bár a biztonsági előírások megkövetelik az akkumulátor elkülönítését a karosszériától, egy balesetben a szigetelés könnyen megsérülhet, így súlyos sérüléseket szenvedhetnek, vagy akár meg is halhatnak azok, akik érintkeznek a karosszériával. A második veszélyforrást az akkumulátorban lejátszódó úgynevezett termikus megfutás jelenti, ami egy visszafordíthatatlan folyamat. Az elektromos autók akkumulátora rengeteg kis cellából áll, ha ezek bármelyikében rövidzárlat keletkezik – műszaki, gyártási hiba vagy mechanikai behatás következtében –, hő keletkezik, a cella elkezd megolvadni, a benne lévő elektrolit felforr, a felszabaduló gáz miatt a cella felrobban, szúró láng keletkezik, amitől a szomszédos cellák is felmelegszenek. A folyamat tehát megállíthatatlan. A harmadik veszélyforrás a sérült akkumulátorban maradó energia, amelynek elvezetésére nincs lehetőség. A megmaradó feszültség miatt a sérült telep az oltás után ismét lángra kaphat, ami az e-autók roncsainak speciális kezelését követeli meg. Egy égő elektromos autóhoz kiérkező tűzoltóknak azonban nem csak az említett veszélyekkel kell számolnia, hanem egy potenciálisan hosszas és nehézkes oltási műveletre is fel kell készülniük.
- A lítiumion akkumulátor 500-900 fokon ég, ami nagyon magas hőmérséklet. A fémek megolvadnak, a szerves anyagok elégnek, és rendkívül veszélyes anyagok keletkeznek, olyan gázok kerülnek a levegőbe, mint például a szén-dioxid, szén-monoxid, metán, acetilén, amiket nem ajánlott belélegezni - tájékoztatta lapunkat Vályi István szakújságíró, a Speedzone főszerkesztője. - A magas hőfokú égés miatt pedig nagyon sok vízre van szükség az oltáshoz, de a folyamat itt még nem ért véget. Ugyanis hiába oltják el a tüzet, az még hosszú ideig újra kigyulladhat. Ezért több országban már azt a gyakorlatot alkalmazzák, hogy ha egy elektromos autó kap lángra, azt sós vízzel teli konténerbe – vagy ahol lehetőség van rá, közvetlenül a tengerbe – süllyesztik el legalább egy hétre, de akár tíz napra is. Vannak olyan barátaim, akik trélerrel szállítják a roncsokat, ők mesélték, hogy a tükörből figyelik a roncsot, és ha az elkezd füstölni, már lökik is le, mert nem tudni, mikor keletkezik újra rövidzárlat, akár a mozgatás hatására.
A katasztrófavédelem már évek óta kiemelten kezeli az alternatív hajtású járművek megjelenését a hazai közlekedésben – tudtuk meg Dóka Imre tűzoltó őrnagytól, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivő-helyettesétől. Először 2011 áprilisában tartottak továbbképzést minden olyan tűzoltónak, aki a tűzoltásoknál vagy a műszaki mentéseknél parancsnoki feladatokat lát el, és azóta minden tűzoltó a beosztásának megfelelő mértékben sajátítja el, hogy ezen járművek esetében hogyan kell beavatkozni, hol lehet azokat áramtalanítani, hol helyezkednek el az akkumulátorok, melyek a vágási pontok. Az oltás taktikájával kapcsolatban egyre hatékonyabb és egyre kockázatcsökkentőbb műszaki megoldások születnek, terjednek el. Magyarországon évek óta rendszeresítve van a tűzoltó takaró, ami szakszerűen alkalmazva alkalmas lehet a lángok megszüntetésére, a tűz továbbterjedésének gyors megakadályozására (például parkolóházban), az erős füstképződés csökkentésére, illetve a magas hőmérséklet izolálására. A takaró ugyanis megszünteti a tűz levegő-utánpótlását. Az eljárás azonban nem a legideálisabb, hiszen a lítiumion akkumulátorok a kémiai reakció során oxigént termelnek, ezért is rendkívül nehéz az eloltásuk.
Dóka Imre felhívta a figyelmet: baleset esetén a hangsúly az áramtalanításon és az akkumulátorok folyamatos hűtésén, azok visszagyulladásának megakadályozásán van. Bár a személyautókban nem kötelező, de ajánlott tűzoltókészüléket tartani, már léteznek kimondottan a lítiumionakkumulátor-tüzek oltására szolgáló, speciális, zseléalapú oltóanyagot tartalmazó készülékek is. A lehető leghamarabb hagyjuk el a járművet. Ha a motortér füstöl, számítsunk arra, hogy motorháztető felnyitása során a tűz intenzitása rendkívül módon megnőhet. De a legfontosabb: mindenképpen hívjuk a 112-es segélyhívót, abban az esetben is, ha úgy látjuk, hogy sikerült megfékezni a tüzet. A híváskor mindenképpen jelezzük, hogy e-autóról van szó, és mondjuk el pontosan hol ég a jármű, ugyanis így célzott eszközökkel tudnak elindulni.