oktatás;MTA;Nemzeti Alaptanterv;művészettörténet;

Elfogadhatatlannak és ártalmasnak tartja az MTA, hogy kikerül a művészettörténet az alaptantervből

A döntéshozókat a Művészettörténeti Tudományos Bizottság arra kéri, tegyék lehetővé ismét a tantárgy választásának lehetőségét a gimnáziumokban, és állítsák vissza a lehetőségét a művészettörténetből való érettségi vizsgának.

„Elfogadhatatlannak, átgondolatlannak, rövid és hosszú távon egyaránt rendkívül ártalmasnak tartjuk a döntést, amely a képző-, ipar- és építőművészet több ezer éves múltjáról és kortárs alkotásairól úgy véli, hogy az nem szerves része az általános műveltségnek” – figyelmeztet a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Művészettörténeti Tudományos Bizottsága. A közlemény hozzáteszi, hogy ezzel párhuzamosan a film- és médiaismeret oktatását is kivezetik a tantervből, így a vizuális kultúra története, kortárs gyakorlata és elmélete teljességgel kívül kerül a gimnáziumi ismeretanyagon.

A bizottság emlékeztet arra, hogy a 2020-as új Nemzeti Alaptantervnek (NAT) megfelelően

az állami fenntartású középiskolákban 2024-től már választható tárgyként sem lesz elérhető a művészettörténet mint önálló tárgy, az abból való érettségi lehetősége pedig teljességgel, a gimnáziumokban és a szakgimnáziumokban is megszűnik Magyarországon.

A művészettörténeti ismeretek minimálisra redukált anyagát az új NAT a vizuális kultúra 9-10. évfolyamon oktatott tárgyába olvasztja be (heti 45 percben), ami lehetetlenné teszi a tudományág átfogó ismereteinek átadását. A megszüntetett művészettörténet érettségi vizsga mellett a vizuális kultúra középszintű érettségi vizsgájából is kimaradt a művészettörténeti és műelemző ismeretek mérésének lehetősége.

A közlemény kiemeli, hogy a tantárgy ismerete

  • segíti a kortárs vizuális jelek, képi üzenetek értelmezését.

  • elősegíti, hogy környezetünk vizuális elemei ízléssel és művészi érzékkel megformált dolgokként jelenjenek meg (legyen szó privát vagy közösségi terekről, divatról, plakátról vagy webdesignról).

  • elősegíti az egyetemes, európai és nemzeti művészeti örökség tudatos gondozását, építészeti, festészeti, szobrászati, iparművészeti, fotóművészeti örökségünk fenntartását és ápolását.

  • más tudományágak, úgy mint a történelem, a régészet, a filozófia, a szociológia vagy a pszichológia gyakorlását is segíti, mert a tárgy hiányában ezek a tudományterületek sem érthetők meg vagy tanulhatók, illetve gyakorolhatók a maguk teljességében.

Így ennek az ismeretanyagnak a kiiktatása az általános műveltség köréből

  • nemzeti művészeti örökségünk lebecsülését is jelenti, végső soron kulturális versenyképességünk meggyengüléséhez vezet.

  • a tudományágak közti átjárhatóságot szűkíti, nehezíti az interdiszciplináris gondolkodásmódot.

„A magyar művészet emlékei éppúgy részei a nemzeti kultúra örökségének mint magyar irodalmi hagyományaink vagy a magyar történelem ismerete” – hangsúlyozza a Művészettörténeti Tudományos Bizottság, mely szerint mindez a művészettörténeti egyetemi képzésre felvételizők számának csökkenését is magával vonja, veszélyezteti az oktatás színvonalát, valamint a muzeológiai, műemlékvédelmi, múzeumpedagógiai, tudományos szakemberek utánpótlását. A közlemény szerint a művészettörténeti ismeretek kivonása a középiskolai ismeretanyagból alapvetően veszélyezteti a kulturális turizmus iparágát, hiszen exponenciálisan csökkenti az értő befogadók számát.

A problémával kapcsolatban már a NAT 2018-as átalakítása kapcsán is állást foglalt az MTA Művészettörténeti Tudományos Bizottsága. A döntéshozókat ezúttal is arra kérik, hogy tegyék lehetővé ismét a művészettörténet tárgy választásának lehetőségét a gimnáziumokban, és állítsák vissza a lehetőségét a művészettörténetből való érettségi vizsgának.