Magyar alkotók által készített, többségi francia animációs film is felkerült a jövő évi Oscar-díjak shortlistjére, miután az Amerikai Filmakadémia tíz kategóriában nyilvánosságra hozta azokat magyar idő szerint csütörtök késő este.
A siker, melyben érintettek vagyunk Buda Anna Flóra Cannes-ban Arany Pálmával elismert animációs etűdje, a 27, melynek filmtervét háromszor is visszautasította a Nemzeti Filmintézet (NFI). Cannes-ban Buda Anna Flóra a magyar tanároknak és diákoknak is ajánlotta a díjat, akiknek most nagy szükségük van a támogatásra.
Azt már Osváth Gábor magyar producertől tudta meg a Népszava, hogy a 27 végül francia támogatásból, a Miyu Productions jóvoltából készült, akik a CNC-tól (francia filmalap) normatív támogatást kaptak, így alkotói szinten lehetett a film totálisan magyar. Mivel hazánkban készült a mű, a filmgyártáshoz kapcsolódó adókedvezményben részesült, ez 15 millió forint volt, miközben a teljes büdzsé meghaladta az ötvenmillió forintot. Így a filmipari szabályok szerint úgy pontos a sikerünk, hogy egy többségi francia film magyar rendezőjének a műve került Oscar közelébe és ha nyer, akkor az Franciaország dicsősége lesz. (A többségi támogató országé a díj.)
Az Amerikai Filmakadémia shortlistjére a legjobb nemzetközi film kategóriába nem került be Gauder Áron A Kojot négy lelke című, indián teremtésmítoszát feldolgozó egészestés animációja, melyet egy nappal azelőtt jelölt az NFI, hogy Reisz Gábor szekció-fődíjat nyert volna a Magyarázat mindenre című (NFI támogatás nélkül készült) alkotásával – mely ezzel az elismeréssel valós esélyekkel indulhatott volna a nagy tengerentúli díjversenyben. „Sokszor van olyan, hogy a nagy píszibajnokok hamisítást és kisajátítást kiáltanak, konkrétan az indiánok pedig üdvözlik, hogy van, aki érti, amit ők mondanak” – mondta Gauder Áron a Magyar Nemzetnek adott interjújában. A Kojot négy lelke valójában látható Oscar- kampány nélkül tűnt el a mezőnybe. A film sorsának külön érdekessége , hogy az Európai Filmdíjakra be sem nevezték, ott Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta rendezte A műanyag égbolt került be a legjobb öt közé, de ezt az esélyt végül nem váltotta díjra.