;

mozifilm;fesztivál;Semmelweis Ignác;

- Percalapon

Borkereskedésben jártas barátom mesélte, egyszer betért hozzájuk egy vevő azzal az igénnyel, hogy aranyérmes bort szeretne vinni nagy tételben. Csekkolták, hogy miből van éppen raktáron az áhított mennyiség, majd megkérték a vevőt, hogy menjen vissza másnap, addigra legyártották a saját aranyérem brandjüket, és applikálták a palackokra. Happy end? Igen. Fair? Talán. Őszinte? Ugyan.

Hasonló jelenséget lehet tapasztalni a filmes díjak esetében, hiszen a becslések szerint világszerte mintegy nyolcezer fesztivált tartanak nyilván. Eligazodni ezek között a laikusnak nehéz, de mondjuk jó kiindulópont a nemzetközi producerszövetség, a FIAPF akkreditációja, mely összesen negyvenhárom rendezvényt regisztrált öt kontinensen. A „nyolcezrek” között nyilván sok a kamu- és úgynevezett pszeudofesztivál, sőt szimplán csak „díjkiosztó” igazi verseny nélkül, melyeken mindenféle befizetések után kaphatunk egy plecsnit. Ezek a formációk előszeretettel gyülekeznek „híres” helyeken, mint ­Cannes, Velence vagy Toronto.

A magyar sajtón futótűzként terjedt el a Nemzeti Filmintézet közleménye, amely szerint a Semmelweis díjat nyert Torontóban. A NER-es körökben nyilván gigantikus sikerről, a kritikusabb oldalon csúsztatásról beszélnek. Tény: Koltai Lajos filmje nem a FIAPF által akkreditált Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon kapott elismerést, hanem egy másikon. Melyiken? Nem érdekes, jelentéktelen.

Nincs itt semmi szenzáció, kérem, az NFI propagandistái szimplán végzik a dolgukat. Nem igaz, a cím, amit adtak? Dehogynem. Porhintés? Mesteri! Szoktak a magyar sajtóban efféle megvezetések lenni? Percalapon. Szóval, tessék oszolni, nincs itt semmi látnivaló. Az NFI úgy támogatja a Semmelweist – ha már nem került be fontos fesztiválra (nem minősítés, tényközlés!) –, ahogy tudja. A filmet egyébként ki látta?