dokumentumfilm;

Jelenet az izraeli Shirly Berkovitz Az üres szoba című filmjéből

- Tíz év legjobb magyar alkotásai a BIDF-en

Január 27. és február 4. között országszerte összesen 70 alkotást láthatnak az érdeklődők a 10. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon (BIDF-en), díjnyertes filmek érkeznek hazánkba.

A fővárosban a Cinema City Mammut moziban, vidéken pedig Debrecenben, Egerben, Győrben, Jászberényben, Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron, Szolnokon, Szombathelyen és Veszprémben zajlanak a vetítések. A hazai szakma előtt az elmúlt 10 év magyar filmjeiből készült válogatással (Best of BIDF) tiszteleg a fesztivál, GÁZA címmel pedig a korábbi évek izraeli és palesztin témájú munkáit vetítik újra.

Negyven versenyfilm került a BIDF öt szekciójába, amelyek a következő neveket kapták: A Te országod, A Te harcod, A Te titkod, A Te hited, A Te vágyad. A Te országod szekciójának témái: jakutföldi erdőtüzek (A szibériai Sárkány), gátomlások Brazíliában (Gátszakadás), Venezuela történelme egy börtönviselt családapa életén keresztül (Apám börtöne), Ecuador Kína általi kizsákmányolása (Ellopott országom), iráni kényszervallatások gyakorlata (Legrosszabb ellenségem), egy rezsim titkos fotóarchívuma (Szíria elveszett lelkei), a kínai állam megfigyelő rendszere (Tökéletes bizalom) és az ukrán kormányzat napjai a háború alatt (Harcban).

A Te harcod szekció filmjei közt akadnak a szólászsabadság védelméről (Amíg még nézhetjük, Egy újság elhaló hangja), a hagyományokkal küzdő iráni pásztorcsaládról (A húgaimat nem adom), egy korrupciógyanús kongaversenyről (Lazaro és a kollaboráns Cápa), a megtámadott török popsztárlányról (A nevem: Boldogság), és igazságtalanul bebőrtönzött nőkről (Hét tél Teheránban) szóló alkotás. A Keleti front az ukrán hadseregnek elsősegélyt nyújtó fiatalokról állít portrét, a szekcióba egy orosz alkotás is bekerült, a Kiáltvány a gyerekekért, mely tizenéves fiatalok videóin keresztül mumtatja be, milyen az ifjúság élete Putyin Oroszországában.

A Te titkod szekcióban krimiszerű dokumentumfilmek láthatók (A gullspangi rejtély, La Singla, a flamenco-királynő rejtélye), egyes munkák pedig az ember alkotta titkos világokba kalauzolnak (A hiúz-ember, A túlélő sziget), de készültek filmek szokatlan munkákról (Kaszkadőrnők, Vika, a DJ nagyi) és extrém, mégis emberi helyzetekről (Kedves anya, a halálról beszélgetnék veled, Nevezz engem Lawandnak!).

A Te hited szekcióban a vallási fanatizmusról szóló dokumentumfilmek (A mi keresztünk, Lengyel hitfüggők, Négy nővér) mellett megjelenik a háború és az embertelenség miatti hitben való megingás is (Ahol nincs isten, Bombák helyett Hans Blix). A halál méltóságáról egyaránt beszélnek az alkotások (Istentelenek, Jackie szerint az élet), de a hit mint ideológiai meggyőződés is előkerül: Tito operatőre című alkotásban a közel 90 éves Stevan Labudović, a Jugoszlávia elnökét kamerájával követő férfi szólal meg.

A Te vágyad szekció talán a legszórakoztatóbb, itt látható film izlandi focistákról (A mi kis hazai pályánk), és valódi vadnyugati életet élő marhapásztor hölgyekről (Cowboy-lányok). A szekcióban megjelenik a szerelem és szexualitás témaköre (Az utolsó szépfiú, Evelien és a szex, Keskeny út a boldogság felé – ez egy magyar film homoszexuális roma fiatalokról). A Te vágyad filmjei közül sem hiányozhat a háborús tematika (Metalurg Hotel, Auróra tündöklése, Arcok visszapillantóban). 

Automaxi címmel verbatim darab készült a fővárosi személyszállítás múltjáról és jelenéről, a szerző, Trencsényi Katalin szerint a taxisok ismerik a legjobban a várost – bemutatjuk a Budapest-drámakötet szerzőit. Első rész.