Az Orbán-kormány szinte bármi áron meg akarja vásárolni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret, vagyis a ferihegyi légikikötőt üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. 51 százalékát. Jelenleg a pénz összeszedése folyik. Hétfőn derült ki, hogy a száz százalékban állami tulajdonban álló MVM-csoport 309 milliárd forint osztalékelőleget fizet be november 30-ig a költségvetésbe Lantos Csaba energiaügyi miniszter döntése alapján – közölte az energetikai cég a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
Az MVM az első félévben a külföldi tevékenységén elért 209 milliárd forintos nyereséggel indokolta a rendkívüli osztalékkifizetést. Az előrehozott befizetés ezzel együtt szokatlan, sőt, szinte példátlan. A kormány, illetve a költségvetés október végéig ezer milliárd forintnál is többet utalt át az MVM-nek a rezsicsökkentés finanszírozásra, így a cég valójában most a támogatások egy részét utalja vissza.
Nagyon kell a pénz a ferihegyi repülőtérre, 309 milliárd forint osztalékelőleget fizetett be a költségvetésbe az MVMAz üzemeltető BA Zrt. 51 százalékának az ára becslések szerint kétmilliárd euró vagyis 760 milliárd forint lehet. (A kisebbségi részt a francia Vinci Airports vásárolná meg, és megkapná az irányítási jogokat is.) A követező napokban, hetekben fizetnie kell a magyar államnak, ha meg akarja szerezni a céget. A kincstár üressége miatt az állam már eladta az Erste Bankban levő részesedését, és negyedére csökkentette az Alfa, valamint Union biztosítóban alig másfél éve szerzett részvényeit.
Az első tíz hónapban a csökkentett rezsicsökkentés fenntartására a költségvetés 1301,4 milliárd forintot fizetett ki az energiaszolgáltatóknak, és a pénz jelentős része az állami MVM-csoporthoz került – derül ki a Pénzügyminisztérium (PM) múlt héten nyilvánosságra hozott költségvetési jelentéséből. A PM az államháztartás magas tízhavi hiányát részben azzal indokolta, hogy a rezsicsökkentés fenntartása jelentős többletterhet jelentet, hisz tavaly mindössze 165 milliárdot költöttek erre a célra. Úgy tűnik a rezsicsökkentés révén az állam kissé túlfinanszírozta az MVM-et, ugyanis az első félévben 209 milliárd forintos adózás utáni nyereséget termelt – a cég közlése szerint „főként a külföldi versenypiaci szegmens eredményének köszönhetően”. Feltehetőleg a harmadik negyedév is sikeres lesz, ezért tud a cég összesen 309 milliárd forintot november 30-ig befizetni a költségvetésbe.
A költségvetés hiánya október végén már elérte az egész évre tervezett 3400 milliárd forintot, az év végére a deficit pedig akár a 4100 milliárd forint is lehet, vagyis a költségvetésnek, az államnak valóban szüksége lenne minden plusz milliárdra. Ennek ellenére könnyen lehet, hogy az MVM 309 milliárd forintja csak átfolyik a költségvetésen, és az végső soron a Budapest Airport Zrt. jelenlegi tulajdonosainál köt ki.
Siralmas helyzetben a költségvetés, már 3487,6 milliárd forint volt az államháztartás hiánya október végénA kormány ugyanis érthetetlenül ragaszkodik a BA Zrt. visszavásárláshoz, amit még a 2005-ben adott el magyar állam, pontosabban a Gyurcsány-kormány. Akkor a vevő a brit BAA International Ltd a részvények 75 százalékáért 464,5 milliárd (akkori) forintot fizetett. A reptér jelenleg is állami tulajdonban van, az állam egykoron a reptérkezelő céget és repülőtér üzemeltetési jogait adta koncesszióba 2080-ig.
A repülőtérkezelő felvásárlásával megbízott Nagy Márton vezette Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) épp vasárnap adott ki egy ingerült hangvételű közleményt, amely azt cáfolta, hogy a tervezett tranzakcióval finanszírozási gondok lennének. A tervek szerint a BA Zrt. 49 százalékát a francia Vinci Airport vásárolná meg, de az irányítási jogokat is megkapnák a franciák. A BA Zrt. megvásárlása ugyan évek óta napirenden van, de mindeddig a kormány nem adott rá magyarázatot, hogy a jelentős adóssággal rendelkező céget miért érne meg az adófizetőknek akkor megvásárolni több száz milliárd forintért, amikor azt a költségvetés helyzete nem is engedni meg, és közben olyan célokra, mint az egészségügy vagy az oktatás, évek óta nem jut elég támogatás.