Találós kérdés: mennyire lehetett legitim egy olyan párt választási győzelme a korábbi választásokon, amelynek működése már akkor sem felelt meg az önmaga által megfogalmazott törvényi előírásnak?
És hogy ne rébuszokban beszéljek, elárulom, hogy a Fideszről van szó. Épp a hétvégén történt, hogy a párt két év elteltével megint pártkongresszust tartott. Ami jogi aggályokat vet fel.
Hogy világos legyen: a civiltörvény szerint az egyesület az egyesülési jog alapján létrehozott szervezet, amelynek egyik különös formája a párt. Úgy is mondhatjuk, hogy a párt az egyik speciális egyesületi forma. A civiltörvény még 2011-ben módosította a Polgári Törvénykönyvet. Az előírások szerint az egyesület legfőbb szervét szükség szerint, de legalább évenként egyszer össze kell hívni. Vagyis értelemszerűen a párt döntéshozó szervét is.
Ezt a rendelkezést a 2013-ban bevezetett új Polgári Törvénykönyv is átvette, pontosabban megtartotta. Mindössze annyi eltéréssel, hogy most már nemcsak azt mondta ki konkrétan, hogy az egyesület döntéshozó szervének évente legalább egyszer üléseznie kell, de azt is világosan előírta, hogy ez a döntéshozó szerv a közgyűlés. (Nem pedig a kongresszus.)
Vagyis ezen szabályok és előírások alapján a pártoknak már 2012-ben úgy kellett módosítaniuk a saját alapszabályukat, hogy benne legyen: legalább évente egyszer a párt legfőbb szerve ülésezik. Ennek a törvényi kötelezésnek valamennyi párt eleget tett, egyetlen egy kivételével. Ez az egy kivétel a Fidesz, amely azóta sem hajtott fejet a saját maga által kitalált törvényi kötelezés előtt. Tehát a Fidesz a saját kezével alkotott törvények fölé helyezte önmagát. De úgy is mondhatom, hogy törvényen kívüliként működteti a saját szervezetét.
A Fidesz alapszabálya szerint a Fidesz kétévente tart kongresszust. (Zárójelben jegyzem meg, hogy önmagában alkotmányellenesnek tartom azt a törvényi rendelkezést, amely hatalmi szóval határozza meg egy adott egyesület számára, hogy bármilyen tekintetben miként működjön, ily módon elvonva a tagság ebbéli döntési jogát. Álláspontom szerint az a civil szervezet, egyesület, párt stb. belügye, hogy a saját belső működését hogyan szabályozza. Ilyen mélységig az államnak nem lenne szabad beleszólnia a civilek ügyeibe.)
Az ügyészség már 2013-ban felszólította a Fideszt, hogy módosítsa az alapszabályát a törvényi előírásoknak megfelelően. De Fidesz ennek mind a mai napig nem tett eleget. Ebből következően, az ügyészségi törvény előírásai alapján, látva, hogy a Fidesz sem a saját maga által alkotott törvényi kötelezettségnek, sem pedig az ügyészségi felhívásnak nem tett eleget, az ügyészségnek immár mérlegelés nélkül, bíróság előtt kellett volna kezdeményeznie a Fidesznek mint pártnak a feloszlatását. De az ügyészség sem tett eleget ebbéli törvényi kötelezettségének, tehát az ügyészség is mulasztásos törvénysértést követ el.
Összességében tehát a fentiek alapján tényszerűen megállapítható, hogy a hivatkozott előírások tekintetében a Fidesz egy évtizede törvénytelenül működik. Ezen törvénytelenség felszámolása érdekében ráadásul a Fidesz tíz éve nem tett semmit. De a még 2013-ban történt, eredménytelen felszólítás óta az ügyészség sem mozdította meg még a kisujját sem, hogy a törvényességnek érvényt szerezzen. Viszont mindezek tükrében az tényszerűen megállapítható, hogy a Fidesz 2014 óta minden választáson úgy vett részt, hogy a törvénytelen működésére tekintettel el sem indulhatott volna választáson.
És akkor visszatérhetünk a kiinduló kérdésemre: jogszerűen nyerhetett volna-e bármelyik választáson az a Fidesz, amely nem törvényesen működött? És a választási szervek hogyan engedhették úgy indulni a Fideszt a választáson, hogy közben a párt működése törvényességi szempontból nem volt jogszerű?