összefogás;közösségi média;deep fake;

Tavaly márciusban olyan képek terjedtek a közösségi médiában, amelyeken Donald Trumpot éppen leteperik a rendőrök

- Összefogtak a techóriások, hogy ne lehessen a MI-t választási csalásokra felhasználni

A vállalatok együttműködésének célja, hogy ne lehessen a MI-t választási csalásokra felhasználni, miután 2024-ben több, mint 40 országban és az EU-ban tartanak választásokat. Négy milliárd ember fog valamilyen okból az urnák elé járulni.

A Müncheni Biztonsági Konferencián (MSC) február 16-án húsz vezető technológiai vállalat, köztük az Adobe, Amazon, Google, IBM, Meta, Microsoft, OpenAI, TikTok, és az X sajtóközleményt adott ki arról, hogy megfogadják, megakadályozzák, hogy a mesterséges intelligencia által generált megtévesztő tartalmak befolyásolhassák a választások tisztaságát, amelyekre 2024-ben megfogalmazásuk szerint több, mint negyven országban kerül sor a világon. Az általuk kiadott ,,Technológiai megegyezés az MI megtévesztő használata ellen a 2024-es választásokon" elnevezésű dokumentumban vállalták, hogy közösen derítik fel és intézkednek az ilyen MI-tartalmak online megosztása ellen, azonosítva azok forrását és platformokon átívelően korlátozva azok terjedését. A szövetség tehát fel fog lépni a MI generálta videók, hangfelvételek, képek ellen, amelyek meghamisítják a jelöltek, választási tisztviselők és más kulcsszereplők megjelenését, hangját, cselekedeteit, vagy hamis információkat közölnek arról, mikor, hol és hogyan lehet és kell szavazni.

A dokumentumban megfogalmazták speciális vállalásaikat: eszerint megfelelő eszközöket fejlesztenek ki a csalások felderíthetősége érdekében; vállaják, hogy felderítik és intézkednek a saját felületeiken megjelenő megtévesztő tartalmak ellen; biztosítják az átláthatóságát annak, amit ennek során tesznek. 

Erősítik a tudatosságot, a média tájékozottságát, és az össztársadalmi felkészültséget. “A demokrácia a veszélytelen és biztonságos választásokon nyugszik. A Google évek óta támogatja a választások sérthetetlenségét, és a megegyezés az egész iparágra kiterjedő elköteleződés a MI-generálta félrevezető választási információk ellen, amelyek aláássák a bizalmat” - mondta, Kent Walker a Google Globális Kapcsolatok osztályának elnöke. “Miközben a társadalom élvezi a MI hasznát, vállalnunk kell a felelősségét annak, hogy ne váljon fegyverré a választásokon. A MI nem állít elő megtévesztő választási információkat, de biztosítanunk kell, hogy ne engedje azokat széles körben megjelenni sem” - nyilatkozta Brad Smith, a Microsoft alelnöke.

Ezt az egyezményt olyan cégek kötötték, amelyek úttörő szerepet játszottak abban, hogy azok az említett, MI-alapú technológiák létrejöjjenek, amelyek segítségével a nagyon meggyőzően ható hamis tartalmakat létre lehet hozni. Óriási pénzeket fektettek ebbe, és komoly bevételük is származik belőle. “Az az érdekes, hogy kitalálnak valamit, azután az embereket megkérik arra, hogy fogják vissza magukat a használatában. Ugyanis az emberek kreatív módon kitalálják, hogy hogyan lehet valami eredetileg hasznos találmányt negatív módon alkalmazni, gondoljunk például a dinamitra. De ezek leginkább amerikai vállalatok, és bár több mint negyven országra hivatkoznak, számukra az igazi tét az ottani elnökválasztás novemberben. Ez az első olyan, amelybe a MI már komolyan beleszólhat" - mondta lapunknak Kánai András jövőkutató, kommunikációs szakember. ,,Ehhez adalék hír, hogy a franciák múlt héten egy olyan orosz dezinformációs kampányról számoltak be, amelynek során a támadók eszközökre, célcsoportokra lebontottan, nagyon tagoltan helyezték el a propaganda anyagaikat. Azt, hogy a technológia ezt ilyen mértékben lehetővé teszi, példa nélküli az emberiség történetében, és ez a technológia kezd kicsúszni a cégek kezéből” - magyarázta a szakértő.

Jelentek már meg mindkét oldal politikusait negatív megvilágításban bemutató videók Amerikában, és ezeket már nagyon finoman lehet manipulálni. Elég csak egy kicsit alakítani az eredetin, hogy azzal teljesen ellentétes hatást érjen el. “A valósággal ápolt meghitt viszonyunkat veszítjük el, afelé a kor felé megyünk - de lehet, hogy már benne vagyunk -, amikor nem hihetünk a szemünknek, de a fülünknek sem. A generatív MI ma már megoldja, hogy egy adott személy videója alá bármilyen nyelven bármilyen szöveget be lehet játszani, a megfelelő arckifejezéssel kísérve, ilyen még nem volt. Az igazi manipuláció tehát nem olyan, mint Taylor Swift hamis pronójának az esete, ami alapból teljesen hihetetlen, hanem olyan, amikor a befolyásolási változtatások nagyon kicsik” - folytatta a jövőkutató.

Arra kérdsünkre, hogy tudhatnak-e majd védekezni a vállalatok, és ha igen, hogyan Kánai azt válaszolta: “Az EU-nak már van MI szabályozása, az amerikai cégek, most próbálják ezt megoldani, de kérdés, hogy az oroszok, vagy a kínaiak részt akarnak-e venni ebben. Úgy tűnik, hogy ez az új egyezmény félmegoldás, csak belső használatra szól, mert a kívülről jövő támadások ellen nem tudhat védeni. Az az igazán érdekes kérdés, hogy együtt tudnak-e ezek a cégek olyan szinten működni, hogy olyan szuperfegyvert, szupermegoldásokat találjanak, ami hatékony a kívülről jövő MI-támadások elhárítására is. Ez a nagy feladat számukra.”

A kutatók 248 lezárt ügy aktáit vizsgálták meg.